Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har et spørsmål angående SSR (Solid state relay). Jeg holder for øyeblikket på å sette opp et auomatisert ølbryggingsanlegg, og trenger derfor å kunne justere effekten på varmeelement. Planen min var å bruke SSR kjøpt fra eBay (link) og forhåpentligvis bruke PWM (Puls bredde modulering) fra en Arduino for å kunne justere effekten. Disse SSR fungerer med 3-32V styresignal og trekker rett under 10mA på 5V (målte selv). Har koblet den til en vanlig PID regulator med thermocouple temp.sensor, og den skrudde PIDen av og på med noen sekunders mellomrom, ingen PWM.

 

Er det noen som har peiling på dette?

På forhånd takk :)

 

Og for de som er intressert i ølbryggeriet, klikk her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klarer ikke PID-enheten din å styre SSR releet som et vanlig rele (uten bruk av PWM)?

 

Trur litt av greia med SSR releene er at dem i all hovedsak henter nødvendig driftsspenning i fra 230V siden og at 3-32V styringen krever meget lite strøm (nesten som en stor optokobler).

 

Da tenker jeg det er best å sette min/max temperatur på PID'en og la den styre hele greia. (Om du heller vil bruke PWM-styring så trur jeg ikke du får nyttegjort deg funksjonene fra PID'en).

 

PS: Les også denne. http://homeshopmachinist.blogspot.no/2010/11/heat-treatment-oven-part-i.html

Endret av 77679857
Lenke til kommentar

Klarer ikke PID-enheten din å styre SSR releet som et vanlig rele (uten bruk av PWM)?

 

Trur litt av greia med SSR releene er at dem i all hovedsak henter nødvendig driftsspenning i fra 230V siden og at 3-32V styringen krever meget lite strøm (nesten som en stor optokobler).

 

Da tenker jeg det er best å sette min/max temperatur på PID'en og la den styre hele greia. (Om du heller vil bruke PWM-styring så trur jeg ikke du får nyttegjort deg funksjonene fra PID'en).

 

PS: Les også denne. http://homeshopmachinist.blogspot.no/2010/11/heat-treatment-oven-part-i.html

SSRen vil jo alltid ha spenning på 230V siden i serie med varmeelementet. Kunne godt brukt den fysiske PID-regulatoren, men jeg er nødt til å kunne justere set-verdien i løpet av bryggeprosessen, og jeg ønsker som sakt å automatisere dette så mye som mulig. Da blir det litt tungvindt å bruke vanlig PID regulator. Arduino har PID funksjon som jeg ønsker å bruke, og den har også mulighet for "relè-utgang" (altså litt lenger intervaller mellom på- og av), kanskje jeg bare burde gå får det.

Endret av andershf
Lenke til kommentar

Forstår ikke helt hvorfor du vil ha PWM på et varmeelement når du kan bruke PID som "termostat".. ?

Meskeprosessen i ølbrygging krever en veldig nøyaktig temperatur og tenkte derfor et PWM-styrt varmeelement vil kunne justere pådraget mer nøyaktig. Problemet med å bruke en tradisjonell "fysisk" PID-regulator er som sakt at jeg skal kunne forandre set-verdien automatisk, noe jeg ikke kan på PID-regulatoren jeg har. Men jeg tror nok relè-funksjonen til Arduino PID'en kommer til å gjøre jobben, selv om det står i dokumentasjonen at et analogt pådrag er å anbefale.

 

Spørsmålet mitt er altså om selve SSRen er kjapp nok/tåler PWM

Lenke til kommentar

Jeg tenker at PWR-styring blir litt som en varmeregulator mens PID-styring blir litt som en varmetermostat.

 

Jeg googlet "SSR PWM Arduino" og fikk en rekke treff fra Youtube. Så svaret er helt klart, JA det lar seg gjøre!

 

Bare å se igjennom (alle) disse filmsnuttene til du finner en enkel løsning som du liker. Velg fortrinnsvis en løsning hvor det inngår bruk av en elektronisk termostat og hvor Arduino-kodene er lett tilgjengelige. Rent koblingsmessig så kan du bruke denne koblingen i mellom Arduino og SSR.

 

Siden PID-enheten nå blir overflødig så kan du jo bruke den for å gi deg alarmer dersom noe går galt (utenfor terskelverdiene).

 

Det er mange flinke Arduino-programmerere på forumet, så programmeringen får du sikkert hjelp med.

 

PS: Det finnes sikkert løsninger for monitorering av temperaturen, enten fra PC-skjerm eller fra et LCD-display. Dette vil imidlertid muligens gjøre alt litt mer komplekst.

 

 

 

post-158640-0-36505700-1413959962_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg forstår heller ikke hva du skal ha PID enheten og en arduino til. Du kan jo koble temperatur sensor på arduinoen og implementere PID kontrolleren i software for å få veldig jevn og stabil regulering av effekten til varmeelementet.

Nei jeg skal ikke bruke PID-enheten, bruker Arduino til PID.

Lenke til kommentar

Aha... That makes sense, men tilbake til det du lurte på så er dette veldig gjennomførbart ja.

 

Bibliotek for PID kontroller finner du her: http://playground.arduino.cc/Code/PIDLibrary

 

Og det fins også bibliotek for automatisk tuning.

 

Skal legge til at det kan komme godt med å lese seg opp på PID kontroll på forhånd selv om biblioteket gjør all jobben for deg :)

Setter stor pris på svar her, men det jeg egentlig lurer på er om jeg kan justere effekten på SSRen med PWM. Holder på å kikke på forslag jeg har fått lenger oppe her nå :)

Lenke til kommentar

Tja, i teorien så kan det funke, men usikker på om du vil tjene stort på nøyaktighet med det om det i hele tatt går å pwm styre vekselstrøm.

 

Jeg tviler på at du vil klare å få noen spesiell utnyttelse av høy pwm frekvens men det jeg ser for meg er mulig å gjøre er å bruke verdien du får ut av PID klassen til å lage en "lavfrekvent" pwm ved noe a'la dette: 10% effekt = et sekund på, ni sekunder av, 50% effekt = fem på, fem av, 90% effekt = ni sekunder på, et av.

 

I bunn og grunn er jo dette også pwm bare med lav frekvens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, i teorien så kan det funke, men usikker på om du vil tjene stort på nøyaktighet med det om det i hele tatt går å pwm styre vekselstrøm.

 

Jeg tviler på at du vil klare å få noen spesiell utnyttelse av høy pwm frekvens men det jeg ser for meg er mulig å gjøre er å bruke verdien du får ut av PID klassen til å lage en "lavfrekvent" pwm ved noe a'la dette: 10% effekt = et sekund på, ni sekunder av, 50% effekt = fem på, fem av, 90% effekt = ni sekunder på, et av.

 

I bunn og grunn er jo dette også pwm bare med lav frekvens.

Ja jeg forstår :) Kan jo teste relè-funksjonen i Arduino PID biblioteket å sjekke hvor nøyaktig det blir når jeg kommer så langt.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg styrer bryggeriet, meskinga med en arduino og pwm.

Riktignok bruker jeg ikke pwm utgang men do rett på ett ssr lignende det du har linket til.

Over en periode på noen sekunder setter jeg doen av eller på.

Ex periode 5 sekunder. Ved 20% pådrar fra pid er ssr på i 1 sekund og av i 4.

Jeg har en 40 liters kjele på en 2000w kokeplate. Tempen måles inline i resirkuleringa.

Arduinoen klarer greit nok til å regulere tempen utrolig bra.

Det som ellers kjører i arduinoen under ølbrygging er nett kontroller, enc28j60 og en pt100 over spi.

Sender og mottar data åra pc over nettverk. Aktuell temperatur mm sendes en gang i sekundet til pc

Kjører samme oppset i ett sousvide oppsett, men bruker jeg en ds18b20. Temperaturen holdes greit på 0.1 grader.

Trofeet er å ikke ha delay i loopen, kan ikke vente 750 msec på adc i temp sensor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...