Gå til innhold

Studere datateknologi. Dillemma


JaySpearing

Anbefalte innlegg

Heisann! Har tenkt å studere datateknologi neste år. Da står valget mellom uib og NTNU. Problemet mitt er at snittet mitt er litt under kravet på NTNU men mye høyere enn kravet på uib. Føler da jeg kaster bort litt av snittet mitt ved å søke uib med tanke på at kravet er 4.1 og snittet mitt er 4.9. Har også r2,noe som ikke er et krav på uib. Vil det være mye dårligere å studere ved uib kontra NTNU? Vil jeg være like ettertraktet på jobbmarkedet? Har tenkt å bygge på med en master i informatikk om jeg velger uib. Tilleggsspørsmål: hvordan tror dere jobbmarkedet for oss som utdanner oss innen datateknologi vil være for framtiden? Har hørt at det er mangel på personer med it-utdanning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Mange selskaper tar utelukkende inn folk fra NTNU, om det er Informatikk, Kommunikasjonsteknologi eller Datateknologi. Kommunikasjonsteknologi er veldig likt datateknologi, og du kan velge å bytte linje etter et år.

Lenke til kommentar

Tilleggsspørsmål: hvordan tror dere jobbmarkedet for oss som utdanner oss innen datateknologi vil være for framtiden? Har hørt at det er mangel på personer med it-utdanning.

Jeg tror markedet vil bli langt tøffere, både innen utvikling og drift. Når det er sagt, så vil man ikke ha problemer med å få jobb om man bare er dyktig nok. Og om det er noe jeg tror kommer til å vokse betydelig i Norge, så er det arbeidet med informasjonssikkerhet. Verden digitaliseres, og alt skal gjøres tilgjengelig over Internett. Her vil det være stort behov for nordmenn med sikkerhetskompetanse, fordi mange av oppgavene vil kreve sikkerhetsklarering og dermed er vanskelige å overlate til indere.

Lenke til kommentar

En mastergrad innen IT, med gode resultater, skal i utgangspunktet være godt nok om det kombineres med stor interesse for faget. Det finnes også egne studier innen informasjonssikkerhet, eller som lar deg spisse deg spesifikt innen det. HiG er velkjent for dette, mens komtek ved NTNU lar deg velge hovedprofil innen sikkerhet. Du kan skrive masteroppgave innen sikkerhet også om du går f.eks. datateknologi eller informatikk ved NTNU, i tillegg til at det er noen relevante, valgbare emner på masternivå. FIH har et studie på lavere grads nivå som retter seg mer spesifikt mot forsvarets systemer.

 

Det er verdt å nevne at det pr. i dag er enklere å få jobb innen utvikling eller drift enn det er innen sikkerhet, når man er nyutdannet. Det er derimot økende etterspørsel etter folk med erfaring. Går du ved FIH er du uansett sikret jobb etter studiene, enten du vil eller ikke (plikttjeneste).

Lenke til kommentar

Eller noe så greit som 3-årig Bachelor i Informatikk ved NTNU og 2-årig Master i Informatikk.

 

Klar over det, men trådstarter ønsker å studere Datateknologi (eller komtek, altså siv.ing studier). Er jo derfor jeg nevnte den tungvinte veien. :p Men ja, du kommer langt med en mastergrad i Informatikk å. :)

Lenke til kommentar

Hva legger du i å «ta opp fag»? Man trenger ikke noe utover 180 studiepoeng over tre år for å kvalifisere seg til 2-årig master i datateknologi eller telematikk ved NTNU – selv om man går informatikk. Man må passe på å velge de nødvendige emnene, men de måtte man uansett tatt på de 5-årige tekniske studiene.

Lenke til kommentar

Hva legger du i å «ta opp fag»? Man trenger ikke noe utover 180 studiepoeng over tre år for å kvalifisere seg til 2-årig master i datateknologi eller telematikk ved NTNU – selv om man går informatikk. Man må passe på å velge de nødvendige emnene, men de måtte man uansett tatt på de 5-årige tekniske studiene.

 

Mente egentlig det å ta de nødvendige fagene (matte f.eks). Beklager, dårlig formulert av meg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

Eller noe så greit som 3-årig Bachelor i Informatikk ved NTNU og 2-årig Master i Informatikk.

 

Klar over det, men trådstarter ønsker å studere Datateknologi (eller komtek, altså siv.ing studier). Er jo derfor jeg nevnte den tungvinte veien. :p Men ja, du kommer langt med en mastergrad i Informatikk å. :)

 

 

Men trådstarter vurder Datateknologi ved UiB som er en bachelor. Da er plutselig mitt forslag en god del sterkere.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Etter å ha lest gjennom denne tråden nå heller jeg mest mot informatikk-studier vet NTNU. Tenkte rett og slett ikke på at jeg kunne søke meg på det, og så bare på utdanningene deres med 3+2 modellen. Er det vanskelig å komme inn på masterstudier i informatikk etter endt bachelor ved NTNU?

 

Ryktene sier minimum C i snitt på de relevante fagene, som ikke er noen enkel jobb. Jeg må ihvertfall jobbe hardere :o

Lenke til kommentar

Du kan jo se på opptaksstatistikken for 2014 her:

http://www.ntnu.no/documents/314472/321355972/HovedopptaketH14.pdf/0dcd6352-473a-4734-9fe6-6766310da920

 

2013 og tidligere:

http://www.ntnu.no/studier/opptak/master

 

Edit: Informatikk generelt hadde opptakskrav på ca. 3.6 i snitt (3.0 er en blank C, 4.0 en blank B). Så du må nok jobbe en del for å komme inn!

Endret av Sharizard
Lenke til kommentar

 

Etter å ha lest gjennom denne tråden nå heller jeg mest mot informatikk-studier vet NTNU. Tenkte rett og slett ikke på at jeg kunne søke meg på det, og så bare på utdanningene deres med 3+2 modellen. Er det vanskelig å komme inn på masterstudier i informatikk etter endt bachelor ved NTNU?

 

Ryktene sier minimum C i snitt på de relevante fagene, som ikke er noen enkel jobb. Jeg må ihvertfall jobbe hardere :o

 

Det er minimum 2,5 (svak C) i snitt på de emnene som er hovedprofilen som gjelder, for å være kvalifisert søker til 2-årige masterstudier ved NTNU. De siste årene har det imidlertid vært flere søkere enn plasser på masterstudiet i informatikk, noe som er en naturligvis konsekvens av at det er veldig mange flere som tas opp på bachelorstudiet – og fordi mange med utdannelse fra andre steder vil ta masteren ved NTNU. Master i informatikk har flere ulike retninger som man søker på uavhengig av hverandre. Høsten 2013 hadde den dårligste som ble tatt inn 3,6 (svak B) i snitt. Dette var noe lavere både i år og i 2012, så det varierer en del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...