Gå til innhold

Lønn, elektriker på land?


Anbefalte innlegg

Hei, nå trenger jeg hjelpen deres litt.

 

Jeg har jobbet som Skipselektriker nå i en god del år, på båt og nå på plattform.

 

På grunn av at vi har gått over til 4/4 ordning på riggen hvor jeg jobber, med dårligere betingelser, vurderer jeg å begynne å jobbe på land,. Jeg er lei av å være så mye vekke fra venner og familie.

 

Jeg er klar over at jeg kommer til å gå kraftig ned i lønn dersom jeg velger å begynne på land,.

 

Men spørsmålet er, hvor mye (ca) kan jeg vente meg i lønn, dersom jeg jobber som elektriker på land?

 

(skjønner det at der er variabler i forhold til forma, overtid osv! :-) )

Men hadde vert greit å vite ca hva jeg kan vente meg.

 

takker for svar.

 

red. Fint om noen som faktisk jobber som elektriker på land også svarer :-)

Endret av Skipstrixy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du fagbrev som elektriker eller er du bare skipselektriker? Det har faktisk en del å si for hvorvidt du kommer til å tjene 400.000 eller 5-600.000 slik jeg har forstått det på bekjente.

 

Det er uansett i det sjiktet der du kan forvente. Så 30% ned vil jeg tro ikke er helt urimelig.

 

Jeg har fagbrev som Elektriker, men med skipselektrisk modul. Så om man ser rett på utdannelsen min er jeg utdannet elektriker, med fagprøve ELE3001 - Elektrikerfaget.

Lenke til kommentar

De fleste følger vell tariff, som ligger på >200,- avhengig av hvor lenge en har hatt fagbrev osv. Så kommer det vell an på hvor en jobber ift tillegg og hvor mye overtid osv en jobber i snitt. Men fra 35 000,- brutto og oppover i mnd er vell sannsynlig.

 

35 000 brutto ja, det blir faktisk en ganske hard overgang ser jeg for meg! Blir nesten 40% mindre i måneden enn bruttolønnen min nå. Men til gjengjeld kan det hende staten er LITT snillere i forhold til skattetrekk enn hva dem er med meg nå? :-)

Lenke til kommentar

Du har vell ikke sjømansfradrag når du er på rigg. Belånigng og lignende spiller også inn. Men det er bare å trykke det inn i en skattekalkulator :-)

 

Men, selv om det er 4-4 ordning du går over på vil jeg tro at de fleste arbeidsordningene dere har og godene dere får på rigger uansett vil gi høyere timesbetaling og mer fri. Du har fortsatt fri 50% av året, 40% mer lønn.

 

Den største overgangen viss du aldri har jobbet på land før tror jeg å gå i fra å ha fri i 6-9 måneder i året til å ha fri 5 uker i løpet av ett år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har vell ikke sjømansfradrag når du er på rigg. Belånigng og lignende spiller også inn. Men det er bare å trykke det inn i en skattekalkulator :-)

 

Men, selv om det er 4-4 ordning du går over på vil jeg tro at de fleste arbeidsordningene dere har og godene dere får på rigger uansett vil gi høyere timesbetaling og mer fri. Du har fortsatt fri 50% av året, 40% mer lønn.

 

Den største overgangen viss du aldri har jobbet på land før tror jeg å gå i fra å ha fri i 6-9 måneder i året til å ha fri 5 uker i løpet av ett år.

 

Det er klart et vil bli en stor overgang for meg, men det er egentlig ikke det dette handler om. Jeg har tenkt nøye igjennom dette i lang tid, og 4 uker på - 4 uker hjemme, 4 på igjen - det funker rett og slett ikke for privatlivet mitt lengre.

 

Tror det er lett å glemme av at man på båt, eller rigg (for den saks skyld) ikke kan gå hjem hver dag etter jobb. Man kan ikke ta seg en øl med kompiser om kveldene etc. I lengden er dette noe som ikke alle takler like bra :-)

 

Nok om det,. Jeg ser uansett at jeg må belage meg på å hoppe ganske kraftig ned i lønn dersom jeg gjør dette. Det var jeg egentlig forbredt på også, men ikke akkurat hvor mye.

Lenke til kommentar

Elektrikere tjener 'relativt' greit i forhold til mange andre yrker i samme kategori, snekkere, rørleggere, bilmekanikere eller yrkesfag øvrig.

 

Så lenge du vedlikeholder kursene dine så er det nok i grunn ikke noe problem å reise tilbake dersom landlivet passer seg dårlig for deg. Det å reise hjem hver dag er naturligvis en bonus. Det er også ubekvemheten man får ekstra betalt for som offshorearbeider, ikke kompetansen. Så hvorvidt fritid og penger kommer forann 8-4 livet får nesten folk avgjøre selv.

Lenke til kommentar

 

 

 

35 000 brutto ja, det blir faktisk en ganske hard overgang ser jeg for meg! Blir nesten 40% mindre i måneden enn bruttolønnen min nå. Men til gjengjeld kan det hende staten er LITT snillere i forhold til skattetrekk enn hva dem er med meg nå? :-)

 

 

 

Dette er jo uten tillegg og overtid. Si du går på ett landanlegg feks så får en jo tillegg for det og lønnen vill økes litt. Kanskje du går en skift ordning på land også, lønnen økes igjen? osv, gjennomsnittet er nok langt høyere for de fleste. Kommer vell an på hvordan en har lyst til å jobbe, vil man være hjemme 16-24 og 00-08 hver dag og i helgene uten å ha særlig tillegg blir det din nye lønn.

 

Jeg tror at du vill gå noe ned i lønn, men om du tar reelt gjennomsnitt etter ett år vs hva du tjente på rigg året før tviler jeg på at det kommer til å utgjøre så mye som 40%. Iallefall om du ser på netto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

35 000 brutto ja, det blir faktisk en ganske hard overgang ser jeg for meg! Blir nesten 40% mindre i måneden enn bruttolønnen min nå. Men til gjengjeld kan det hende staten er LITT snillere i forhold til skattetrekk enn hva dem er med meg nå? :-)

 

 

 

Dette er jo uten tillegg og overtid. Si du går på ett landanlegg feks så får en jo tillegg for det og lønnen vill økes litt. Kanskje du går en skift ordning på land også, lønnen økes igjen? osv, gjennomsnittet er nok langt høyere for de fleste. Kommer vell an på hvordan en har lyst til å jobbe, vil man være hjemme 16-24 og 00-08 hver dag og i helgene uten å ha særlig tillegg blir det din nye lønn.

 

Jeg tror at du vill gå noe ned i lønn, men om du tar reelt gjennomsnitt etter ett år vs hva du tjente på rigg året før tviler jeg på at det kommer til å utgjøre så mye som 40%. Iallefall om du ser på netto.

 

 

Mange takk for bra svar Salvesen :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...