Gå til innhold

Vurderer Sonos, men har Bose GS


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

Jeg har den siste tiden begynt å vurdere å gå til anskaffelse av noen Sonos Play1 høytalere for å ha ulike steder i leiligheten. Når det kommer til tven har jeg et Bose GS Series 2 anlegg med sub som fungerer utmerket idag.

 

Dersom jeg ønsker å benytte meg av Bose anlegget på tven så vil jeg bli nødt til å kjøpe en Sonos Connect. Oppsettet idag er Tven er koblet i bose med optisk, og så har man mulighet for 2 audio Out? som man da kan koble inn i f.eks en sonos connect.

 

Hovedproblemet med Bosen er at den har sånn skru av automatisk etter 5 min uten noe signal fra lydkilden. Vil det by på problemer for Sonos connect? Og vil jeg måtte ha på tven for at anlegget skal fungere?

 

Håper noen har erfaring med dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke koble noenting det står "out" på til Sonosen, da får du en kortsluttning. Sonos sender kun signalet ut selv, og hvis Bose'n har enn annen digital eller analog inngang så kan bruke dem.

 

Hvis dette er det korrekte anlegget: http://www.amazon.com/Bose-CineMate-Digital-Theater-Speaker/dp/B002MXWKAG

 

Kan du bruke den hvit og røde det står inn på fra Sonosens like utganger.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg er dog ikke helt sikker på om dette stemmer. Det er sånn at det står in på bosen. Så hvordan fungerer det å koble rød/hvit kabel til bose for så å koble til en sonos connect. Forstår det sånn at bose er kun audio in, og ikke ut.

 

Jeg blir mer og mer intr i sonos, og har sett litt på Sonos Playbar. Nå har jeg bose GS med sub, hvor bra er Sonos Playbar uten sub mot Bose anlegget? Vil det være tilstrekkelig med kun playbar eller må man ha sub i tillegg? Blir fort dyrt om alt må byttes ut :)

 

Takk for svar

Lenke til kommentar

Så lenge Bose har inngang, så er det bare å koble til enn Connect så får du lyd.

 

Har ikke hørt playbaren selv, men en kompis har den og er fornøyd. Så vidt meg bekjent så har han ikke suben enda. Suben kan også uten problemer kobles til senere hvis den skulle savnes.

 

Det store minuset med Playbaren er at den ikke støtter DTS. Har man da en DVD eller Blu-ray spiller som sender DTS ut får man ikke lyd. De fleste Blu-ray filmer har kun DTS (DTS sender ut sitt Core signale som er normal DVD DTS når HD variantene ikke kan brukes), og det er sjeldent det er med Dolby Digital lydspor på annet enn ekstra språk osv (Kjedelig å kun få tysk lyd på en engelsk film). Alle BD spillere kan settes til å sende stereo, så man kan løse det den veien, men man mister da surround funksjonen Playbaren kan simulere, og den ekte surrounden man kan få ved å koble til Play 1 eller Play 3 hvis man ønsker.

Lenke til kommentar

Ok takk for svar. Jeg kan alternativt bruke sonos connect med bosen. Men tror at fordi den skrur seg av etter 30 min uten aktivitet at dette blir et problem. For antar at signalene man sender fra sonos til bose ikke er nok til å holde anlegget våkent?

 

Ser aldri på bluray/dvd så det bør ikke bli noe problem.

 

Får drar innom et sted og høre litt. Virker som jeg bør gå for playbaren også selv om bose gs er et fantastisk anlegg

Lenke til kommentar

Ok takk for svar. Jeg kan alternativt bruke sonos connect med bosen. Men tror at fordi den skrur seg av etter 30 min uten aktivitet at dette blir et problem. For antar at signalene man sender fra sonos til bose ikke er nok til å holde anlegget våkent?

 

Ser aldri på bluray/dvd så det bør ikke bli noe problem.

 

Får drar innom et sted og høre litt. Virker som jeg bør gå for playbaren også selv om bose gs er et fantastisk anlegg

 

Hvis Bosen ikke reagerer (holder seg i live) når den får signaler inn (altså musikk spilles) så må det være noe galt med Bosen. Underlig hvis ikke den automatisk avslåingen ikke kan skrus av i menyer heller.

 

Har også hatt forsterkere som har slått seg av automatisk, men det er kun når de ikke har fått noe som helst signal inn.

 

Evt se på Bluesound og Heos, som kan være like bra og bedre alternativer til Sonos. Mulig de er bedre utstyrt med ut- og innganger.

 

Vil nok for de fleste anbefale Sonos. Har over lengre tid testet Bluesound nå på grunn av deres støtte for HD lyd (24-bit), og går tilbake til Sonos når jeg flytter. Av den enkle grunn at det er så mye enklere med Sonosen. Den bare funker.

 

Jeg har min musikk samling delt i 2. Den ene delen er alle mine CDer som er rippet i FLAC, og den andre er alt gammelt jeg har rasket med meg over årene som er i MP3. Av en eller annen grunn så fungerer ikke musikksamlingen når jeg legger alle disse filene samlet. Har en del problem filer i MP3 samlingen. Har brukt timesvis på å finne de som ikke fungerer, og testet at alle MP3ene som er igjen funker. Men når de legges sammen med FLACene, så funker det ikke. Har for lengst gitt opp å løse dette, selv etter en del hjelp fra Bluesound.

 

Hos Sonos så legger de også til alle problemfilene, og under avspilling får man kun en feilbeskjed på dem, og hopper til neste låt. Bluesound bare blokkerer hele samlingen, og skaper irritasjon.

 

Lydmessig er nok Bluesound hakket bedre når man kjører analogt ut. Men Sonos har både Coax og Optisk analog utgang, mens Bluesound kun har optisk (Connect vs Node). Sonosen tar også mindre plass, og er lettere å gjemme bort.

 

Har kikket på Heos som ett alternativ, var veldig fristet til å teste dem på test tilbudet Hifi Klubben hadde, men man får testet Appen hvis man laster den ned, og den virker ikke helt ferdig enda. Og når de ikke støtter 24-bit, så ser jeg for min del ingen grunn til å ikke gå for Sonos.

 

Når det kommer til App forskjellene mellom Sonos og Bluesound, så holder jeg Sonos hakket foran når det kommer til laging av spilllister osv. De er nokså like, men Sonosen er litt enklere å sette seg inn i. Har brukt Bluesound nå i nærmere 1 år, og det er fortsatt småting som irriterer i appen, men ingenting man ikke kan leve med. Hos Bluesound så må man slette spillisten man driver med, og frem til man starter på nytt er man uten lyd. Hos Sonos så kan man når man velger låt starte ny spilliste direkte, og dermed ikke bli uten lyd. (Ikke store greiene, men kjappere og enklere).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...