Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Har nordmenn begynt å gifte seg med folk dem aldri har møtt?


Anbefalte innlegg

Hva med dette nye "realityprogrammet" om skal starte hvor folk gifter seg med folk dem ikke har møtt før, er dette bare tull?


Så også en VG+ artikkel som jeg ikke klarte lese fordi jeg ikke har VG+(hvem har det liksom), hvor overskriften var noe sånt som "vi har snakket med norske par som møtte sin ektefelle for første gang i bryllupsantrekket". Er dette en eller annen subkultur jeg har gått glipp av? Religiøst? Pinsevenner eller jehovas vitner eller noe sånt?



Dette jeg snakker om: http://pluss.vg.no/2...6/1786_23313259



En eller annan syk form for reality? neppe... må være en etablert kultur dette. Noen liker jo sikkert tanken på et slikt bryllup. Det jeg finner svært merkelig er at samtlige av damene var attraktive. Dette er jo semi-vanlig i andre land men overhodet ikke i norge, noen som vet noe om kulturen, omfanget eller noe sånt?


Får dem se bilder av hverandre, vite hvor mye dem tjener og velge hverandre basert på en slags personprofil? hmm.....



Oppdatering: Har funnet litt mere info, dette er et sosiologisk eksperiment hvor dem tester teorien om at fagpersoner er bedre egnet til å sette sammen par enn mennesker selv. Hørt om det før. Mere info her: http://www.vg.no/rampelys/tv/media/kristen-norge-raser-mot-gifte-tv/a/23241509/


Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er motstander av ekteskap av prinsipp, det er idiotisk og fullstendig unødvendig i ett moderne samfunn.

 

Jeg tror du undervurderer menneskets "gledeeffekt" og generelle behov for å gjøre "unødvendige" ting. Vi feirer ikke bursdager, julaften, nyttårsaften etc fordi det er nødvendig - ei heller ekteskap.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Huff... er vel disse psykologene igjen.

Ville ikke latt en psykolog bestemme hvem jeg skulle gifte meg med, uten sjanse til å føle på den personlige kjemien. Og så etterpå stå igjen som nyskilt... Høres ut som den verste mishandling.

 

Sett i forhold til hvor seriøst tidligere generasjoner tok ekteskapet, er det også et stort moralsk tilbakesteg.

For hundre år siden var det ikke akseptert å gifte seg med en fraskilt, hvis eksen fortsatt var i live. Hundre år før det igjen, var det tukthusstraff for å drive hor med en fraskilt, eller forlate sin ektefelle for å leve i hor sammen med en ny partner.

 

Tidene forandrer seg jammen.

Lenke til kommentar

Huff... er vel disse psykologene igjen.

Ville ikke latt en psykolog bestemme hvem jeg skulle gifte meg med, uten sjanse til å føle på den personlige kjemien. Og så etterpå stå igjen som nyskilt... Høres ut som den verste mishandling.

 

Sett i forhold til hvor seriøst tidligere generasjoner tok ekteskapet, er det også et stort moralsk tilbakesteg.

For hundre år siden var det ikke akseptert å gifte seg med en fraskilt, hvis eksen fortsatt var i live. Hundre år før det igjen, var det tukthusstraff for å drive hor med en fraskilt, eller forlate sin ektefelle for å leve i hor sammen med en ny partner.

 

Tidene forandrer seg jammen.

Regler er til for de svake. Bra de brytes ned, slik at de mest attraktive får kjørt seg uten å være holdt tilbake av regler som de svake har laget :)

Lenke til kommentar

Huff... er vel disse psykologene igjen.

Ville ikke latt en psykolog bestemme hvem jeg skulle gifte meg med, uten sjanse til å føle på den personlige kjemien. Og så etterpå stå igjen som nyskilt... Høres ut som den verste mishandling.

 

Sett i forhold til hvor seriøst tidligere generasjoner tok ekteskapet, er det også et stort moralsk tilbakesteg.

For hundre år siden var det ikke akseptert å gifte seg med en fraskilt, hvis eksen fortsatt var i live. Hundre år før det igjen, var det tukthusstraff for å drive hor med en fraskilt, eller forlate sin ektefelle for å leve i hor sammen med en ny partner.

 

Tidene forandrer seg jammen.

Hvis du først skal gå baklengs og med bibel i hånd kan du vel likegjerne gå helt tilbake - og vips er du på arrangerte ekteskap igjen, bare at da var det ikke frivillig for brud/brudgom. De ble også gjerne smidd uten å kjenne hverandre, og det var ingen psykologer som hadde matchet dem.

 

Når det kommer til arrangert/avtalt/fornuftsbasert ekteskap er dette altså et stort fremskritt i forhold til den forrige varianten.

Egentlig er vel dette bare ekstremvarianten av nettdating hvor man fyller ut en ekstensiv psykologisk profil om seg selv, som så blir matchet av algoritmer med andre - her gjøres samme jobben, men du hopper rett i ekteskapet istedet for å sende en melding i innboksen. Ekstremvarianten som sagt. Det blir litt sånn Occams razor applied to dating.

Lenke til kommentar

 

Veldig kleint hvis de ikke blir fysisk tiltrukket av hverandre da… :S

 

Anonymous poster hash: 6542b...786

 

 

Psykologene har vel sørget for å undersøke brudesuiten (tidligere: brudekammeret) i etterkant, for å forsikre seg om at senga var sovet i på begge sider.

 

Svært pinlig, ja. Dette kan da ikke ha vært vellykket for noen? Hvis det er vellykket for noen, blir jeg svært overrasket.

 

http://www.dagen.no/Kultur/Tre_par_ble_gift_ved_f%C3%B8rste_blikk_n%C3%A5_har_to_skilt_lag-66531

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...