Gå til innhold

Overføre Windows 8.1 fra HDD til SSD


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har kjøpt en Acer V3 med en HDD på 500 G. Denne pcen har i tillegg en ledig plass for en ekstra harddisk. Har kjøpt en SSD på 240 (Crucial M500) som jeg tenkte å sette inn i den ledige plassen og dermed ha 2 harddisker i pcen. Jeg fikk pcen med et ferdig installert windows 8.1 og har ingen CD/DVD med dette på. Jeg lurer på hvordan jeg enklest kan overføre operativsystemet fra HDD til SSD harddisken?

I og med at jeg nettopp har kjøpt pcen har jeg heller ikke installert noen programmer. Det er kun det opprinnelige installerte operativsystemet som ligger på harddisken.

 

Den opprinnelige harddisken er skrudd fast til et feste som igjen er skudd fast til pcen. Det fulgte ikke med et slikt feste når jeg kjøpte pcen og har dermed ikke dette til SSD harddisken. Er det dumt å sette inn SSD harddisken uten dette feste? Det er fullt mulig å sette inn harddisken uten det, men den vil ikke være skrudd fast i pcen på samme måte som den andre harddisken.

 

På forhånd takk for svar!

 

mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du kjøpt SSDen i et KIT så følger det med software til å klone disken på en CD.

 

Hvis ikke finnes det noen gratis verktøy som f.eks http://www.macrium.com/reflectfree.aspx

 

Når det gjelder feste av disken så må den ikke skrus fast, men den bør være klemt fast slik at den ikke kan bevege nevneverdig på seg når pcen beveger på deg - det kan du fikse enkelt ved å bruke noen dobbeltsidige festeputer e.l.

Lenke til kommentar

Har du kjøpt SSDen i et KIT så følger det med software til å klone disken på en CD.

 

Hvis ikke finnes det noen gratis verktøy som f.eks http://www.macrium.com/reflectfree.aspx

 

Når det gjelder feste av disken så må den ikke skrus fast, men den bør være klemt fast slik at den ikke kan bevege nevneverdig på seg når pcen beveger på deg - det kan du fikse enkelt ved å bruke noen dobbeltsidige festeputer eller lignende

 

Takk for svar.

 

Hvis jeg kloner operativsystemet og legger dette inn på den nye SSD harddisken vil jeg ha et operativsystem på begge harddiskene. Som sagt i innlegget tidligere er planen å ha begge diskene i pcen samtidig. Vil det fungere greit?

Lenke til kommentar

 

Har du kjøpt SSDen i et KIT så følger det med software til å klone disken på en CD.

 

Hvis ikke finnes det noen gratis verktøy som f.eks http://www.macrium.com/reflectfree.aspx

 

Når det gjelder feste av disken så må den ikke skrus fast, men den bør være klemt fast slik at den ikke kan bevege nevneverdig på seg når pcen beveger på deg - det kan du fikse enkelt ved å bruke noen dobbeltsidige festeputer eller lignende

 

Takk for svar.

 

Hvis jeg kloner operativsystemet og legger dette inn på den nye SSD harddisken vil jeg ha et operativsystem på begge harddiskene. Som sagt i innlegget tidligere er planen å ha begge diskene i pcen samtidig. Vil det fungere greit?

 

 

Ja, men vanligvis kan du bare endre boot-rekkefølgen i bios og formattere den gamle disken, så er det "gamle" OSet borte.

Lenke til kommentar

 

Ville ikke klonet i det hele tatt, installer Win8 fresh på den nye SSD disken.

 

Hvordan gjør jeg det uten å ha Win 8 på en ekstern harddisk eller CD?

 

 

Hvis kloning blir et styr, kan du få tak i Win 8 fra microsoft så lenge du har produktnøkkel, som jeg tipper står på laptopen din, ofte på undersiden.

 

Du laster det ned, og installerer fra en 8GB / 16GB usb pinne.

Lenke til kommentar

Jeg laget en image backup på en ekstern harddisk. Når jeg så satt inn ssd harddisken, startet pen og plugget inn harddisken jeg hadde laget backupen på så skjedde det ingenting. Fikk bare beskjed om å sette inn en cd eller en usb med recovery/backup på. Må jeg inn på Biosen for å gjøre noe får pcen kan boote backupen fra den eksterne harddisken?

 

Jeg har en del andre ting på harddisken. Diverse bilder og filer. Kan det har noen betydning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...