Gå til innhold

Mistet førerkort i 3mnd


Gamle ørn

Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

 

Var litt uheldig i sommer, og fikk beslaglagt førerkortet på bil i 3 måneder, uheldigvis 1 dag innenfor prøvetiden. Nå som det er rundt 20 dager igjen til jeg kan få tilbake førerkortet er jeg fortsatt ikke sikker på hva som kreves for å få det tilbake.

 

Etter hva jeg har forstått, så er slik at om man mister førerkortet innenfor prøvetiden skal man avlegge ny førerprøve (teoriprøve og oppkjøring). Politimannen jeg ble stoppet av mente på sin side at det var fullt mulig å bøye de reglene litt, ettersom det kun var 1 dag igjen av prøvetiden, uten at han kunne love noe.

Jeg ringte politistasjonen her jeg bor, og fikk beskjed om siden jeg kun hadde mistet førerkortet i 3 mnd, gjaldt det kun som en sperrefrist, hvor det ble presisert at det var forskjell på sperrefrist og det å miste førerkortet. Damen jeg pratet med hevded likevel at siden jeg var innenfor prøvetiden, måtte jeg avlegge ny førerprøve. Det eneste hun synes var litt rart, var at det ikke var oppført noen kriterier på hva jeg måtte gjøre for å få tilbake førerretten. Det vil si at jeg per definisjon ikke har blitt pålagt å ta førerprøve, selvom reglene tilsier det.

Jeg dro deretter til vegvesenet og leverte et søknadsskjema for tilbakelevering av førerkort. Det gikk omtrent 3 uker fra jeg leverte søknaden til jeg ringte politiet igjen, hvor jeg da fikk beskjed om at søknaden hadde blitt rotet bort. Jeg ble derfor bedt om å sende inn en ny søknad, og helst elektronisk via vegvesenet sine hjemmesider.

Nå sitter jeg her på hjemmesidene deres, og har funnet frem til "søknad om førerkort". Eneste problemet er at jeg ikke får sendt inn søknad om førerkort for klasse B, ettersom det står at jeg allerede har denne førerkort klassen. Hva er dette for noe surr? Er det slik å forstå at jeg egentlig bare kan trappe opp hos vegvesenet når sperrefristen er ute og forlange å få utlevert førerkortet mitt? Beklager om teksten er litt vanskelig å forstå!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står vel i dommen hvorvidt du må kjøre opp på nytt?

Fikk bare en generell informasjonslapp som påpekte hvilke lover og regler som gjaldt for tap av førerrett i prøveperiode. Her står det som sagt at dersom man mister førerkortet i prøveperioden skal det avlegges ny førerprøve. Er derfor jeg lurer på hvorfor jeg får så mange kontrabeskjeder fra vegvesen og politi.

Lenke til kommentar

Har blitt dømt til sperrefrist på 3 mnd og bot på 9000,-

Boten er betalt, og sperrefristen er nå snart ferdig. Så lurer på hvorfor jeg ikke har noen betingelser for å få tilbake førerkort. Får heller ikke sendt inn søknad på vegvesen.no for tilbakelevering av førerkort ettersom det står at jeg har førerkort for klasse B.

Lenke til kommentar

Dette får du nok ikke et skikkelig svar på før sperrefristen din er over, og du fysisk drar ned til din lokale trafikkstasjon for å forsøke å få utlevert ditt førerkort igjen, det meste annet ser bare ut til å skape mer forvirring.

 

Er enig i at du mest sannsynlig må ta både teoriprøve og oppkjøring på nytt, etter at du mistet førerkortet i prøveperioden din, det kommer jo klart frem i lovverket.

Men når det står på vegvesen.no sine sider at du allerede har førerkort og ikke kommer videre, så kan det hende at de bare har tatt fra deg førerretten for en gitt periode, og at du da kan få tilbake førerkortet etter en "karantene" i et gitt tidsrom.

 

Men dette er selvfølgelig bare spekulasjoner fra min side.....

 

Tror nok jeg hadde ventet til sperrefristen har utløpt, og så tatt turen til den nærmeste trafikkstasjonen og forsøkt å få tilbake førerkortet da. Du kan være heldig, om du ikke er mer aktiv rundt dette nå, for da er det ikke sikkert at de gjør noe mer utav dette. Slik har en kamerat av meg opplevet dette, men det er riktignok flere år siden, men omstendighetene for tap av førerretten var lik din.

 

Etter hva han forstod så var det den gangen forskjell på beslag av førerkort og miste førerrett, selv om begge tilfeller gjør at de fysisk tar fra deg førerkortet.

 

Du ble nok ikke klokere av dette innlegget heller, men tydeligvis så må du måte opp selv, sålenge du ikke kommer videre på nettet. Og da hadde jeg som sagt ventet til etter at datoen har passert, og så forsøkt å bare få det tilbake uten å spørre så mye mer i første omgang.......

Lenke til kommentar

Dette får du nok ikke et skikkelig svar på før sperrefristen din er over, og du fysisk drar ned til din lokale trafikkstasjon for å forsøke å få utlevert ditt førerkort igjen, det meste annet ser bare ut til å skape mer forvirring.

 

Er enig i at du mest sannsynlig må ta både teoriprøve og oppkjøring på nytt, etter at du mistet førerkortet i prøveperioden din, det kommer jo klart frem i lovverket.

Men når det står på vegvesen.no sine sider at du allerede har førerkort og ikke kommer videre, så kan det hende at de bare har tatt fra deg førerretten for en gitt periode, og at du da kan få tilbake førerkortet etter en "karantene" i et gitt tidsrom.

 

Men dette er selvfølgelig bare spekulasjoner fra min side.....

 

Tror nok jeg hadde ventet til sperrefristen har utløpt, og så tatt turen til den nærmeste trafikkstasjonen og forsøkt å få tilbake førerkortet da. Du kan være heldig, om du ikke er mer aktiv rundt dette nå, for da er det ikke sikkert at de gjør noe mer utav dette. Slik har en kamerat av meg opplevet dette, men det er riktignok flere år siden, men omstendighetene for tap av førerretten var lik din.

 

Etter hva han forstod så var det den gangen forskjell på beslag av førerkort og miste førerrett, selv om begge tilfeller gjør at de fysisk tar fra deg førerkortet.

 

Du ble nok ikke klokere av dette innlegget heller, men tydeligvis så må du måte opp selv, sålenge du ikke kommer videre på nettet. Og da hadde jeg som sagt ventet til etter at datoen har passert, og så forsøkt å bare få det tilbake uten å spørre så mye mer i første omgang.......

 

Fikk også beskjed om at det er forskjell mellom en "sperrefrist" og det å "få førerretten beslaglagt" Denne grensen går ved 6mnd. Mister man førerkortet i mer enn 6 mnd må man ta førerprøve på nytt uansett om man er i prøvetid eller ikke. Er helt sikkert lurt å ikke grave så mye rundt før sperrefristen er ute, slik du sier. Takk for svar! :)

Endret av TLande
Lenke til kommentar

§ 8-4.Førerett på prøve

Den som mister føreretten på grunn av brudd på trafikale adferdsregler i prøveperioden, må avlegge full førerprøve uten hensyn til tapsperiodens lengde, jf. førerkortforskriften § 4-2 annet ledd.

Loven er krystallklar på dette området, så det er vel bare å bestille ny teoriprøve og oppkjøring :/
Endret av fsva
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...