Gå til innhold

Oktoberfest 2014 - JorunT - 17 mm f/1,8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du burde finne frem surf-brettet :) Dette så mektig ut.

Vi ga bort surf-brettet til en fra landsbyen i sommer, kommer neppe til å savne det..

 

I dag er det ikke så store bølger, men vi har et forrykende uvær her, full storm og det er forventet mer enn 40 mm nedbør dette døgnet. Vi har skalket alle luker, sluppet inn den stakkars løshunden og fyrer i peisen. Heldigvis ligger huset vårt ikke helt nede på stranda, der er det nok oversvømmelse nå.

Lenke til kommentar

Dag 24. - Vevkjerring

 

Dette store edderkoppdyret med lange, tynne bein satt ved siden av inngangsdøren sammen med en annen av samme art, tydeligvis en av hvert kjønn, men hvem som er hva, vet jeg ikke sikkert, ikke arten heller. Det er ikke en ordentlig edderkopp, den spinner ikke og har ingen giftkjertler, navnet vevkjerring har ingen ting med at den vever nett, men måten den beveger seg på. Det engelske navnet Daddy longleg synes jeg passer bedre.

Det ser ut til at de to eksemplarene har et forhold, for den på bildet ble hold fast i bakbeinet av den andre (hunnen?). De er helt ufarlige, og regnes som nyttedyr.

 

15615540651_4fdb826816.jpg

_Z240053-Edit Daddy longleg.jpg by JorunT,on Flickr

 

 

 

Her er begge to, om den ene holdes fast frivillig, er ikke godt å si

15594538676_77357dc9d7.jpg

_Z240048 Mr and Mrs Daddy longleg.jpg by JorunT, on Flickr

 

Jeg var i tvil om hvilke av de to jeg skulle velge, her er den andre

15432634510_570a73a5ef.jpg

_Z240050-Edit Opiliones.jpg by JorunT, on Flickr

 

 

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Takk, Randi og Bykatt (hvor ble det av deg?).

 

Dag 25. - Ikke bare pølser og Cola

 

Mer hverdagsreportasje herfra. Vi har kommet oss etter det voldsomme uværet sist natt, men i dag måtte vi få reparert et flatt dekk. Greske bensinstasjoner kan heldigvis mer enn å selge pølser og Cola. I nærmeste landsby ble dekket straks reparert og byttet av en som kan sine saker, og vi klaget ikke på prisen, 7 € skulle han ha for hele jobben, reparasjon, bytting av dekk og sjekking av lufttrykk. Tror det koster litt mer hjemme.

 

15438387087_0cfe786e44.jpg

_Z250082 Expert help.jpg by JorunT, on Flickr

Lenke til kommentar

Takker dere begge to så mye. Vevkjerringer er da ikke ekle, men ganske elegante?

 

Jeg burde ha oppgitt at jeg tok i bruk litt hjelpemidler for å komme nær nok her. Jeg hadde en gammel Nikon T4 nærlinse liggende som jeg klarte å finne en passende step-up ring til så jeg kunne bruke den på 17 mm objektivet. Denne serien av forsatslinser fra Nikon produseres ikke lenger, og jeg har ikke brukt den på mange år, men jeg hadde lyst til å prøve, den var absolutt brukbar.

 

Ellers merker jeg at dette lille kameraet er veldig greit når jeg er ute blant folk, de slapper mye mer av enn når jeg kommer med det store beistet (Nikon D800), og lar meg fotografere uten å bry seg noe særlig om det.

Lenke til kommentar

Heftige bølger for tre dager siden, syns ikke det er noe problem med 17 mm der. Ville kanskje forsøkt å unngå strået til venstre bare.

 

Ellers så var det et klassisk gyllent snitt på vevkjerringa :)

Takk for kommentaren, helt enig at det strået ikke burde vært der, av og til er jeg litt blind.

Lenke til kommentar

Dag 26. - Taverna i Nea Mesolakkiá

 

Vi tok oss en tur til Amphipolis, ca 10 mil nordøst for oss for å se på utgravningene der i dag. Men det nærmeste vi kom var på baksiden av haugen, dog ikke så mye å ta bilde av. Kaldt og vått var det, så det var godt å få varmet seg i denne tavernaen i den nærmeste landsbyen. Vedovnen i midten av rommet var effektiv, pipeløpet var ført igjennom store deler av rommet for å utnytte varmen. Forøvrig var tømmerkledningen litt spesiell.

15012383394_c00433b031.jpg

_Z260108 Taverna in Nea Mesolakkiá.jpg by JorunT, on Flickr

 

 

Utgravingen av kjempegraven i Ampholis ble startet for to år siden, det sies at det er det største arkeologiske funnet i Hellas hittil, og det sier ikke så lite. Hvem som er begravet her, er foreløpig ukjent, men det kan være moren til Alexander den store eller en av hans generaler, noen lurer på om det kan være Alexander selv. Ifølge historien skal han være begravet i Egypt, men graven hans er aldri funnet. Omkretsen på graven er 497 m, det er funnet to svære sfinkser som voktet inngangen, to karyatider som holder taket opp til kammer nummer to, de er 3,67 m høye. Nå er de i ferd med å grave seg inn i det femte og det egentlige gravkammeret, vi er lovet svar på gåten innen jul. Graven er tidfestet til 325-300 fKr.
Det var et utsiktpunkt utenfor det arkeologiske museet der en kunne få en viss oppfatning av størrelsen på graven, som lå 3 km unna, 17 mm var ikke særlig effektivt her, så jeg har et bilde tatt med 40-150 mm f/4 – 5,6

15631870991_097440e353.jpg

_Z260101 Amphipolis tom.jpg by JorunT, on Flickr

 

Lenke til kommentar

Dag 27. - Redd

 

Den eierløse hunden som dukket opp her er nå foret opp og ser ikke så ynkelig ut. Den er bare så engstelig og underdaning at det halve kunne vært nok. Jeg har prøvd å fotografere henne lenge nå, men hun er vettskremt for kameraet, dette var det nærmeste jeg kom. Heldigvis har vi funnet en som overtar henne når vi snart drar herfra.

 

15619587136_9ced29b1c2.jpg

_Z270120-Edit Apprehensive.jpg by JorunT, on Flickr

Lenke til kommentar

Dag 28. - Arbutus unedo, 17 mm + nærlinse

 

Jeg kjøpte for mange år siden en Nikon T4 nærlinse, men har ikke brukt den siden jeg fikk makroobjektiv. Jeg fikk tak i en step-upring her i Hellas til 17 mm-objektivet, og har prøvd den ut litt i dag. Det er surt og kaldt her, godt å ha ulltøy nå, og det blåste mye, men jeg klarte å få noen brukbart skarpe bilder av denne frukten, som er spiselig. Litt jordbæraktig på smak, absolutt spiselige. Fruktene er små, 1-2 cm.

 

15033284323_118b772b69.jpg

_Z280180-Edit Arbutus unedo.jpg by JorunT, on Flickr

 

 

 

Jeg har et alternativ, og var veldig tvil om hva jeg skulle velge, men tenkte jeg fikk skåne evt. sarte sjeler. Her er naboens trofé på muren utenfor huset, han har vel hatt en vellykket geitejakt.

 

15654296242_baa4c55f37.jpg

_Z280192 My neighbour's trophy.jpg by JorunT, on Flickr

 

Blomstene til Arbutus unedo blomstrer samtidig med at bærene er modne, dvs nå, at buskene er lyngfamilien er lett å se av blomstene.

 

15654282192_f56bbcf87d.jpg

_Z280188-Edit Arbutus unedo flowers.jpg by JorunT, on Flickr

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...