Gå til innhold

[Løst] Finner ikke harddiskene


JokkareN

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp kjøpt meg stasjonær PC i deler og montert. Dette gikk meget bra i første start med en gammel 750 W Corsair PSU. Jeg bestilte meg en Sharkoon 600 W PSU å monterte inn i dag. Da jeg skulle starte maskinen ville den ikke komme inn til Windows så jeg gikk i BIOS for å se der. Der fant ikke maskinen noen av harddiskene! Er en 1 TB WD 3,5" Disk og en Intel 180 GB SSD Disk. Har prøvd det jeg kan, men finner ikke ut hvor feilen ligger. Kan det være at PSU'en er for liten? Det skal den ikke være. Dele mine består av:

Hovedkort: MSI Z97-G55 SLI

Skjermkort: Asus GT610 1 GB (HTPC Skjermkort

Vannkjøling: SilverStone Tundra TD02

RAM: HyperX Fury 8 GB

Harddisk 1: Western Digital 1 TB 3.5"

Harddisk 2: Intel 180 GB SSD

CPU: Intel i5 4670K

PSU: Sharkoon Bronze 600 Watt


Håper på raskt svar! Og takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv og bytt om så du har sata 1 til HDD og sata 2 til SSD og se om ting forandrer seg.

Har prøvd det også.. Byttet på Sata på hovedkortet, men funker ikke.. Det jeg synes er merkelig er at da jeg koblet inn dvd rommen så funket den, men diskene vil ikke bli funnet. Helt nye disker, og funket før jeg byttet psu

Lenke til kommentar

Nei da må jeg si meg slått, eneste jeg da ville sjekket om disken faktisk er død. Plugg den inn i en HDD dock eller en annen maskin.

Huff... Jeg kjøpte ett sett med "Corsair" kabler hvite, så jeg tok dem inn i Sharkoon PSUen. Kan dette være årsaken til at diskene kan ha "dødd"? At PSUen f.eks ikke støtter de kablene elns.. (Kablene gikk fint inn i PSUen)

Lenke til kommentar

Huff... Jeg kjøpte ett sett med "Corsair" kabler hvite, så jeg tok dem inn i Sharkoon PSUen. Kan dette være årsaken til at diskene kan ha "dødd"? At PSUen f.eks ikke støtter de kablene elns.. (Kablene gikk fint inn i PSUen)

Auda. Slikt skal man være veldig forsiktig med. Er ingen garanti for at de forskjellige fabrikatene kobler dette likt.

Etter resultatet å dømme er det en sannsynlig årsak.

Lenke til kommentar

 

Nei da må jeg si meg slått, eneste jeg da ville sjekket om disken faktisk er død. Plugg den inn i en HDD dock eller en annen maskin.

Huff... Jeg kjøpte ett sett med "Corsair" kabler hvite, så jeg tok dem inn i Sharkoon PSUen. Kan dette være årsaken til at diskene kan ha "dødd"? At PSUen f.eks ikke støtter de kablene elns.. (Kablene gikk fint inn i PSUen)

Det er nok helt sikkert dette som er problemet. Det er IKKE standard på hvordan ledningne er koblet i enden som går inn i psu-en. Så det er MEGET viktig å se på kablene at de er til den aktuelle psu-en. Ikke engang kabler fra samme produsent men til forskjellige modellserier er like, f.eks kabler til Corsair AX serie er forskjellige i.ft kabler til Corsair RM serie.

 

Edit:

Det som kan skje er at diskene f.eks fikk 12V inn der de skulle ha kun 5V. Eller at de fikk 5V der det skulle være jord og jord der det skulle være 12V f.eks. Alle muligheter egentlig. 12V på 5V inngangen f.eks vil nok garantert drepe enhver disk :hm:

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...