Gå til innhold

Kriminaltekniker


Mechlaz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurer på om noen vet hva som er beste retningen å gå om man vil bli kriminaltekniker?

 

Det å lete etter DNA, ta blodprøver og se etter spor som kan løse saker virker utrolig interessant.

 

Jeg har ikke lyst å bli en vanlig politimann, mye heller vil jeg bli en som jobber i en labb.

 

Noen tips? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er to måter som nevnt. Du kan jobbe med dette enten ved å ta politiutdanning hos PHS, for så å bygge på med kriminalteknikk. Disse er uansett i aller høyeste grad politietterforskere.

 

Alternativ to er å få jobb i politiet som "sivilist". Da kan en utdanning som master i molekylær biologi, innen IT også videre være relevant. Sivilister befarer sjeldent åsteder, men det hender.

Lenke til kommentar

Det er to måter som nevnt. Du kan jobbe med dette enten ved å ta politiutdanning hos PHS, for så å bygge på med kriminalteknikk. Disse er uansett i aller høyeste grad politietterforskere.

 

Alternativ to er å få jobb i politiet som "sivilist". Da kan en utdanning som master i molekylær biologi, innen IT også videre være relevant. Sivilister befarer sjeldent åsteder, men det hender.

Hvordan blir det egentlig hvis jeg tar den lille ekstrautdanningen som kreves for å bli krimtekniker (6mnd+-), blir det da slik at jeg kun jobber på krimåsteder og i en lab?

 

Eller må jeg fortsatt være med på vanlig politiarbeid som patruljering, trafikkontroll, osv, osv?

Lenke til kommentar

Ikke sikkert det er så dumt å ta en bachelor i la si molekylærbiologi, for så å begynne på PHS, eventuelt motsatt. Da bør du være ønsket som kriminalteknikker. Har dog hørt at man uansett må starte karrierer som vanlig betjent, men dette vet jeg ikke noe særlig om.

 

Eventuelt kan du ta en masterutdanning i f. eks bioteknologi, og så søke jobb hos Kripos. Da skal du være veldig heldig og god, men det er mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...