Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mindreårig leieboer drakk


toth

Anbefalte innlegg

Hei, vi leier ut kjelleren til en ung person på videregående, dvs vi leier ut til moren, da mindreårige ikke kan tegne slik avtale. H*n bor her fordi hjemmet er langt på landet, langt fra VGS.

 

H*n hadde altså besøk en kveld av andre mindreårige, de var ute i hagen og gata når vi kom hjem, og ble rødhåndet fersket med alkohol og generell ikkeakseptabel oppførsel i gata.

H*n er selvsagt ekstremt angrende, og lover dyrt og hellig at det aldri skal skje igjen.

Spørsmålet:

Bør jeg føle et ansvar for å kontakte juridisk leietaker, altså mor? Vi kommer jo til å si at dette er uakseptabelt og ved gjentagelse blir kontrakten sagt opp - så jeg teller på knappene om jeg rent juridisk bør informere formell leietaker om uønskede forhold.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra et moralsk synspunkt ville jeg latt det være med denne ene episoden, men utvist bekymring til foreldrene dersom dette gjentar seg.

 

Det er en ting å være den som vil gjøre alt rett. Men samtidig er det greit å være på godfot med den du leier ut rom til.

Endret av Thor.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Generelt sett er du som utleier ansvarlig for å sørge for ro og orden på eiendommen overfor offentlige myndigheter, naboer, og andre. Ordensregler mv. er de verktøyene du har overfor leietaker for å gjennomføre det. Du er ikke ansvarlig for mindreåriges alkoholbruk.

 

For å få godkjent en oppsigelse i retten er det imidlertid viktig å understreke at partene i leieavtalen er du og leietakers mor/verge (du kan inngå en leieavtale med leietaker selv, men da må vergen godkjenne den; i visse tilfeller kan den mindreårige egengodkjenne). Når du ikke har inngått noen avtale med leietaker er det den du har inngått avtale med som teller - advarsel til sønn er ikke det samme som advarsel til mor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ideell oppsigelse når aldri noen domstol, men man planlegger aldri at oppsigelser skal foregå ideelt.

 

I ethvert kontraktsforhold er forholdet mellom partene som er identifisert i leieavtalen. Det vil si at alle henvendelser som man ønsker at skal få betydninger for avtaleforholdet må gis til den som er motparten - i dette tilfellet mor eller den avtalen identifiserer som mors fullmektig (det kan være barnet).

 

Du kan gi advarselen til barnet, men da er det du som tar risikoen for at den ikke videreformidles til mor.

Lenke til kommentar

Med mindre det du leier ut er et enkelt beboelsesrom (soverom) med tilgang til annens bolig kreves saklig grunn for å si opp en tidsubestemt leieavtale, og oppsigelsen kan overprøves av domstolene etter krav fra leietaker, se husleieloven §§ 9-5 og 9-8.

 

(Merk at selv om leieavtalen gjelder enkelt beboelsesrom etc kan oppsigelsen prøves av retten - det må bare skje etter de alminnelige reglene for prøving av oppsigelser heller enn de spesielle i husleieloven.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kan ikke med min beste vilje se at et enkelt tilfelle med kanskje litt høyrøstet tale og latter i en hage kan utløse en oppsigelse av dette leieforholdet.
At en mindreårig leietager drikker alkohol er ikke et lovbrudd (det er personen som har gitt tilgang til alkoholen for mindreårige som har brutt loven), og angår ikke leieforholdet.

Endret av Autofil
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke med min beste vilje se at et enkelt tilfelle med kanskje litt høyrøstet tale og latter i en hage kan utløse en oppsigelse av dette leieforholdet.

At en mindreårig leietager drikker alkohol er ikke et lovbrudd (det er personen som har gitt tilgang til alkoholen for mindreårige som har brutt loven), og angår ikke leieforholdet.

Hvis de drakk alkoholholdige drikkevarer mens de var på offentlig sted, les «i hagen og gata», så er det vel ingen tvil om at det er et lovbrudd. Du har likevel rett i at det ikke er straffbart for den mindreårige å drikke på privat område, men det kan være en sak for barnevernet.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke med min beste vilje se at et enkelt tilfelle med kanskje litt høyrøstet tale og latter i en hage kan utløse en oppsigelse av dette leieforholdet.

At en mindreårig leietager drikker alkohol er ikke et lovbrudd (det er personen som har gitt tilgang til alkoholen for mindreårige som har brutt loven), og angår ikke leieforholdet.

Var aldri påtenkt med oppsigelse basert på dette ene forholdet, det var snakk om ved hypotetiske gjentagelser.

Man kan si opp på bakgrunn av brudd på ordensregler, jeg synes å stille boligen m/utearealer til disposisjon for offentlig mindreårig alkoholinntak og sjenanse er et klart brudd på ordensregler.

Lenke til kommentar

 

Jeg kan ikke med min beste vilje se at et enkelt tilfelle med kanskje litt høyrøstet tale og latter i en hage kan utløse en oppsigelse av dette leieforholdet.

At en mindreårig leietager drikker alkohol er ikke et lovbrudd (det er personen som har gitt tilgang til alkoholen for mindreårige som har brutt loven), og angår ikke leieforholdet.

Hvis de drakk alkoholholdige drikkevarer mens de var på offentlig sted, les «i hagen og gata», så er det vel ingen tvil om at det er et lovbrudd. Du har likevel rett i at det ikke er straffbart for den mindreårige å drikke på privat område, men det kan være en sak for barnevernet.

 

Det var selvsagt aldri aktuelt å blande inn politi/barnevern her, det er jo tross alt egentlig en bagatell, dilemmaet var mer om en skulle kontakte foreldre/formell leietaker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...