Gå til innhold

TEST: Nvidia GeForce GTX 980


Anbefalte innlegg

 

Husker å synes 7000-serien var overpriset, og knapt bedre enn 6000-serien, og toppmodellene bråkte masse. Så det syntes jeg på tiden (sammen med 5000- serien) var en fail-serie. :p ^^

 

Men så kom 7950GTX å forandret alt med dobbel kjøleløsning og dobbelt så mye VRAM. Et knallkjøp som dessverre landet i skyggen av den mektige 8800GTX som kanskje var DET beste kjøpet...ever.

 

Hadde før 6000-serien bare et Vodooo 3 kort og Radeon mobility 9000 (skjit), men siklet mye på kompiser som hadde Ti 4800. :)

 

Ti ble på den tiden brukt på en annen måte, og halve 4-serien ble delt opp i Ti, som signaliserte middelklasse og high end skjermkort.

Tror 7600GS kom ganske sent. Jeg kjøpte det da jeg pensjonerte min Pentium 4 reserve PC fordi et eller annet ATI kort brant opp (vifta sluttet bare å funke). kjøpte en Core 2 Duo, med 8800GTX og ja det var et bra kort, men det kosta endel. Senere ble det 2x8800GTX i SLI og jeg har ikke brukt panelovner i stua siden :p

Ja det er godt mulig. Så mest på topp og nær-toppkortene "på den tiden" (ikke veldig unormalt fra nå, men er i hvert fall bare toppen jeg husker). Hehe, ja 8800GTX kosta jo litt (ikke spesielt mye mer enn det de gjør i dag vel og merke), og 8800GTX i SLI sparket godt fra seg. :w00t:

Og selv om man kanskje syntes de varmet godt, så bruker de jo faktisk mindre enn selv energisparende GTX 970. :) Ja, under last vel og merke. For lavt IDLE bruk var ikke spesielt viktig på den tiden, og de jobbet hardt akka som. :wee: Men varme opp soverommet før skolen, det gjorde de.

 

Ikke at det blir noe i forhold til tre 780'er med OC, som har ca 10 ganger så høyt forbruk på 1300W. :omg:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter år med AMD 7970 frister disse kortene veldig! Hvordan er driverne til Nvidia med tanke på SLI nå til dags? Tenker på ett oppsett av 2x970 http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_970_SLI/20.html Blir ikke så mye dyrere kontra 980.

Jeg gikk nettopp til innkjøp av 2 stk gtx970 etter å ha leste den artikkelen siden jeg spiller endel i 5760x1200. Så mitt gtx980 går i retur til uka. Men 980 er et kjempekort det om man bare spiller på en skjerm med under 4k oppløsning.

Lenke til kommentar

Nyeste driver til nvidia har gitt meg dusinvis av directX error i BF4. Måtte nedgradere til forrige versjon og alle problemer forsvant.

 

Men gtx980 er helt rått. Spiller uten overklokk ultra og full hd med 80-100 fps. Det er til og med sammen med en gammel 1090t. Gleder meg til å få dette på vann og kjøre det i taket. Virker som 1090t fortsatt har mye fytt ass, tror ikke det bottlenecker for mye. Fikk rett rundt 10600 i firestrike som jeg tror er greit for dette kortet (?)

Lenke til kommentar

Nyeste driver til nvidia har gitt meg dusinvis av directX error i BF4. Måtte nedgradere til forrige versjon og alle problemer forsvant.

 

Men gtx980 er helt rått. Spiller uten overklokk ultra og full hd med 80-100 fps. Det er til og med sammen med en gammel 1090t. Gleder meg til å få dette på vann og kjøre det i taket. Virker som 1090t fortsatt har mye fytt ass, tror ikke det bottlenecker for mye. Fikk rett rundt 10600 i firestrike som jeg tror er greit for dette kortet (?)

Fikk 11500 stock, 13500 Oc, stabil Oc 12500 :)

Lenke til kommentar

Problemet med en svak CPU og RAM i BF4 er at minimum-FPSen holdes ganske lav, nesten uavhengig av hvor kraftig skjermkort man har.

 

Raskere CPU/RAM pleier som regel å heve bunnlinja godt opp, slik at FPS er langt mer stabilt høy.

 

På den andre siden, du får i det minste presset ut alt den stakkars prosessoren kan gi.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ikke sant :) det blir snart 5820k eller neste gen i7, men uansett er ddr4 for dyrt nå.

 

Jeg mister kun ca 7% i fire strike og minste fps drop jeg har observert i bf 4 er 60 (ikke vitenskapelig, bare av hva jeg har sett selv på fraps). Det er ikke for gæli for en cpu til 1400kr for 4-5 år siden :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ikke sant :) det blir snart 5820k eller neste gen i7, men uansett er ddr4 for dyrt nå.

 

Jeg mister kun ca 7% i fire strike og minste fps drop jeg har observert i bf 4 er 60 (ikke vitenskapelig, bare av hva jeg har sett selv på fraps). Det er ikke for gæli for en cpu til 1400kr for 4-5 år siden :p

:rofl::rofl::rofl:

Bestill noen hullkort til HK i samme slengen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

 

 

Wow! For en ytelse! da er det sikkert...! Da ble det GTX970! :D Mitt R9 270X havner på salg, forbaska dritt kort.

Er ikkje R9 270X ganske godt kort (performance wise)? Om eg ikkje tar kjempe feil er det vel den de pleier å "doble"?

Det er et greit budsjettkort.

 

Resten av inlegget ditt forstod jeg ikke.

 

Det var forresten en vel gammel tråd du kommenterte på...

Endret av Strato
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Wow! For en ytelse! da er det sikkert...! Da ble det GTX970! :D Mitt R9 270X havner på salg, forbaska dritt kort.

Er ikkje R9 270X ganske godt kort (performance wise)? Om eg ikkje tar kjempe feil er det vel den de pleier å "doble"?

 

 

 

Nei, helt ok for de som vill hive pengene ut av vinduet xD angra så sykt på det kjøpet.. GTX960 eller 970 ja takk :p E ordna meg 970 men solgte pcn-.- dumme meg.. beste kortet jeg har hatt på lenge.. med tanke på at e betalte 2700kr for det:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...