Gå til innhold

[Løst] Intel 910 Series 800GB PCI-E +520 Series 120GB SATA


LMH1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv så lurer jeg på generielt hvor mange hovedkort som støtter AHCI PCI-E SSD disker slik at ytelsen ikke reduseres over tid, det har vært en kjent problem siden RevoDrive

serien kom. Uansett er det ikke noe krise å vente, kan jo være disse klarer 5 GB/S om ikke alt for lenge å klarer opp mot 1 TB lagringsplass til samme prisen jeg betalte.

Lenke til kommentar

Selv så lurer jeg på generielt hvor mange hovedkort som støtter AHCI PCI-E SSD disker slik at ytelsen ikke reduseres over tid, det har vært en kjent problem siden RevoDrive

serien kom. Uansett er det ikke noe krise å vente, kan jo være disse klarer 5 GB/S om ikke alt for lenge å klarer opp mot 1 TB lagringsplass til samme prisen jeg betalte.

Intel p3700 støtter Trim (og det fungerer), så 0 stress. Ocz suger, og det vet alle ;)

 

Intel p3600 og 3700 ER tingen. NVMe ftw! Gleder meg til samsung sin kommer ut med 3d nand :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kunne ikke dy meg, og bestilte en 800GB når det var 1 igjen på lager. Så da rakk jeg ikke å sette meg godt nok inn i ytelsen og spesifikasjonene før nå. Jeg ser det er et par ting som kanskje hadde fått meg til å la være å bestille, om jeg hadde visst alt på bestillings-tidspunktet. Men nå er den her, og jeg vurderer om jeg skal sette den i arbeid eller returnere den?

 

Jeg leste for en stund tilbake, intel hadde forsket på SSD og kommet frem til at SSD hjalp mot mikrostuttering og/eller lag i spill. Men jeg lurer på om det er så pass lenge siden at det var når RAM prisene var så høye at det var vanlig med 2GB i gaming maskinen. Med 8-16GB og oppover er kanskje ikke SSD så viktig lenger? Planen min for denne SSD'en er nå uansett å fortsette å bruke min 120GB Revodrive som OS disk og så sette denne nye 800GB som installasjonslokasjon for steam. Det burde vel korte ned laste-tidene litt? :p

 

Men, om jeg gjør det, vil det ødelegge for meg senere med tanke på oppgraderingsmuligheter? Jeg tenker spesifikt på planen min som var å gå for et fattigmanns X99 system. Må jeg da gå for en i7-5930K i stedet for i7-5820K med tanke på antall PCIe linjer? Jeg tenkte å oppgradere litt i rykk og napp med en GTX970 nå i stedet for mine 2 GTX470 i SLI. Så gå fra min X58 i7-920 til X99 og 5820K (Venter egentlig bare på raskere og billigere DDR4 minne). Og så et siste GTX970 når behovet melder seg. SLI blir vel bare å drite i med 5820K når 12 av PCIe linjene alene går til SSD?

 

Hva med å kjøpe 4stk. 250GB SSD'er med S-ATA grensesnitt og stripe dem og bruke som OS disk? Burde jo yte brukbart/likt som denne 800GB saken eller?

Lenke til kommentar

Ram hjelper vel lite i gaming særlig over 8 GB ram, som sagt tidligere andre steder, kan hjelpe litt hvis man driver mye med multitasking med veldig mange programmer oppe samtidig, eller virtulalisering.

 

SSD disker gir vel ikke særlig merkbart forskjell, der man ha GPU og CPU ofte som største flaskehalser, en del spillfilene blir komprimert så spillene må pakkes ut til ram og hentes på nytt.

 

Selv har jeg vurder Asus' Hyper Express som baseres på sata express, det er vel bedre løsning en Raid fordi man fint kan overklokke, uten man risikerer tap av data, reseter man bios må man reinstallere alt.

 

Men da måtte jeg bytte hovedkort + prosessor + ram da det antakelig ville blitt overgang til sokkel LGA 2011-v3 eller noe som ASUS X99 Deluxe.

 

Angående båndbredde er det helt klart skjermkortene som tar mest av kaken, har selv noe PCI-E greier for USB3 porter på fremsiden av kabinettet men tror det har lite å si. Også Intel gigabit ethernet kort som også bruker PCI-E.

 

Hadde det finnes Sata-Express kabel til PCI-E 8x konverter så kunne jeg vurder det men tviler på det finnes noe som klarer opp til 1969 MB/s.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan ikke settes opp som ett stort volume heller så jeg... ikke interessert. :-/

Det kan det. Det fikk jeg til. Software raid-0 kalles d.

 

For de som ikkje vet det, så har jeg testet denne Intel 910 800GB selv.

 

Testene i post nr 21 er med software raid-0. Der ser det ut som om det bare er "200GB", men egentlig er det alle volumene som er i raid-0. Altså 800GB i ett volum ;) Det er bare de 2 benchmarkprogrammene som ikkje ser hele volumet, men bare en av delene til volumet.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Kan ikke settes opp som ett stort volume heller så jeg... ikke interessert. :-/

 

Det kan det. Det fikk jeg til. Software raid-0 kalles d.

 

For de som ikkje vet det, så har jeg testet denne Intel 910 800GB selv.

 

Testene i post nr 21 er med software raid-0. Der ser det ut som om det bare er "200GB", men egentlig er det alle volumene som er i raid-0. Altså 800GB i ett volum ;) Det er bare de 2 benchmarkprogrammene som ikkje ser hele volumet, men bare en av delene til volumet.

Litt selvfølge at du kan sette dem opp i et software raid da men... Not hva jeg mente.

 

1 stk volume direkte på ssd'en. Har ikke software raid på esxi.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det noen som har testet å flashe denne med ny firmware?

Jeg får en 400gb versjonen i dag å lurer litt på om jeg skal la det stå til...

 

http://blog.asiantuntijakaveri.fi/2014/11/making-intel-910-pcie-ssd-bootable.html

Spørsmålet er om du vil ha den bootable. Den er jo ikkje akkurat kjemperask. Denne ssden er beregnet for jævelig med skriving kontinuerlig, og egentlug ikkhe mye mere. Til os er det mye bedre å ha en hvilken som helst ny ssd. F.eks Crucial mx100 eller Samsung 850pro.

 

Som du kanskje ser i en av postene her, så har jeg hatt en 800GB modell selv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Er det noen som har testet å flashe denne med ny firmware?

Jeg får en 400gb versjonen i dag å lurer litt på om jeg skal la det stå til...

 

http://blog.asiantuntijakaveri.fi/2014/11/making-intel-910-pcie-ssd-bootable.html

Spørsmålet er om du vil ha den bootable. Den er jo ikkje akkurat kjemperask. Denne ssden er beregnet for jævelig med skriving kontinuerlig, og egentlug ikkhe mye mere. Til os er det mye bedre å ha en hvilken som helst ny ssd. F.eks Crucial mx100 eller Samsung 850pro.

 

Som du kanskje ser i en av postene her, så har jeg hatt en 800GB modell selv.

 

Jeg leker også med denne tanken. Skulle gjerne ha gjort min 800gb bootable. Men jeg har ingen erfaring med raid kontrollere og selvfølgelig ikke med flashing av disse. Så jeg lurer på om den guiden er "trygg" og om den er detaljert nok for en noob? Er det noe som ikke er skrevet i guiden som man burde passe på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...