Gå til innhold

Så om jorda er like flat som en pannekake ifølge skriftene


Fjell

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal noe av det som står i skriftene være sant på noe annet i det hele tatt om den allvitende boka greier å gjøre en så stor feil.

 

Isaiah 40:22

God sits above the circle of the earth. The people below seem like grasshoppers to him! He spreads out the heavens like a curtain and makes his tent from them.

 

Job 38:14

The earth takes shape like clay under a seal; its features stand out like those of a garment.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret fra religiøse er noe som dette.

 

"Det er ment billedlig" eller "Du skal ikke ta sitatene bokstavelig" eller "Det er utenfor konteksten".

Haha antakelig. Da må jeg nesten svare. Men da er hele bibelen metaforisk og ikke sant

 

Wait a moment

"God sits above the circle of the earth."

 

Å skitt. Han er bokstavelig talt oppi skyene i denne verdenen også :O

Lurer på om folk i middelalderen bokstavelig talt trodde de vill bli dradd opp dit. Selv om vi i dag vet at skyer er av vannmasse og ikke noe man kan verken gå eller sitte på som blir omtalt som himmelen.

Endret av Fjell
Lenke til kommentar

 

Men da er hele bibelen metaforisk og ikke sant

Neida. Noen deler er bokstavelig. Noen deler er basert på historier. Og noen deler er bare ment å "lede" leseren til riktig tankegang.

 

Nå skjønner jeg ikke :hmm: Skal jeg plukke ut noe som er sant og noe som ikke er sant. Som det med at Jorda ikke er rund. Var folk som skrev bibelen uvitne. Da må jo gud være uviten for å ha valgt en sånn elendig profet.

Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg ikke :hmm: Skal jeg plukke ut noe som er sant og noe som ikke er sant. Som det med at Jorda ikke er rund. Var folk som skrev bibelen uvitne. Da må jo gud være uviten for å ha valgt en sånn elendig profet.

Alt er en korrekt historisk beskrivelse, helt til det avkreftes av andre kilder. Da er det metaforer som fortsatt er sanne, bare på en annen måte.

 

Åpenbart ;)

Lenke til kommentar

 

Nå skjønner jeg ikke :hmm: Skal jeg plukke ut noe som er sant og noe som ikke er sant. Som det med at Jorda ikke er rund. Var folk som skrev bibelen uvitne. Da må jo gud være uviten for å ha valgt en sånn elendig profet.

Alt er en korrekt historisk beskrivelse, helt til det avkreftes av andre kilder. Da er det metaforer som fortsatt er sanne, bare på en annen måte.

 

Åpenbart ;)

 

Å jeezuz. Religion prøver jo bare å tilpasse seg, bastards. Selv om slike bevis er åpenbart at religion ikke vet noen ting om verken verden eller etterlivet for den slags skyld, bare ren ønsketenking. Om gud ikke greier å velge en enkel profet til å fortelle hvordan formen på jorda hele tatt ser ut. Dette gjør meg nesten litt bedrøvet :scared:

 

Edit: Vi burde lært om dette i klasserommet. Det er jo trossalt 100% sant ;)

hebrew-bible-flat-earth.jpg

Endret av Fjell
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

ja, det er pussig at folk som ellers ikke bryr seg det døyt om troslivet, gidder å "pirke i en død hest"

 

Hvis sånne skrifter som her trekkes frem, ikke gir noen mening, så er det vel bare å la dem ligge!?

 

Aksepter at man ikke "har det i seg", eller at vi er veldig forskjellige.

 

Og som et lite tips for de som virkelig ønsker å forstå sånne skrifter: Start med å se på deg selv, og hvilket motiv du har for din egen interesse - hvis man gjør den jobben først, er det langt enklere å fatte det ufattelige

Jeg er selv en så kalt "buddhist", men har ingen nevneverdige problemer med å se at de andre religionene har mange gode og sammenfallende trekk med egen, og ingen av dem er helt presise heller, men de peker mot det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...