Gå til innhold

Macbook eller Asus?


Anbefalte innlegg

Hva er egentlig ditt bruksområde for maskinen?

Diskusjonen har så langt dreid seg mye om hvor lett den er å oppgradere, men forhåpentligvis kjøper du nok minne til at du slipper å oppgradere senere.

 

Mac egner seg godt til skolearbeid. Den kan kjøre Microsoft Office eller OpenOffice/LibreOffice, det er ditt valg.

Nøyaktig hva dine behov er bør avgjøre ditt PC-kjøp.

Jeg ville valgt Mac, men det betyr ikke at alternativene er elendige.

 

Jeg vil ha en rask, driftsikker maskin som jeg kan ha i fire-fem år. Maskinen skal hovedsaklig brukes til surfing, film og programmering. Og muligens litt bilderedigering. Er hastigheten/prosessoren på dem omtrent den samme? Slik jeg forstår det på de tidligere innleggene, er hovedforskjellen skjermoppløsningen og harddiskstørrelsen, ellers er de omtrent av samme kaliber.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Rask" kan bety flere ting. Rask prosessor er kjekt å ha, og det står i spesifikasjonene. Apple bruker Intel prosessorer, ikke sære IBM-prosessorer som tidligere.

 

Maskinen blir også mye raskere av å ha SSD i stedet for snurredisk. Du vil ikke tro hvor raskt den booter når den har vært avslått. Vær sikker på at den maskinen du kjøper har SSD. Mekaniske disker er greie til å ta backup av filer, men fullstendig unyttig i en ultraportabel laptop.

 

Mac er høy kvalitet, og svært driftssikker. Husk likevel backup av alle filer, for ingen datamaskin er perfekt.

 

Mac har mye felles med andre datamaskiner, og kan kjøre Windows i tillegg til OSX hvis du vil. Windows-lisens må i så fall kjøpes separat, mens OSX følger med maskinen.

 

Mac er populært hos de som driver med bilde og video, men jeg har null peiling på slikt.

Programvare for enkel videoredigering følger med både Windows og Mac, og mer avanserte programmer kan kjøpes. Jeg har ikke greie på sånt.

 

Jeg vet også lite om programmering, men jeg blir svært forundret om Mac er uegnet til formålet.

Hvis du skriver hva slags programmering du skal drive med vil du sikkert få råd av andre forumbrukere.

Lenke til kommentar

Byttet selv fra 128GB til 256GB i min svogers MBP Retina late 2013. Jobben tok rundt 10 minutter.

Hvor mye kostet den? Jeg skal innrømme at jeg ikke har undersøkt saken, og det eneste jeg har lest var noen som skrev at man kun får tak i, som du selv skriver, disker fra kondemnerte maskiner og at de ofte er kostbare.

Lenke til kommentar

 

Byttet selv fra 128GB til 256GB i min svogers MBP Retina late 2013. Jobben tok rundt 10 minutter.

Hvor mye kostet den? Jeg skal innrømme at jeg ikke har undersøkt saken, og det eneste jeg har lest var noen som skrev at man kun får tak i, som du selv skriver, disker fra kondemnerte maskiner og at de ofte er kostbare.

 

Trenger ikke å være kondemnert, OWC ssd'er kan du få kjøpt uten problemer. F.eks

http://www.ebay.com/itm/OWC-OWCSSDA12R240-240GB-Aura-6G-SSD-for-2012-Early-2013-MacBook-Pro-with-Retin-/141375972996?pt=US_Solid_State_Drives&hash=item20eaaa2684

 

Prosessen er også ganske enkel, blir som å skifte en modul, tar 5 min.

Endret av cronbach alpha
Lenke til kommentar

 

Byttet selv fra 128GB til 256GB i min svogers MBP Retina late 2013. Jobben tok rundt 10 minutter.

Hvor mye kostet den? Jeg skal innrømme at jeg ikke har undersøkt saken, og det eneste jeg har lest var noen som skrev at man kun får tak i, som du selv skriver, disker fra kondemnerte maskiner og at de ofte er kostbare.

 

 

Betalte rundt 1500,- for den, men har sett de ligge ute for alt fra 1200,- og oppover.

Lenke til kommentar

 

 

Byttet selv fra 128GB til 256GB i min svogers MBP Retina late 2013. Jobben tok rundt 10 minutter.

Hvor mye kostet den? Jeg skal innrømme at jeg ikke har undersøkt saken, og det eneste jeg har lest var noen som skrev at man kun får tak i, som du selv skriver, disker fra kondemnerte maskiner og at de ofte er kostbare.

 

Trenger ikke å være kondemnert, OWC ssd'er kan du få kjøpt uten problemer. F.eks

http://www.ebay.com/itm/OWC-OWCSSDA12R240-240GB-Aura-6G-SSD-for-2012-Early-2013-MacBook-Pro-with-Retin-/141375972996?pt=US_Solid_State_Drives&hash=item20eaaa2684

 

Prosessen er også ganske enkel, blir som å skifte en modul, tar 5 min.

 

 

OWC har ikke SSD til de nyeste MBPr modellene. Kun opp til og med tidlig 2013 modeller.

 

Nyere modeller bruker andre SSD'er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...