Gå til innhold

Macbook eller Asus?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mac har bedre skjermoppløsning og Asus har en større SSD. Ellers er de ganske like. Det er mulig Asus sin Nvidia 840m er litt bedre enn Intel Iris 5100 i Mac-en når det gjelder grafikk.

 

Hvis det var meg, så hadde jeg valgt Apple kun fordi jeg har aldri hatt en sånn før :p. Du kan alltid bytte SSD senere om det blir for lite plass.

Endret av BNixx
Lenke til kommentar

Jeg ville definitivt valgt Mac.

Jeg skriver dette på en helt ny Macbook Air, og mitt valg av maskin var helt bevisst.

Min forrige maskin var også en Mac, og den har jeg gitt til en slektning.

 

Jeg liker måten Apple gjør ting på. Tastaturet, for eksempel.

Jeg har egne taster for volumet i stedet for "scroll lock" og andre taster som har vært avleggs siden åttitallet. Den har også egen @-tast.

 

Mac har litt annerledes tastatur enn andre maskiner, og det passer meg utmerket.

 

Touchpaden er stor og veldig god. Jeg liker å kunne tappe i stedet for å lete etter musetasten. Mange PCer har også dette, men musetaster i tillegg. Jeg har selvsagt ikke testet alle, men er svært fornøyd med ergometrien til en Mac, og bruker sjelden datamus.

 

Bra byggkvalitet og batterilevetid.

 

Jeg mener at OSX er bedre enn Windows.

Jeg liker måten det funker. Jeg liker hvordan jeg slipper Windows Update og gjentatte reboots.

Jeg liker hvordan den kan være i dvalemodus i lang tid, så jeg nesten aldri slår den av.

Magnetpluggen som spretter ut uten å skade maskinen når noen snubler i ledningen.

 

Min Macbook Air har SSD, så den er lynrask.

 

Jeg har ikke studert den Asus-maskinen du vurderer. Sikkert en fin maskin hvis du vil holde deg til Windows-verdenen, men jeg bruker Mac fordi Apple leverer en godt gjennomtenkt maskin.

 

 

Dette er en avgjørelse du må ta selv, basert på dine bruksområder. Du skriver ikke hva du skal bruke den til. Noen bruker programmer som kun finnes til Windows, og da har du ikke så mye valg. Men en Mac kan kjøre Windows hvis du av en eller grunn skulle ønske det.

 

Levetiden til en Mac er i gjennomsnitt lengre enn levetiden til en tilsvarende PC.

Jeg er usikker på om dette skyldes bedre byggkvalitet, eller at Windows blir tregt, og folk kjøper ny PC i stedet for å formatere. Kanskje en kombinasjon.

 

OSX er et operativsystem som ikke blir fullt av dritt etterhvert,slik Windows blir.

Den trenger altså mindre vedlikehold for å fungere tilfredsstillende.

All maskinvaren og programvaren er levert av Apple, så du slipper å lete etter oppdaterte drivere fra produsentenes hjemmesider. Alt er helhetlig og gjennomtenkt.

 

Jeg har et antivirusprogram på min Mac, men det merker jeg svært lite til.

Alle bør bruke antivirus for sikkerhets skyld.

Men som Mac-bruker er du mindre utsatt for skadelige programmer enn hvis du har Windows.

 

Men det er ikke lett å åpne en Mac. De bruker spesialskruer, og i noen tilfeller lim. Det er ikke meningen at du skal fikse den selv. Det er neppe lurt å kjøpe en maskin med billig harddisk og planlegge å oppgradere SSD selv.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Alt går an, men Apple har virkelig ikke gjort det enkelt.

Første hindring for å i det hele tatt åpne maskinen, er Pentalobe-skruer. Du må altså kjøpe spesialskrutrekkere. Disse fås på Ebay.

Mange av designvalgene er tatt for at maskinen skal være tynn, lekker og solid.

IKKE for at du skal kjøpe en billig harddisk- og minnekonfigurasjon og oppgradere den selv.

Kjøp den mengden minne og lagring som du tror du vil trenge. Ikke planlegg å oppgradere selv.

 

Mange av delene inni Mac er heller ikke standard størrelse og kontakter.

Jeg tror SSD kan byttes, men du må ha spesialdeler. RAM er loddet på hovedkortet.

Men det er mulig at det varierer med modellene.

 

Hvis du kjøper riktig mengde SSD og RAM er det egentlig liten grunn til å åpne den selv.

Macbook Air er vifteløs, så jeg trenger heller ikke å rense noen vifte.

Men en dag ryker nok det innebygde batteriet. Apple bruker kvalitetsdeler, så det er forhåpentligvis lenge til.

Men når det skjer, kan jeg neppe skifte det selv.

Min gamle Macbook Pro var lett å skifte batteri på.

Måtte åpne mange vanlige skruer, så var all innmaten blottlagt. Tror nyere Retina-modeller og Air er mye verre, men jeg vet ikke.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo det kan man. Det er ikke engang vanskelig.

Jeg finner ingen guider på iFixit som viser hvordan du kan bytte minne på 2014-modellene, og hvis jeg ikke husker helt feil kommer det av at minnet på de nye maskinene er loddet fast til hovedkortet. Mener du det kan byttes likevel? I så fall setter jeg stor pris på et litt mer informativt og meningsfullt innlegg, ikke bare «jo, det er mulig».

 

Diskene ser riktignok ut til å kunne byttes, men det er ikke standard SSD-er som er brukt.

Lenke til kommentar

Det finnes mange videoer på Youtube som viser hvordan man åpner og erstatter komponenter i Apple-maskiner.

Jeg er meget fornøyd med hvordan ting var bygget i min forrige 13" Macbook Pro. Meget bra design, og rimelig enkel å utføre service på. Jeg har tatt ut alle delene på en vannskadet maskin for å bytte med en som var litt eldre. Fantastisk servicevennlig. Meget logisk, solid og gjennomtenkt plassering av alle komponentene.

Men den var fra 2009 tror jeg.

Nyere modeller er mer kompakte. Jeg tror at Macbook Pro Retina og Macbook Air er vesentlig vanskeligere. Søk litt på Youtube.

 

 

RAM på mange nyere modeller er loddet til hovedkortet. Ikke kjøp for lite RAM, du kan ikke installere mer selv på disse modellene.

SSD er ikke standard kontakt som på andre merker.

Den kan gjerne byttes, men du må ha deler som passer for din maskin.

Lenke til kommentar

 

Jo det kan man. Det er ikke engang vanskelig.

Jeg finner ingen guider på iFixit som viser hvordan du kan bytte minne på 2014-modellene, og hvis jeg ikke husker helt feil kommer det av at minnet på de nye maskinene er loddet fast til hovedkortet. Mener du det kan byttes likevel? I så fall setter jeg stor pris på et litt mer informativt og meningsfullt innlegg, ikke bare «jo, det er mulig».

 

Diskene ser riktignok ut til å kunne byttes, men det er ikke standard SSD-er som er brukt.

 

 

 

Det er riktig. Var litt rask i mitt forrige innlegg og la ikke merke til at du også hadde tatt med minne.

 

Har korrigert.

 

SSD'ene som brukes er derimot ikke standard hyllevare, men fullt mulige å få tak i.

 

Byttet selv fra 128GB til 256GB i min svogers MBP Retina late 2013. Jobben tok rundt 10 minutter.

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

 

 

Jo det kan man. Det er ikke engang vanskelig.

Jeg finner ingen guider på iFixit som viser hvordan du kan bytte minne på 2014-modellene, og hvis jeg ikke husker helt feil kommer det av at minnet på de nye maskinene er loddet fast til hovedkortet. Mener du det kan byttes likevel? I så fall setter jeg stor pris på et litt mer informativt og meningsfullt innlegg, ikke bare «jo, det er mulig».

 

Diskene ser riktignok ut til å kunne byttes, men det er ikke standard SSD-er som er brukt.

 

 

 

Det er riktig. Var litt rask i mitt forrige innlegg og la ikke merke til at du også hadde tatt med minne.

 

Har korrigert.

 

SSD'ene som brukes er derimot ikke standard hyllevare, men fullt mulige å få tak i.

 

Byttet selv fra 128GB til 256GB i min svogers MBP Retina late 2013. Jobben tok rundt 10 minutter.

 

Hvordan SSD brukte/bruker du? :hmm:

Lenke til kommentar

 

 

 

Jo det kan man. Det er ikke engang vanskelig.

Jeg finner ingen guider på iFixit som viser hvordan du kan bytte minne på 2014-modellene, og hvis jeg ikke husker helt feil kommer det av at minnet på de nye maskinene er loddet fast til hovedkortet. Mener du det kan byttes likevel? I så fall setter jeg stor pris på et litt mer informativt og meningsfullt innlegg, ikke bare «jo, det er mulig».

 

Diskene ser riktignok ut til å kunne byttes, men det er ikke standard SSD-er som er brukt.

 

 

 

Det er riktig. Var litt rask i mitt forrige innlegg og la ikke merke til at du også hadde tatt med minne.

 

Har korrigert.

 

SSD'ene som brukes er derimot ikke standard hyllevare, men fullt mulige å få tak i.

 

Byttet selv fra 128GB til 256GB i min svogers MBP Retina late 2013. Jobben tok rundt 10 minutter.

 

Hvordan SSD brukte/bruker du? :hmm:

 

 

Fikk tak i en original fra en kondemnert MBPr på ebay. De dukker jevnlig opp der, men er forholdsvis høyt priset.

Lenke til kommentar

"Hackintosh" går ut på å installere en modifisert utgave av Apple sitt operativsystem OSX på en PC som ikke er levert av Apple.

Dette er en aktivitet for spesiellt interesserte, og ikke noe jeg vil anbefale for folk uten mye kunnskap.

Drivere er en utfordring. Du må skaffe en PCsom har samme innmat som en Mac, sånn at du får ting som nettverkskort, bilde og lyd til å fungere.

 

Det skal fungere, men er ikke enkelt.

Hvis du velger å kjøpe en PC, men ikke vil ha Windows, kan du heller prøve Ubuntu.

Ubuntu er laget for å virke uten å være vanskelig. OSX er IKKE laget for vanlige PCer.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig ditt bruksområde for maskinen?

Diskusjonen har så langt dreid seg mye om hvor lett den er å oppgradere, men forhåpentligvis kjøper du nok minne til at du slipper å oppgradere senere.

 

Mac egner seg godt til skolearbeid. Den kan kjøre Microsoft Office eller OpenOffice/LibreOffice, det er ditt valg.

Nøyaktig hva dine behov er bør avgjøre ditt PC-kjøp.

Jeg ville valgt Mac, men det betyr ikke at alternativene er elendige.

Sjekk om du er avhengig av noe programvare som ikke finnes for Mac.

Det finnes mye spesialprogramvare som bare funker i Windows.

Men det meste finnes i Mac-versjon, så de fleste klarer seg godt uten Windows.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...