Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor får fattige barn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er enda ett spørsmål;

Hvor får folk selvtillit til å tro at deres idiotiske svar på relevante spørsmål er morsomme ?
Tror de virkelig at de er morsomme ?


Anyways :)

TS, folk får barn uansett økonomi. Uansett farge/religion/rase osv. Uansett alt.

Folk forelsker seg, vil ha barn (de er jo i stand til å lage dem, og det er dems rett å faktisk gjøre det).

Så igjen da, definisjonen av fattigdom? Mener du "fattig" as in, ikke råd til "økologisk" mat 24/7/iphone til barna/merkeklær/dyre reiser osv ?
Eller mener du typ "ikke tilgang på vann" i Afrika fattig ?

Enig med den siste, det kan være uforståelig. Men også der er det jo kjærlighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den tradisjonelle pensjonsforsikringen i alle jordbrukssamfunn med høy barnedødelighet er å få mange barn slik at man er sikker på at man har noen som er skikket til å ta seg av deg når du er gammel/syk. Det var tankegangen også i Norge tidligere og er det fremdeles i nesten alle underutviklede land. Det fører selvfølgelig til krisemaksimering hvis det er akutt ressursmangel, men hvis det ikke er tilfellet er det faktisk rasjonelt å få mange barn hvis man verken har NAV eller pensjonsordninger å lene seg på i tilfelle sykdom/høyt fremskreden alder. Man vil ganske enkelt dø uten barn når man blir for svak til å gjøre tungt jordbruksarbeid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den tradisjonelle pensjonsforsikringen i alle jordbrukssamfunn med høy barnedødelighet er å få mange barn slik at man er sikker på at man har noen som er skikket til å ta seg av deg når du er gammel/syk.

 

Sentralt er vel også tanken om at barna skal få det bedre enn en selv. Dvs at om en selv jobbet og slet 12 timer til dagen, vil en gjøre hva som helst for at barna skal få skolegang.

Det var jo sikkert et slikt håp som holdt oppe de afro-amerikanske slavene på 1700- og 1800-tallet, der de egentlig levde i en ganske håpløs tilværelse der og da.

Men de hadde ganske sikkert håp for en fjern framtid, som de kanskje ikke så klart i begynnelsen. De konkluderte iallfall ikke med å utrydde seg selv.

 

Forresten flyttet maleren Van Gogh som ung til et gruvesamfunn i Belgia, nemlig Borinage. Jeg skriver dette fordi han reiste dit som en idealistisk misjonær, med planer om å bli prest. Men han ble overmannet av det han følte som håpløsheten i kullgruvesamfunnet. Han så folkene sitte fast i dette gruvesamfunnet, i en elendighet med fattigdom og sykdom. Og han så stadig nye barn komme til, og deres skjebne var å jobbe seg omtrent til døde.

Dette skal ha gjort at Van Gogh sluttet å tro på Gud, han flyttet tilbake til Nederland og ble en skam for familien.

Lenke til kommentar

Skal ikke uttale meg om den tredje-verden-fattige og deres argumenter for/mot å få barn, utover det som er nevnt i tidligere tråder. Det som i alle fall er sikkert er at når jeg en gang skal ha barn skal jeg i alle fall være sikker på at jeg har en "solid" økonomi, i alle fall slik at jeg kan ta de økonomiske utfordringene som kommer med barn på strak arm. Noe annet ville vært idioti i dagens Norge... Dog, det er alles rett å få barn, men barn har også ret til et "verdig liv i trygge rammer". Hjelper ikke mye med all verdens kjærlighet om du ikke har råd til å forsørge poden.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...