Gå til innhold

Xperia Z3 vs. Note 4


Anbefalte innlegg

Min samsung galaxy S4 har sett sine bedre dager og derfor er det på tide å investere i ny mobiltelefon.

Jeg er super fornøyd med S4 og er en helt klart android frelst mobilbruker.

Apple trenger ikke å nevnes i denne tråden.

Valget mitt står egentlig mellom Sony Z3 og Note 4. Hadde Note 1, en telefon jeg var veldig fornøyd med og vurderer derfor å gå tilbake til Note serien. Problemet mitt er at jeg tenker at det kanskje kan bli for mye telefon for mitt bruk i note'n og vil derfor ha svar og innspill fra dere. Z3 er jo vanntett noe som er et stort pluss, trur ikke Note er vanntett.

Så derfor trenger jeg hjelp! Kom med innspill til for og imot argumenter for de to telefonene, eller kom med anbefaling om en annen android telefon!

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm begge alternativene er telefoner ingen har erfaring med ennå, så dette må bli på vurdering av specs og forhåndsinntrykk.

Jeg vurderte begge disse to selv, men gikk nylig fra en svært gammel nokia til en SGS5, har et android brett fra tidligere.

Jeg liker begge de nevnte alternativene, men av litt forskjellige grunner. Z3 har ingen kamera-bul, noe Note4 ser ut til å ha. Jeg hadde gjerne foretrukket uten, og IP-spesifikasjonen er jo også en fordel. Z3 ser mer kantet ut, og det appellerer til meg, mot de litt mer myke linjene på Note4. Jeg er litt bekymret for varmgang på Z3, spesielt ved videoopptak i 4K, noe flere har nevnt som et problem andre steder. Jeg har også inntrykk av at Samsung er raskere ute med oppdateringer, og supporterer produktene sine litt lengre enn hva Sony gjør.

 

Jeg vurderte også prosessorgenerasjon som er argument, og kom til at prisen var for høy til å forsvare innkjøp av telefon med 801. Ny modell med ny generasjon prosessor, som visstnok skal gi et anstendig løft ift. batteri, ytelse og varmeutvikling kommer trolig innen 12 måneder.

Siden jeg trengte ny mobil nå bla. pga. behov for to-faktor autentisering til visse tjenester, som jeg ikke har funnet i (host) gammalsymbian-utgave, endte jeg opp med S5 isteden denne gangen. Pussig nok. ;)

Lenke til kommentar

Off topic, men: Hva skjedde med den gamle? Den er jo bare et år gammel, og burde vel vare litt lenger ved normal bruk? Edit: Min S2 (S II?) er fortsatt i live, om enn ikke i bruk lenger.

 

Kjenner desverre ikke de to du nevner, så kan ikke gi noen råd om dem.

 

Geir :)

Den gamle har knust skjerm. Fått et tilbud fra en som vil kjøpe mobiltelefonen for 1000 kr noe jeg synes er helt greit.

Lenke til kommentar

Hmm begge alternativene er telefoner ingen har erfaring med ennå, så dette må bli på vurdering av specs og forhåndsinntrykk.

Jeg vurderte begge disse to selv, men gikk nylig fra en svært gammel nokia til en SGS5, har et android brett fra tidligere.

Jeg liker begge de nevnte alternativene, men av litt forskjellige grunner. Z3 har ingen kamera-bul, noe Note4 ser ut til å ha. Jeg hadde gjerne foretrukket uten, og IP-spesifikasjonen er jo også en fordel. Z3 ser mer kantet ut, og det appellerer til meg, mot de litt mer myke linjene på Note4. Jeg er litt bekymret for varmgang på Z3, spesielt ved videoopptak i 4K, noe flere har nevnt som et problem andre steder. Jeg har også inntrykk av at Samsung er raskere ute med oppdateringer, og supporterer produktene sine litt lengre enn hva Sony gjør.

 

Jeg vurderte også prosessorgenerasjon som er argument, og kom til at prisen var for høy til å forsvare innkjøp av telefon med 801. Ny modell med ny generasjon prosessor, som visstnok skal gi et anstendig løft ift. batteri, ytelse og varmeutvikling kommer trolig innen 12 måneder.

Siden jeg trengte ny mobil nå bla. pga. behov for to-faktor autentisering til visse tjenester, som jeg ikke har funnet i (host) gammalsymbian-utgave, endte jeg opp med S5 isteden denne gangen. Pussig nok. ;)

Setter pris på at du prøver å hjelpe, men svaret ditt hjalp dessverre ikke mye på å ta mitt valg. Kan du prøve igjen og komme fram til en konklusjon om hva som ville vært det beste kjøpet etter din mening? :)

Lenke til kommentar

Kvalitetsfølelsen aner du ingenting om før du holder Note 4, i følge alle som har holdt en Note 4. Det er en ting å si "metallramme, vekt, skjerm" osv, men når du har den i hånden merker du visstnok hvor god og solid den føles.

 

Selv velger jeg Note 4 av flere grunner:

 

- Skjermen er etter sigende VEEEELDIG mye bedre. "Den beste skjermen på en mobil så langt" osv leser jeg overalt om Note 4. Ikke bare "QHD" men kontrastene, fargegjengivelse, lysstyrke osv.

 

- Note 4 blir garantert bedre til enhåndsbruk, pga måten de løser dette på i Note 3 og Galaxy S5; en enkel tommelgesture minimerer hele skjermen (uansett hva du enn styrer med) ned til en ønsket størrelse, slik at hele telefonen er tilgjengelig fra tommelen. Jeg har ikke store hender, og bruker denne funksjonen veldig ofte.

 

Dette vil og kompensere enormt for de som ønsker litt mindre telefoner fordi de føler de er mer praktiske.

En Note 3 er feks mye bedre til enhåndsbruk enn den betydelig mindre Galaxy S4 og S3.

 

- Note 4 har multitasking bedre enn noen annen telefon. Drag/drop, windowed mode, splitscreen osv. Disse er i starten av livet til Note 4 for enkelte spesifikke apps (facebook, email, browsere, osv), men som med Note 3 kommer det garantert en brukerløsning som lar deg bruke alle apps på lik linje der.

Dette bruker jeg alt en del på Note 3, men det er betydelig bedre i Note 4.

 

- Designet. Jeg foretrekker designet til Note 4 over Z3. Enkelt og greit.

 

- S-Pennen. De sier den er ekstremt mye forbedret, og det ser vi jo i softwarefunksjonene alene, men mest av alt er sensitiviteten økt enormt, noe som gjør den fantastisk mer brukbar bare der, men også rapportene om at pennen i Note 4 absolutt føles som en mer integrert del av bruken, om enn optional.

 

For meg er det ikke engang et snev av tvil, men det er jo du som skal bruke den.

 

 

 

 


Dimensions

Sony has been criticized heavily in the past for the large bezels its Xperia smartphones come with. A lot of smartphones today have very high screen-to-body ratio and boast of ultra-thin bezels, but Sony doesn’t seem to be very excited about this new trend. Nevertheless, they have improved on this front with the Z3. The Xperia Z3 is claimed to have bezels just 0.2mm thick on the sides. As a result the Xperia Z3 is less wide than the Z2. Its overall dimensions of 146 x 72 x 7.3mm are certainly not going to top the screen-to-body ratio charts though. It is 11 grams lighter than its predecessor too.

The Galaxy Note 4 is a much more efficient design based on screen-to-body ratio. Even though the Note 4 boasts of a 5.7 inch display, it isn’t that much bigger than the Xperia Z3 in terms of the physical size. Its dimensions of 153.5 x 78.6 x 8.5mm are pretty impressive for a smartphone with such a large display. The side as well as bottom and top bezels have been trimmed as much as possible to maximize the display area. It is slightly heavier than the Xperia Z3 though, at 176 grams

The Note 4 wins this round easily, thanks to its superior screen-to-body ratio.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Har selv note 3 som jeg synes er en både god og fin telefon men dette plastikk tullet til Samsung skuffer.

Min telefon er på grunn av slitasje moden for utskiftning snart.

Ser Samsung endelig har begynt å produsere solide telefoner så mulig note 5 kommer i metall.

Uansett mitt råd er å kjøpe en solid telefon og styr unna dette plastikk tullet.

Lenke til kommentar

Gå for Note 4. Bedre ergonomi, skjerm, kamera, S-Pen, helse-app, enhåndstyring, touch knapper som ikke opptar skjermplass og hjem-knapp.

 

Har hatt mulighet til å prøve en Z3 og det var svært lite som skilte den fra Z2 (litt bedre ergonomi). Stikk innom en butikk og prøve en Z2 så har du noe å gå ut i fra.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Endte da med å kjøpe meg en Z3 grunnet at jeg ikke ville ta et "overkill" og ville prøve noe nytt..

Har blandede meninger om denne telefonen etter å ha vært en fast samsungbruker

 

Det første jeg reagerte stert på er at man faktisk ikke kan overføre apper fra mobilminnet til minnekortet, noe som irriterer meg grusomt siden jeg har mange store apper! en annen ting er det at de får skjermen større med å integrere de fysiske knappen i den.

Dette er litt irriterende siden de kan være lette å komme bort i, foretrekker fysiske knapper eller touchknappene til Samsung. Den innebygde høyttaleren spiller lyd forferdelig lavt og om man skrur på det høyeste skurrer det.

 

Har flere irritasjonsmomenter men kommer ikke på de i farta.

 

Sony får et STORT pluss for design, Samsung et STORT pluss for modifikasjon og brukervennlighet. Samsung telefon i Sony skall hadde vært noe! :)

 

Blir nok en Samsung igjen ved neste telefonkjøp.

Endret av EilifStorslett
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...