Fjell Skrevet 10. september 2014 Rapporter Del Skrevet 10. september 2014 (endret) Hurra Er ISIL bare en midlertidig ting som sannsynligvis vil falle i støvet. Er utrolig hvor mye fælt som har skjedd helt siden den gruppen startet å herje i midtøsten. Men i det minste så virker det som at de allierte iallfall hjelper til med å slå denne terror gruppen. Så det er nå bra. Hva tror dere. Endret 10. september 2014 av Fjell Lenke til kommentar
Achylles Skrevet 11. september 2014 Rapporter Del Skrevet 11. september 2014 (endret) Al-Qaida var jo ikke noe som bare forsvant, selv om de fikk voldsomt med motstand på begynnelsen av 2000-tallet førte det først og fremst til at de spredte seg til flere land, så jeg tviler på at ISIL vil forsvinne med det første de heller. Egentlig tror jeg Obamas plan for å svekke dem er den mest fornuftige han kunne valgt. De to andre alternativene er dårligere: Om han hadde sittet på gjerdet og gjort ingenting så hadde det gitt spillerom for IS til å vokse seg sterkere i Levanten og kanskje vokse utover det området etter hvert også. (Litt avhengig av hva de arabiske statene rundt gjør med IS-problemet) Om han hadde gått inn med full styrke på bakken så ville det gitt vind i seilene til islamister verden over. De ville pekt på USA's inntog i Syria/Irak og sagt: "Se, Vesten er i krig mot Islam" Dette ville gitt rekordstor oppslutning om IS på verdensbasis. Og vi ville sett en enda større flom av muslimer som reiser nedover for å "forsvare islam mot de vantro." enn det vi ser i dag. Det jeg håper på (men jeg holder ikke pusten) Er at de arabiske landene rundt går sammen om å bekjempe IS. Det beste ville nemlig vært om vesten kunne holde seg helt utenfor konflikten og la de muslimske landene ordne opp i problemene på egen hånd. Men jeg tviler på at de noen sinne vil klare å trekke i samme retning, og så lenge det kun er kurderne og Assad (av betydning) som prøver å bekjempe IS så tror jeg krigen kan bli veldig langvarig. Endret 11. september 2014 av Achylles Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 4. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 4. oktober 2014 Synes det er alt for lite Norske, for så vidt også Svenske journalister og redaktører der nede i Syria, Irak, Afghanistan og rapporterer hjem............... Kunne ikke noen sponset en tur nedover for disse? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 8. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 8. oktober 2014 Ser i dagens nyheter at FN ser IS som en trussel som "nærmer seg Natos grenser". Har vanskelig for å forstå hvordan en bande som dette kan være en ordentlig trussel. Om man virkelig vil, kan man gå inn og feie dem vekk som ingenting.Får ikke eliminert kreftene bak helt kanskje, men hvertfall nøytralisert dem fullstendig. Kan umulig være et problem, de har jo omtrent hele verden mot seg jo. Lenke til kommentar
Achylles Skrevet 8. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 8. oktober 2014 Har du noen gang spilt et sånt spill hvor du slår med en klubbe på frosker som dukker opp av hull i bakken? Og når du endelig har fått klubbet dem ned i ett hull så dukker de opp i 2 andre hull isteden? Vel... Sånn er islamismen også. Vesten kunne nok, om vi ville, ha stoppet IS lett. Men det ville etter mitt syn bare ha øket det totale trusselbildet av islamister som er klare for å utøve terror mot vesten. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 8. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 8. oktober 2014 Javel. I såfall har vi tydeligvis et problem? Lenke til kommentar
Achylles Skrevet 8. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 8. oktober 2014 Lar du muslimene selv håndtere IS så stiller saken seg litt annerledes. IS lever av å rekruttere folk som hater USA/vesten verden over. Jo mer grunn folk får til å hate USA, desto flere rekrutterer de. Hadde landene i midtøsten ordnet opp selv så ville det nok vært litt murring over at de er kjøpt og betalt av USA de også, men den virkelig store rekrutteringen som en USA-invasjon kunne ha medført ville vi nok ha unngått. Problemet er at det virker som om de ikke kan/vil ordne opp på egen hånd. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 10. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 10. oktober 2014 Synes det er alt for lite Norske, for så vidt også Svenske journalister og redaktører der nede i Syria, Irak, Afghanistan og rapporterer hjem............... Kunne ikke noen sponset en tur nedover for disse? Jeg er sikker på at dersom du reiser ned at noen kjøper det du dokumenterer som freelancer der. Bare forbered deg på å få hodet sendt i retur i posten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå