Gå til innhold

Bruk av blits?


Anbefalte innlegg

Hei.

Har startet å få til det meste med ISO, lukkertid og blender.

Når man er på A (automatic setting), så popper jo blitsen nesten automatisk opp når man tar bilde.

Men nå bruker jeg M (manuel setting), og da popper ikke blitsen opp.

I hvilke situvasjoner passer det å bruke blits? Om man vil ha lysere bilder i mørkere steder har man vel litt treigere lukkertid (noe rundt 1/150) og nokså høy ISO? Og hvordan får man blitsen til å poppe opp? Har Canon 70D. Og når passer det ikke å bruke blits.

 

Mvh Heisenberg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Popupblitzen passer det stortsett aldri å bruke, den er svak og slenger lyset rett i trynet på folk hardt og lite flatterende og somregel vil man ikke ha det slik selv om noen liker det, men for å trigge andre blitzer kan den kanskje brukes og også som utfylling når du tar bilde av noe i motlys for å fylle ut det som blir undereksponert.

 

For eksempel ansiktet på folk blir ofte mørkt når de har veldig lys bakgrunn, så kan du lysmåle for ansiktet men da blir bakgrunnen utbrent og da kan du istedet fylle ut med blitz.

Endret av TorsteinG
Lenke til kommentar

Kjøp en ekstern blits er mitt råd, f.eks Canon Speedlite 430ex II til ca 2000 (fås sikkert også brukt til en grei pris) . Den kan du vinkle opp i taket for å få MYE bedre lys på innebilder.

 

Jeg bruker blitsen min (Canon 580) mye utendørs når jeg tar bilder av folk. Kanskje litt rart å bruke blits når man tar bilder på solfylte dager, men man slipper sjenerende skygger i ansiktet.

Lenke til kommentar

Når man er på A (automatic setting), så popper jo blitsen nesten automatisk opp når man tar bilde.

 

Du kan skru av at blitsen skal poppe opp selv/fyre av autoamtisk på de fleste kameraer. Det er som regel noe av det første jeg gjør når jeg får et nytt kamera. Jeg liker bedre å skru den på når jeg synes den trengs, men som andre her har vært inne på så gir de innebygde blitsene ofte "stygge" bilder så bruksområdet er ganske begrenset, men det er praktisk å ha den tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Med 70D kan du uansett fjernstyre andre blitser med den innebygde blitsen. 430 EXII er mye for pengene!

Å kunne fjernstyre en blits, selv om du kun har én, er særs nyttig!

 

Veldig godt poeng!

 

Har noen erfaring med rekkevidden på fjernstyringen, på eksempelvis den innebygde blitsen på 70D, contra 580EXII? Jeg er veldig tilfreds med rekkevidden på 580EX II. Jeg har ikke mye brukererfaring med den, men jeg har sett at min fungerer utendørs, på ca 10meters avstand, selv om sensoren på blitsen som er 10 meter unna peker fra meg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eksperimenter - prøv rett opp, prøv på skrå bakover, på skrå framover og ikke minst med blitsen plassert vekk fra kameraet. Alt avhengig av motiv, tak, vegger og avstand. :)

Den blitzen er jo stillbar i alle mulige rettninger jo, opp, bak og til sidene... Prøvde litt i går, med macro linsa og fikk noen strålende bilder av minsten... Som til og med han var fornøyd med :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...