Gå til innhold

Hjelp med 2.1 anlegg - Kabler


Anbefalte innlegg

Høytalere :

Proson Reality 51 MK2

DynaVoice Definisjon SW10

 

Så jeg har 6.5 meter med høytaler kabel som jeg tror skal ifrå de to mindre høytalerene til basskassen, men hvor på de små høytalerene skal de kobles? Jeg har koblet kabelen på de to øverste koblingspunktene men er ikke sikker. Se bildet.

 

VHrqDS3.jpg?2?4107

 

 

Etter dette problemet møter jeg på en ny utfording, hvor skal jeg koble desse to mindre høytalerene på basskassen? Under her kan du se ett bilde av koblingspunktene på basskassen.

T8m01we.jpg?1

 

 

Og når jeg har funnet ut dette så trenger jeg hjelp med den siste tingen, hvilken kabler/kabel skal jeg ha ifra basskassen til hovudkortet mitt? Jeg har 7.1 lydkort innebygd. Se bildet under.

WeU5Rsq.jpg?1

 

Takker for alle svar og alle bidrag til å få anlegget mitt til å fungere!

 

Mvh

Daniel L. / Noxz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har en vanlig forsterker også? Subwooferen kan ikke drive Proson-høyttalerne dine. Kabelen skal fra pluss og minus på Proson-høyttalerne til "High Leven Input" på subwooferen. Den vanlige forsterkeren skal da kobles fra pluss og minus på forsterkerutgangene og til pluss og minus på Proson-høyttalerne.

 

Du kan også koble pluss og minus rett fra forsterkeren og til "High Level Input" på subwooferen i stedet for fra Proson-høyttalerne.

 

Edit: Om du kobler på de to øverste eller nederste på Prosonene spiller ingen rolle. De er koblet sammen med de skinnene du ser.

 

Edit 2: Alternativt kan du koble fra høyttalerutganger på forsterker til "High Level Input" på subwoofer og så fra "High Level Output" til Prosonene. Det er slik det egentlig skal kobles og da blir mest sansynlig subbassen filtrert bort fra prosonene.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Du har en vanlig forsterker også? Subwooferen kan ikke drive Proson-høyttalerne dine. Kabelen skal fra pluss og minus på Proson-høyttalerne til "High Leven Input" på subwooferen. Den vanlige forsterkeren skal da kobles fra pluss og minus på forsterkerutgangene og til pluss og minus på Proson-høyttalerne.

 

Du kan også koble pluss og minus rett fra forsterkeren og til "High Level Input" på subwooferen i stedet for fra Proson-høyttalerne.

 

Om du kobler på de to øverste eller nederste på Prosonene spiller ingen rolle. De er koblet sammen med de skinnene du ser.

 

Har ingen forsterker, må jeg ha det for å få anlegget til å fungere? Og noe jeg har glemt å si er at det er 2* Proson høytalere. Dem skal vel ikke kobles sammen, men de skal kobles på basskassen på "High Level Input" som du sier.

 

Men det går ikke ann å få til uten en forsterker?

Lenke til kommentar

Alt. 1: Hvis du skaffer en forsterker med "Subwoofer out" (altså egen sub-utgang) blir det veldig lite kabelrot. Da skal det kun to kabler i Subben din. Strøm og én enkel liten ledning til lyd. Prosonene kobles da direkte til forsterker.

 

Alt. 2: Får du en forsterker med "pre-out" kan du bare bruke et par Y-ledd og du får to signalkabler fra forsterker til subben. Ingen ledninger mellom Prosonene og subwoofer. Prosonene kobles da også direkte på forsterker.

 

Alt. 3:Har du en forsterker uten pre-out eller sub-out så må du koble slik du har gjort over, bare fra forsterker til HLI og så fra HLO til Prosonene.

 

Hvis lydkilden er PC-en skal du koble signalkabel fra PC (line-out) til en signalinngang på forsterkeren. (Line in/Aux in/CD in/etc, bare ikke "phono in")

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

kan ikke du fortelle meg hvorfor det er høytalerutganger på den aktive subben om den ikke er en forsterker i tillegg?

Sansynligvis høypassfilter for å filtrere bort subbassen fra hovedhøyttalerne hvis man bruker en forsterker uten sub- eller linjeutgang. Og evt. for å enkelt kunne viderekoble høyttalerkablene fra sub til høyttalere hvis sub og høyttalere står nermere hverandre enn forsterker og høyttalere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis lydkilden er PC-en skal du koble signalkabel fra PC (line-out) til en signalinngang på forsterkeren. (Line in/Aux in/CD in/etc, bare ikke "phono in")

Hvorfor ikke bruke "phono in"? Hva er følgene av at man kobler til denne? Blir det mye OT kan du PMe meg.

Har lenge lurt på dette. Inputen beregnet på platespillere med mer/mindre impedans enn annet utstyr?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...