Gå til innhold

Må jeg betale NRK-lisens?

Gjest Slettet+134

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+134
Skrevet

Jeg bor i studentbolig i Oslo, der kanalpakke fra Canal digital er inkludert i leien. Jeg har kjøpt en brukt tv. Hvordan fungerer dette med tanke på NRK-lisens? Når får jeg den, hvordan vet de at jeg skal betale det når ingenting av utstyret er i mitt navn?

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+134
Skrevet

Så jeg må registrere meg et sted for å betale lisens eller?

Gjest Slettet+134
Skrevet

Eller du kan unngå det så lenge som råd. Opp til deg.

Hva mener du? Kommer NRK på døra og sjekker meg eller? :p

Skrevet (endret)

Eller du kan unngå det så lenge som råd. Opp til deg.

Hva mener du? Kommer NRK på døra og sjekker meg eller? :p

De kan faktisk det. Var faktisk bare 4 dager siden en kompis i klassen min fikk besøk av lisensmannen :)

Han kom seg unna det da siden han ikke hadde brukt get-boksen sin som lå opp på en hylle og tv-en var stablet bak en haug med andre ting :)

Men bare for å bruke denne tråden videre.

Jeg bor selv i en kjellerleilighet der utleier betaler for digitalpakken. Jeg går under hans navn med

en ekstra boks som koster 50 kr i måneden.

Er jeg da også pliktig å betale lisens når jeg da egentlig bor i samme hus?

Edit: Jeg tror faktisk jeg kan slippe det på grunn av det går under samme husstand.

Men det står faktisk at den personen lisensen står på må være en av de som bruker

tv-en også da.

Endret av hellblazer91
Skrevet

Ja, du har TV. Kanalpakke/boks betyr ingen ting, Du tilhører ikke hans husstand, var du ikke leieboer da? Nei, ingen tvil om at du er pliktig til å betale, hvis du ikke vil pakke bort fjernsynet,

Skrevet

Ja, du har TV. Kanalpakke/boks betyr ingen ting, Du tilhører ikke hans husstand, var du ikke leieboer da? Nei, ingen tvil om at du er pliktig til å betale, hvis du ikke vil pakke bort fjernsynet,

Da plomberer jeg heller inngangen og pakker bort boksen.

Bruker ofte tv-en, men sjeldent til å se på nrk,tv2 etc

Gjest Slettet+134
Skrevet

Fantastisk firkanta, norske lover på sitt beste

Skrevet

Hva skal du plombere?

Om du har utstyr som kan ta inn NRK, skal du betale. Hjelper ikke å plombere TV`n om mottaker til parabol står under.

"Med fjernsynsmottaker menes alle tekniske innretninger som kan ta i mot fjernsynssignaler og videreformidle dem direkte, som TV, dekoder, tuner, pc med tv-kort og lignende."

Altså, kan du i praksis bare streame fra nett, se DVD/BD eller fra lokal PC for å slippe unna, ikke bruke eller ha utstyr for å bruke abonomentet i det hele tatt.

• 1 måned senere...
Skrevet

Hva skal du plombere?

Om du har utstyr som kan ta inn NRK, skal du betale. Hjelper ikke å plombere TV`n om mottaker til parabol står under.

"Med fjernsynsmottaker menes alle tekniske innretninger som kan ta i mot fjernsynssignaler og videreformidle dem direkte, som TV, dekoder, tuner, pc med tv-kort og lignende."

Altså, kan du i praksis bare streame fra nett, se DVD/BD eller fra lokal PC for å slippe unna, ikke bruke eller ha utstyr for å bruke abonomentet i det hele tatt.

Jeg skal ikke plombere noe, jeg.

NRK krever at jeg gjør dette hos et firma som kan dokumentere dette hvis de kommer på besøk hos meg. Det kostet vel et par lapper.

Jeg bruker kun ps3/ps4 og pc, så jeg er ikke så avhengig av det andre ;)

• 1 måned senere...
Skrevet

jeg kom over en notis i lokal avisa der det står at en person fra AP nå ønsker å innføre lisens på alle hustandene uansett om de har tv eller ikke , samtidig som studentene skal få rabatt for at de skal få en myk overgang

Det er selvfølgelig fordi AP ønsker at NRK skal ha enda mere penger

men hvor har avisen hentede fra egentlig ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...