Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Må flytte ut midlertidig grunnet oppussing - hvilke rettigheter har jeg?


L4r5

Anbefalte innlegg

Jeg leier nå en kjellerleilighet.

I forbindelse med at huseier pusser opp sin egen del av boligen må taket på soverommet vårt fjernes og settes på plass igjen. (Soverommet vårt ligger under badet hans.) Det betyr naturligvis at vi ikke kan bo i leiligheten en liten periode. I følge huseier er det snakk om én uke vi ikke kan bo i leiligheten.

Det jeg lurer på er hvilke rettigheter jeg har da.

Huseier sa at vi selvsagt skal få redusert husleien for måneden det er snakk om.

Hvor mye er det rimelig å kreve at den reduseres?

Hvilke plikter har huseier til å skaffe alternativ bolig dersom jeg ikke finner noe selv?

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom utleierens tiltak innebærer at eiendommen ikke blir stilt til din rådighet i praksis fordi du ikke kan bebo den er det et brudd på husleieloven § 5-1, og medfører de rettigheter som følger av § 5-7:

 

- Retting av forholdet etter § 2-10

- Avslag i leie etter § 2-11, forutsatt at mangelen ikke er ubetydelig

- Heving av leieavtalen etter § 2-12

- Krav på erstatning

- Rett til å holde tilbake leie

 

Dersom leiligheten er fullt ut ubeboelig vil man i praksis ha krav på husleie lik null i perioden den er ubeboelig. Er leiligheten delvis ubeboelig skal nedsettelsen svare til nedsettelsen i verdi når man sammenligner kontraktsmessig og mangelfull stand. Er en tredjedel av leiligheten ubeboelig, en tredjedel nedsettelse av leien, men en kvadratmetersammenligning er ikke nok. Rettspraksis etablerer at man skal se på hvor mye man kunne fått leid ut en slik mangelfull leilighet for. Hvis det ikke er tilgjengelig toalett pg bad kan det hende, avhengig av omstendighetene, at leien skal settes til null selv om leiligheten for øvrig er beboelig.

 

Utleier er ikke pliktig til å skaffe deg erstatningsbolig, men vil kunne være erstatningspliktig for dine utgifter med å skaffe deg det - hvis boligen er i en slik tilstand at du må flytte. Eventuelt beløp leien blir nedsatt med vil komme som fradrag i erstatningsutmålingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...