Gå til innhold

Trenger oppklaring rundt hovedkort - socket og brikkesett?


Welhaven

Anbefalte innlegg

Skal nå bygge min første PC på noen år, og starter da med grunnmuren; hovedkortet. Bare for å gjøre det klart så skal dette være budsjett og skal ikke brukes til annet enn eks. DayZ, SWTOR osv. på normale innstillinger.

 

Så sitter jeg og leter etter hovedkort på Komplett.no. Jeg skal ha Intel 1150-socket i mATX. Kortene dukker opp, og noen står beskrevet med Haswell, andre ikke.

 

Nybegynner forvirring nr. 1: Da tenker jeg som følger at de hovedkortene som er merket med Haswell er nyere og har støtte for disse CPU-ene. Derimot så søker jeg opp f.eks ASUS H97M-E og ser på spesifikasjonene. Der står det at det støtter 4th gen og 5th gen. Betyr dette da at det støtter Haswell allikevel, OG den kommende Broadwell? :confused:

 

Nybegynner forvirring nr. 2: H97 meg her og B85 meg der. Har dette noe å si for noe som skal være en ren budsjett-PC? :hmm:

 

Takker for hjelp! :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

H97 og Z97 er chipset som er kompatible med, som du sier, både 4 og 5 gen cpu. Det er de nyeste chipsettene for vanlig hjemme-pc. De har støtte for 6 x sata3 porter og 6 x usb3 og 8 x usb2. Støtte for raid.

 

B85 er et eldre chipset som ikke støtter 5 generasjon. Det har kun støtte for 4 x sata3 og 2 x sata2 porter samt 4 x usb3 og 8 x usb2. Tror ikke det støtter raid.

 

Skal du ha en budsjett pc så er et B85 kort helt ok så lenge du ikke ønsker/må ha den nye broadwell prosessorserien. Legg og merke til at få eller ingen B85 kort støtter flere skjermkort/SLI.

 

Edit: Noen kort/produsenter har andre brikker på hk i tillegg til intel chipsett som gir flere porter for f.eks sata, det kan i tillegg til intelportene være listet opp f.eks "Marwell 2 x sata2"

Endret av SteinarN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...