Gå til innhold

Hvordan installere OS på en S-ATA HDD?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har tenkt å kjøpe en ny harddisk og vurderer en S-ATA disk (Seagate).

 

Jeg lurer da på hvordan man skal få installert operativsystemet på disken når det ikke har integrert drivere til S-ATA kontrolleren.

 

 

Hadde det problemet før med en ATA-100 kontroller, men det var bare å flytte disken midlertidig til "standart" ATA-kontroller, installere OS der og installere driver til kontrolleren for så å flytte harddisken over til ATA-100 kontrolleren.

 

 

Problemet her blir jo da at disken ikke kan flyttes over til "standard" da denne kun er beregnet for vanlige ATA disker.

 

 

Hvordan kan jeg løse dette? :shrug:

 

 

Har ikke lyst til å kjøpe en S-ATA disk for så å måtte ha en annen disk til OS, da hovedpoenget er å bli kvitt WD-diskene jeg har. (WD=41dB=MASSE STØY :grumpy: )

 

Maskinspesifikasjon er i sig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ganske så greit egentlig...

 

Steg 1: last ned drivere til kontrolleren

Steg 2: Legg .oem .sys .inf etc på en floppy

Steg 3: Boot fra installasjons-CD'en

Steg 4: Trykk F6 når den spør om tilleggsdrivere

Steg 5: Sett i disken og følg instruksjonene

 

Det du bør huske på er at installasjonen går ut fra at den vanlige p-ata kontrolleren har prioritet, så om du allerede har disker her med partisjoner på, og du ønsker c: på s-ata disken, napp disse ut av systemet til du er ferdig med installasjonen, sørg for at bios er satt til scsi som primær boot, og sett dem inn igjen.

 

All done! Have fun, og om du orker, kontakt meg gjerne om atto scores på disken(e) etter at windows er installert. Mine (WD Raptor primært, og en Maxtor 200gb) er sykt dårlige, og jeg lurer litt på om hovedkortet kanskje har noen feil.

Lenke til kommentar

Det har jeg ikke testet.

 

Du kan jo prøve å bare legge dem rett på roten av cd'en på samme måte som med en floppy og teste. Du kommer langt nok til å ødelegge noe dersom det ikke funker :)

 

ellers finnes det alltid en mulighet for å slipstreame driverne inn i Windows CD'en. Men dette er litt mer avansert, og jeg har aldri testet å gjøre det med drivere, bare enkel service pack slipstreaming.

 

Her er i hvert fall en thread om å lage Windows install CD som ikke trenger tilsyn (altså integrering av RAID/Kontroller-drivere):

http://www.thetechguide.com/forum/index.php?showtopic=5090

 

Si ifra om cd'en med filene på fungerte a!

Lenke til kommentar

Hey !

 

Har selv en PC med Wd Raptor 36.7 S-ATA som eneste disk. Hadde ingen problemer med win xp installasjonen. Hvertfall ingen ting som hadde med hd'en å gjøre.. ;)

 

 

Har immidlertid problemer med å installere Linux Red Hat 9.0 må velge driver manuelt fra liste, og finner ingen passende driver.

 

 

mvh Morten

Lenke til kommentar

Da regner jeg med at det skal gå bra å installere OS på S-ATA disken... :yes:

 

Da kommer jeg til valget av disk...vurderer to disker.

 

Seagate 160GB og Samsung 160GB.

 

Noen som har noen meninger eller erfaringer med disse diskene?

 

Vil ha den som er mest støysvak.

 

Ser Seagate har oppgitt støytall på 25dB og Samsung på 27dB, men leste på testen at Seagate-disken avgir en del støy når den jobber.

 

 

Hvilken anbefaler dere? Holder selv en knapp på Samsungen...

Lenke til kommentar
btw...går det å legge driverne på en CD og f.eks legge den i brenneren under installasjon? Har ikke floppy installert...spiste bare opp diskettene...

når ekstra drivere for drev på "eksterne" kontrollere skal spesifiseres vil det kun fungere med disketter (hvertfall med win2k, vil anta at det er likt med winxp også)

Lenke til kommentar
Tror jeg ville valgt Seagate. Samsung er jo gamle IBM og de fikk vel ikke så veldig bra rykte etter hvert. Har selv en Seagate disk og denne fungerer helt ypperlig.

Er det ikke Hitachi som er gamle IBM?

 

 

 

Når dere snakker om problemer med drivere, er det integrert eller PCI S-ATA kontroller det er snakk om?

Det er snakk om integrert S-ATA kontroller. På et Gigabyte 7NNXP.

Lenke til kommentar

jeg har også tenkt å kjøpe meg s-ata hd, men jeg kommer til å gå for raptor'en istedet. Følger det ikke med "drivere" når man kjøper hd'en? må jeg laste dem ned fra nettet selv? eller følger driverene med på hovedkortet, hvis hk'et har integrert s-ata kontrollere (i mitt tilfelle er det aopen ax4c max, i875pe)?

 

mvh

ridgea

Lenke til kommentar
Da regner jeg med at det skal gå bra å installere OS på S-ATA disken... :yes:

 

Da kommer jeg til valget av disk...vurderer to disker.

 

Seagate 160GB og Samsung 160GB.

 

Noen som har noen meninger eller erfaringer med disse diskene?

 

Vil ha den som er mest støysvak.

 

Ser Seagate har oppgitt støytall på 25dB og Samsung på 27dB, men leste på testen at Seagate-disken avgir en del støy når den jobber.

 

 

Hvilken anbefaler dere? Holder selv en knapp på Samsungen...

Har begge diskene og jeg vil si at Samsung er de som støyer minst. Det mener iallefall jeg. Diskene mine står og jobber en stor del av tiden så det er nok grunnen..

Lenke til kommentar

Denne løsningen fungerte hvertfall ikke på min pc løsning.

 

Jeg setter min S-ata Disk manuelt til SATA port 0 i Bios. Velger boot order med CDROM-SCSI-HDD0, slik at den booter på scsi først.

 

 

Kjører i windows Xp install, og trykker F6, henter inn filer for kontroller og kan faktisk installere på disken. Problemet er at når første fase av install er ferdig og pc'en skal restartes, så kommer jeg ikke videre. Fordi disken ikke kan detectes som masterdisk av bios. Går jeg inn og endrer bios manuelt til SATA skal peke til Primary Master derimot, så fungerer alt fint og jeg kan fortsette installasjonen som normalt.

 

Men det er ikke meningen at den skal være siden jeg har andre ide disker jeg skal ha på primary interface.

 

Jeg mistenker sterkt at dette er problemer med bios, men tenkte å poste her i tilfelle noen ahr noen andre tips jeg kanskje ikke har prøvd.

 

Dette er et Gigabyte 8IK1100 Rev 2.0 hovedkort forresten.

Lenke til kommentar

1 til med problemer:

 

Prøver å installere XP home ed sp1 på følgende maskin konfig:

 

ASUS A7N8X Deluxe v2.0 med BIOS C1007

Seagate Barracuda 7200.7 S-ATA

TwinMOS DDR 512MB PC3200

AMD Athlon XP 2400+

 

Får på varierende tidspunkt under install blå skjerm og "Det ble oppdaget ett problem, og windows avsluttes for å hindre skade på datamask...

...

stop 0x00000024 (0x001902FA, 0xF802c864, 0xF802C564, 0x804F5AFF)

 

Kodene i parentes har variert litt.

 

Har prøvd å variere på boot prioritetene (som foreslått her en plass) uten nevneverdig hell så langt.

 

Har også prøvd å laste ned nye drivere fra Silicon til S-ATA kontroller.

 

Formatering og/eller kopiering til HD mm fungerer forøvrig hver gang, det er

etter restart og i den "fine" biten (der MS skryter av seg selv) at blå skjermen dukker opp).

 

Skjønner fascinerende lite selv og tar gjerne imot litt input...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...