Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

AAP til ufør utbetaling


neutrality

Anbefalte innlegg

Hei.

Tror jeg har knekt koden for å forstå hvorfor så mange har problemer Med NAV. NAV er en kvinne. Når man ikke er så gira, heller vil bli kvitt dem, er de så og si umulig å bli kvitt. Om man derimot kommer med runde, rødsprengte øyne og med ballene nede på knærne og vil ha en klem, så forsvinner de på under tre sekunder.

Men det jeg lurer på, fordi nå mener alle at jeg skal søke ufør, er om det blir endring i utbetaling når man har vært lenge på AAP. Da jeg fikk tidsbegrenset ufør tilbake i dagene, sa saksbehandler at mitt grunnlag var bedre enn ung ufør om hun regnet de tre beste år før jeg ble ufør. Hadde en godt betalt jobb i industrien, men et av årene var likevel som lærling.

Har 16.000 utbetalt i måneden med normal skatt trukket fra. Lurer på om dette blir forandret, ønsker ikke å gå ned i lønn, og om de bruker samme grunnlaget som jeg hadde før (ca 450.000 i år).

Og sist, er det forskjell på hvilke saksbehandler du har når du sitter med det endelige oppgjøret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noe som ikke rimer i innlegget ditt. Hadde du lav inntekt i året før arbeidsevnen din ble redusert med minst halvparten slik at gjennomsnittet i de siste tre årene ga høyere grunnlag?

 

Når du får innvilget uførepensjon så er det ikke sikkert du hører noe mer fra "kvinnen".

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva som ikke rimer.

 

Jeg hadde jobbet i to år som lærling og to år som fagarbeider da arbeidsevnen ble nedsatt med mer enn 50%. Basert på de tre siste årene før jeg ble sykemeldt (to som fagarbeider og ett som lærling) sa saksbehandleren at den totale sum av lønn gav et bedre grunnlag for utbetaling enn ung ufør.

 

Lurer på om det er mulig å få redusert utbetalinger i å gå fra AAP til uførepensjon. Har en liten bang anelse om at den saksbehandler jeg hadde da regnet de to siste år og ikke tre. De var veldig interesserte i å være snille med meg på det tidspunktet. Stemmer det så kan de bruke gammel beregning, eller bruke lupe for å spare penger og beregne på nytt.

 

Det er like greit med kvinnen, hun er feit og synger

Endret av neutrality
Lenke til kommentar

Jeg forstår det slik at du begynte som lærling etter å ha jobbet som fagarbeider med god lønn. Det rimer bedre. :)

 

Fra 2015 skal du i prinsippet ha det samme i uføretrygd som du har fått i aap.

 

 

Har en liten bang anelse om at den saksbehandler jeg hadde da regnet de to siste år og ikke tre.

 

Du sår litt tvil om de har "gjort riktig". Hvis du vil ha det sjekket, så må du presentere noen tall. Tallene som trengs er årstallene og bruttolønnen du fikk for disse årene (grunnlaget for beregningen av aap).

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Tja litt vanskelig om ikke det offentlige har lagret alle tall fra den tiden et sted jeg kan sjekke. Tror papirene mine fra den tiden er lagret et ukjent sted.

 

Om de har gjort en feil og regner på nytt og reduserer utbetaling så skal jeg jo selvfølgelig svelge den reduksjonen, det er jo bare rettferdig.

 

Men om de ikke får det "gjort riktig" igjen, og denne ganger gir meg lavere enn det jeg har grunnlag for, så skal jeg være så hyklersk i holdningen min og bli misfornøyd.

 

Så det er vel muligens saksbehandleren jeg har nå jeg er bekymret for, etterpå saken er avgjort er når jeg har tall å dobbelsjekke

Endret av neutrality
Lenke til kommentar

Inntektsgrunnlaget er gjengitt i alle AAP-vedtak du har fått.

 

AAP beregnes etter siste år eller siste tre år før uførhet. Uførepensjon beregnes etter de tre siste år før uførhet (eller den beste halvparten av alle år før uførhet). Ny uføretrygd fra 2015 beregnes etter de beste tre årene av de siste fem årene før uførhet.

 

Som du ser finnes det muligheter for å gå ned i utbetaling fra AAP til uførepensjon/uføretrygd, og da særlig hvis du bare har ett eller to gode inntektsår før uføreåret.

Lenke til kommentar

Det jeg har nå er originalt uførepensjon, og det er helt sikkert at dette ikke ble regnet etter bare ett år. Da jeg gikk over på ufør sa jeg nei til varig og det ble til tidsbegrenset, og i etterkant omgjort til AAP i mars 2010 uten endring i utbetaling. Grunnlaget er som sagt ca 450K, har ca 290K i året brutto slik det er nå, så er ca på 66% av grunnlaget. Ung ufør blir vel ca 250K i året, ikke mye men ca 40k er jo penger det også.

Endret av neutrality
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...