Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål rundt beslag av førerkort


Xekdkdkddkd12

Anbefalte innlegg

Heisann, den 26 mai blei jeg stoppet av politiet på e6 på vei hjem fra jobb, jeg kjørte i 130 i 90 sona, og hadde 8 prikker på førerkortet kort fortalt så miste jeg lappen på stedet... og de fortalte meg at jeg kunne hente det om 6 mnd.. greit nok.... etter 3 mnd fikk jeg brev fra dem, der at min straff hadde blitt høyere en det han politi mannen hadde sagt, dem har satt straffa mi til 9 mnd uten førtekort og ny oppkjøring, + 12 000 tusen i bot... har dem lov til og brått endre straff sånn? etter som jeg veit så mister man lappen i 6mnd vis man mister den for prikker.. så syens dette er veldig rart... veit ikke om dette er riktig sted og legge det..

 

;=)

 

 

# dårlig topic endret av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Polititjenestemannen på stedet kan veilede deg om straff, men binder ikke påtalemyndigheten.

 

130 km/t i en 90-sone motortrafikkvei (tidl. motorveg klasse B) tilsier 3-6 måneders tap av førerretten alene, se tapsforskriften § 2-2. Det er som hovedregel ikke straffbart på motorveg (tidl. motorveg klasse A), men etter tapsforskriften § 2-9 kan politiet også straffe deg med tap av førerrett for mindre overtredelser hvis du har historikk eller prikker. Du skriver ikke noe om hvor på E6 du ble stoppet.

 

Ifølge tapsforskriften § 2-9 skal det "gjøres opp" for det antall prikker man har, slik at til og med fire prikker betyr tre måneder lengre tapsperiode og til og med syv prikker betyr fem måneder lengre tapsperiode. Åtte prikker er lik tap for seks måneder, men hvis du fikk din åttende prikk i denne overtredelsen skal du regnes for å ha syv prikker, jfr. prikkforskriften § 5.

 

Det vil si at din overtredelse, inkludert dine prikker, i praksis har en tapsperioderamme på 8-11 måneder.

 

Det skal kreves ny førerprøve hvis tapsperioden er på mer enn 6 måneder. Hvis tapsperioden er på under 1 år skal det bare kreves praktisk prøve med mindre særlige grunner tilsier full førerprøve. Hvis tap av førerrett skjer i prøveperioden skal det alltid kreves full førerprøve.

Endret av krikkert
  • Liker 3
Lenke til kommentar

heisann igjen, eh jeg hadde 8 prikker før jeg blei stoppet på e6, som betyr at jeg ende på 11 prikker etter de 3 prikkene jeg fikk av politiet.... men han tjenestemannen sa at vis du ikke du hadde hatt så mange prikker på lappen fra før så kunne du kjørt videre, så det betyr jo egentlig at jeg mistet lappen på grunn av prikkene og det er 6 mnd uten førerkort;)... syens dette er veldig rart

Lenke til kommentar

Tap av førerrett inntreffer ved åttende prikk, ikke ved niende prikk (så lenge ingen av prikkene er foreldet i mellomtiden, noe som skjer etter tre år).

 

Det polititjenestemannen på stedet sier får bare betydning for det han gjør, som er midlertidig inndragning av førerkortet ditt frem til en politijurist tar stilling til om du skal straffes mv. Hvis du vil ha en nærmere gjennomgang av riktigheten av den utmålte straff må du poste forelegget du er blitt tilbudt å akseptere (helst i anonymisert form).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...