Gå til innhold

Her skyter Israels rakettskjold ned 15 missiler


Anbefalte innlegg

Uansett hva man mener om det etiske for de forskjellige sidene, så mener jeg det er ganske klart at det i praksis er Israel som har makten og handlingsrommet i denne konflikten, rent maktmessig er palestina ikke å regne som ett land i en konflikt, de er under full kontroll av israel, og hamas er i praksis terrorister/geralijekrigere innad i ett land. Det er derfor Israel som har den praktiske muligheten til å få utført noe av substans.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når Israel gir klar og tydelig advarsel (telefon, flygeblader eller varselskudd) før de skyter på sivile mål vil jeg ikke kalle det "skyter med vitende og vilje først og fremst sivile". Om palestinerne etter å ha fått advarselen ikke ønsker å evakuere så er det deres valg.

Jeg vil ikke si at Israel ikke begår krigsforbrytelser, men det er feil å anklage dem for å gå etter sivile personer, men de går ofte etter sivile eiendommer siden det er få offisielle militære eiendommer på de palestinske områdene.

90% av de drepte på Palistinsk side er sivile. Kvinner, barn, andre som ikke har noe med militante grupper å gjøre.

Israelerne sier offisielt at 90% av deres missiler og bomber treffer der de skal.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sett nå opp et rettferdig og balansert regnskap over sivile og militære dødsfall på begge sider og forsøk å si det samme.

Kan det tenkes at det rett og slett er den nye taktikken fra Hamas å få folk i Vesten til å gjøre et slikt regnskap, og at deres taktikk om å bruke sivile som menneskelige skjold rundt rakettutsytningsrampene er Hamas' virkemiddel for å rette opinionen i den retningen du nå peker?

- Jeg bare utforder deg til å tenke over dette selv - ingen av oss sitter med noen fasit her...

 

....Man trenger ikke være Hercule Poirot for å se at Israel går målrettet mot sivile mål i mye større grad en palestinerne og målrettet forsøker å skalere opp konflikten så mye som mulig. Hver gang det en israeler drepes slår de tilbake med hevnaksjoner med 10-100 ganger flere drepte.

 

Kan det tenkes at dette også faktisk er det *ønskede* resultatet av Hamas' politikk om å bruke sivile som menneselige skjold?

 

Kan det også tenkes at å 'blindt' fyre av raketter inn i et land i større grad er å målrette angrepene mot sivile, enn det å sikte inn angrepene sine mot kjente lokasjoner for rakettutskytninger?

- Det du beskriver er de faktiske resultatene av hva som skjer (og der er vi enige tror jeg), jeg er bare ikke enig i årsakskonklusjonen du trekker utifra hva vi begge ser er det faktiske utkommet av krigshandlingene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Når Israel gir klar og tydelig advarsel (telefon, flygeblader eller varselskudd) før de skyter på sivile mål vil jeg ikke kalle det "skyter med vitende og vilje først og fremst sivile". Om palestinerne etter å ha fått advarselen ikke ønsker å evakuere så er det deres valg.

Jeg vil ikke si at Israel ikke begår krigsforbrytelser, men det er feil å anklage dem for å gå etter sivile personer, men de går ofte etter sivile eiendommer siden det er få offisielle militære eiendommer på de palestinske områdene.

90% av de drepte på Palistinsk side er sivile. Kvinner, barn, andre som ikke har noe med militante grupper å gjøre.

Israelerne sier offisielt at 90% av deres missiler og bomber treffer der de skal.

 

 

For å være litt vrang i dag, både kvinner og barn var med i den norske motstandsbevegelsen under krigen...

 

Det vil si at 10% av missilene treffer feil mål (523 tilfeller), der innbyggerne ikke er advart på forhånd. Med høy befolkningstetthet kan det da gå med mange liv. Hvis man fordeler de 2143 drepte på disse feiltreffene blir det 4 drepte per bombemål, fordeler man dem over alle bombemålene er det 0,5 drepte per bombemål.

 

Begrepet "kirurgisk bombing" er en sort løgn, det er nesten umulig å unngå skader utenfor målet.

 

Jeg vil også anta at 10% av de israelske tapene kom fra friendly fire. Om de palestinske tapene er inkludert kollaboratører som ble avrettet av Hamas vet jeg ikke, sommerens rekord av Hamas er vel 18 henrettelser på en dag?

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

 

Sett nå opp et rettferdig og balansert regnskap over sivile og militære dødsfall på begge sider og forsøk å si det samme.

Kan det tenkes at det rett og slett er den nye taktikken fra Hamas å få folk i Vesten til å gjøre et slikt regnskap, og at deres taktikk om å bruke sivile som menneskelige skjold rundt rakettutsytningsrampene er Hamas' virkemiddel for å rette opinionen i den retningen du nå peker?

- Jeg bare utforder deg til å tenke over dette selv - ingen av oss sitter med noen fasit her...

 

....Man trenger ikke være Hercule Poirot for å se at Israel går målrettet mot sivile mål i mye større grad en palestinerne og målrettet forsøker å skalere opp konflikten så mye som mulig. Hver gang det en israeler drepes slår de tilbake med hevnaksjoner med 10-100 ganger flere drepte.

 

Kan det tenkes at dette også faktisk er det *ønskede* resultatet av Hamas' politikk om å bruke sivile som menneselige skjold?

 

Kan det også tenkes at å 'blindt' fyre av raketter inn i et land i større grad er å målrette angrepene mot sivile, enn det å sikte inn angrepene sine mot kjente lokasjoner for rakettutskytninger?

- Det du beskriver er de faktiske resultatene av hva som skjer (og der er vi enige tror jeg), jeg er bare ikke enig i årsakskonklusjonen du trekker utifra hva vi begge ser er det faktiske utkommet av krigshandlingene.

Her er jeg veldig enig med deg, og litt overrasket over den ellers meget reflekterte Simen1s forenkling av situasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

What goes up must come down...

 

Med mindre alt sprenges til pulver kan man risikere skader fra rakettdeler som faller ned igjen.

Hver Iron Dome-rakett som sendes opp øker mengden av skrap som vil dette i hodene på folk som ikke er i sikkerhet.

 

Så du vil heller ha rakketten sprengt deg og dine i filler?

Lenke til kommentar

 

What goes up must come down...

 

Med mindre alt sprenges til pulver kan man risikere skader fra rakettdeler som faller ned igjen.

Hver Iron Dome-rakett som sendes opp øker mengden av skrap som vil dette i hodene på folk som ikke er i sikkerhet.

Så du vil heller ha rakketten sprengt deg og dine i filler?

 

 

Jeg hadde ikke oppdatert meg på hvilke raketter palestinerne bruker, jeg fikk inntrykk av at det var nesten ikke sprengladninger i mange av dem i følge enkelte avisartikler.

 

Nå når jeg sjekker litt så ser jeg at noen har litt sprengkraft, men har ikke funnet oversikt over hvor mange store utgaver det var av de 3582 rakettene som er blitt avfyrt fra Gaza.

Her er litt info jeg fant i dag om rakettene:

http://www.globalsecurity.org/military/world/para/hamas-qassam.htm

 

Jeg ser forøvrig at konflikten mellom Russland og Ukraina har kostet flere menneskeliv enn Israel og Gaza i år. Riktignok er det færre sivile drepte der, og færre TV-kamera, dermed trenger vi ikke å bry oss så mye om den konflikten...

Endret av Frobe
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...