Gå til innhold

Hvorfor kalibrere ny TV?


Anbefalte innlegg

Jeg jobber som selger hos Elkjøp, og når vi selger TV-er tilbyr vi alltid å kalibrere TV-en for en tusenlapp (flott måte å få opp marginen på salget). Hvorfor er dette nødvendig? Jeg skjønner at en TV som har stått flere år kan være nødvendig å kalibrere, men en helt uåpnet TV? Det er heller ikke snakk om kalibrering hjemme hos kunden slik at det kan tilpasses lysforhold og slikt. Vi åpner TV-en på lageret og kalibrerer den før den leveres ut. Hvorfor kan ikke TV-er leveres med "opitmale" innstillinger fra fabrikken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pga fabrikken setter noe random.

Bli med på en kalibrering så ser du forskjellen.

 

På bildene som følger med er det for eks en mann i dress i sort-hvitt og du ser bare ansiktet.

Etter kalibreringen, vips så har mannen skuldre og brystlomme og han har på en dress og holder noe i hendene.

Da vil jeg si fabrikk-verdiene er helt på jordet.

 

Hvorfor fabrikkene ikke kalibrerer panelene er vel det du egentlig lurer på.

Har sett tver hvor det nesten ikke var forskjell og jeg har sett tver hvor originalbildet er blått eller grønt og helt forferdelig i forhold.

 

Man kan heller ikke bruke de samme tallene på tver av samme modell da panelene ikke nødvendigvis er fra samme batch.

Lenke til kommentar

Fordi dem er justert fra fabrikk til å være selgende i butikken. Dvs at den som regel er alt for saturert, noe som brenner ut fargene.

Poenget med kalibrering er at TV'en viser farger riktig i forhold til standarden de bildene som vises er justert etter.

 

Det burde egentlig være en smal sak for fabrikken å kalibrere TV'en, eller i det minste ha en demo-modus for salg man kan slå av.

 

Kan du sjekke med dem som gjør dette hvilket utstyr de bruker ?

Lenke til kommentar

Denne tjenesten er vel samme skiten som Elkjøp selger deg hvis du kjøper ny pc, klargjøring..

Jeg fikk avverget at et familiemedlem bet på denne ved kjøp av laptop, når vi kom hjem og startet maskinen var det bare å velge språk og brukernavn, så var alt klart, og det tar de 1000,- for - nesten svindel spør du meg!

Lenke til kommentar

Microsoftkonto (evt opprettelse) (outlook eller hotmail) , språk og navn, oppsett av epost-app, vlc, java( uten ask toolbar^^) , windows update, flash, pdf-reader , skype , norton ol office med evt officekonto evt opprettelse, windows 8,1 så win 8.1.1 med settings som gjør det likere win 7.osv.

Det kan ta timesvis å gjøre dette, det er det man kjøper seg ut av om man ikke gidder eller ikke er helt sikker på hvordan.

 

Kalibreringen blir noe annerledes, du kan gjøre det selv om du kjøper utstyr for 2-3 ganger prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...