Gå til innhold

Trenger anbefaling til nytt skjermkort!


mikal-sh

Anbefalte innlegg

Hei, skal til innkjøp av nytt Skjermkort. Og lurte på om noen her inne kunne anbefale meg ett etter mine kriterier.

 

  • Det må kunne kjøre minimum 3 skjermer samtidig, hvor bare 1 er til grafikk ytende spill og de andre 2 er til "Idle", filmer/serier/webbrowsing.

 

  • Helst et rolig skjermkort, selv på full LOAD, men ikke et "must".

 

  • Budsjett: 2600,- +- noen hundre lapper.

 

Har tittet litt på dette:

https://www.komplett.no/msi-geforce-gtx-760-gaming-4gb-physx/793012

Endret av mikal-sh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2gb minne på skjermkortet er stort sett nok til det meste, og ytelsen er jo bedre på et 770 vs 760.

 

"Stort sett nok til det meste", Hva definerer du som det "meste"?

 

Vil jeg kunne kjøre photoshop på den ene skjermen, WoW på den andre, og film på den tredje og streame i samtidig med kun 2GB memory?

 

Er det noen her som kan forklare meg hva "Memory" på skjermkort er nødvendig til?

Endret av mikal-sh
Lenke til kommentar

http://www.tomshardware.com/reviews/graphics-card-myths,3694-6.html

Minne brukes til å lagre teksturer og andre grafikk relaterte ting.

Du trenger ikke 4gb med grafikk minne for 3 1920x1080 skjermer.

Og om du skulle hatt 3 4k skjermer. Så er ingen av kortene vi linket kraftige nok uansett.

 

Det er spill som fort bruker 3GB på tre skjermer (forutsatt at du spiller på alle).

Skyrim med mods bruker oppmot 2.8GB på min maskin i NVidia surround,

det samme gjør Sleeping Dogs. Det skal sies at settings må droppes litt for å nå 60 FPS i sleeping dogs.

 

Uansett streaming bruker minimalt, så spilling på en skjerm og andre ting på de andre er 2GB fint.

Lenke til kommentar

Hei, skal til innkjøp av nytt Skjermkort. Og lurte på om noen her inne kunne anbefale meg ett etter mine kriterier.

 

  • Det må kunne kjøre minimum 3 skjermer samtidig, hvor bare 1 er til grafikk ytende spill og de andre 2 er til "Idle", filmer/serier/webbrowsing.

 

  • Helst et rolig skjermkort, selv på full LOAD, men ikke et "must".

 

  • Budsjett: 2600,- +- noen hundre lapper.

 

Har tittet litt på dette:

https://www.komplett.no/msi-geforce-gtx-760-gaming-4gb-physx/793012

 

https://www.komplett.no/evga-geforce-gtx-770-2gb-physx-cuda/790799

 

Kjører som et beist og har en utrulig stille kjøler. (når ikke over 70-75c)

Lenke til kommentar

Eg svarte i hennhold til trådstartet sitt bruksområde.

Og ikke en teoretisk situasjon der man skulle spille over 3 skjermer.

Da er det jo klart at ting stiller eg annerledes.

Men uansett så vil et 760 være alt for svakt for trippel skjerm spilling.

Trodde du snakket om spilling da du linket til en gaming relatert artikkel.

Til 2D trenger man ikke mye VRAM. Hadde et Radius Thunder kort på 1990 tallet med 4MB VRAM?

Den kjørte 2 Triniton skjermer på 1600x1200 oppløsning helt fint.

 

760 kan kjøre endel spill ok på tre skjermer. Brukte et 660 en liten stund mens jeg venta på 780en.

WoW, Deus EX HR på mid/high, Skyrim på high uten AA gikk fint på 40-60FPS.

 

Til spilling på en skjerm ville jeg gått for noe likt et 770 (eller AMD ekvivalent).

 

Når det gjelder støynivå har jeg veldig gode erfaringer med Asus DC2 eller Gigabyte Windforce 3.

Lenke til kommentar

 

Hva gjør 770 kortet bedre kontra 760 kortet?

(Ja, jeg er klar over at det har ett høyere tall osv.. :p)

 

Men hva er det som gjør det bedre?

770 har 8 stk SMX og kjører på høyere klokkefrekvenser, 760 har bare 6 stk SMX og kjører med lavere klokkefrekvenser og spesielt lavere minnehastigheter

 

 

Lærte jeg noe nytt idag og!

Hvilket skjermkort ville du anbefalt meg til mitt bruk? (se øverst i tråden)

 

Takker for svar! =)

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mye det sier for deg med det Noreng nevnte, men dine krav er ikke spesielt høye.

 

Se film/idle på flere skjermer krever nada av skjermkortet. Hverken prosessering eller minnemessig. Det er prosessoren og RAM som står for det meste av dette arbeidet her, og noe du knapt trenger skjermkortet til.

Hva slags skjermkort du trenger vil dermed egentlig bare bunne ut i hvor god ytelse du skal ha på den ene skjermen i spill. Det dedikerte minnet på skjermkortet er for store teksturer in-game og dens arbeid med 3D-renderingen.

 

Et GTX 760 4GB er mer et triks for å lokke deg til å tro at du får noe mer ut av det (å slenge på mer minne koster dem lite). Grafikkprosessoren har ikke sjangs til å utnytte minnet, da både minnekontrolleren og prosesseringskraften er ALT for lav. Kort sagt: Kjøp GTX 770 til rundt 2300kr, som gir noe bedre ytelse i spill enn 760. Nå vil ting kunne endre seg med radikalt annet oppsett, så dette gjelder i ditt tilfelle TS.

 

Alternativt så går du for GTX 750Ti om du ikke har noen store krav i spill, og er tilfeldigvis svært effektiv kort som knapt trekker noe strøm (lite varme og støy) og baserer seg på en nyere arkitektur.

 

Reservoir dogs er relativt krevende. WOW, ikke noe særlig. Ville nok vurdert GTX 770.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mye det sier for deg med det Noreng nevnte, men dine krav er ikke spesielt høye.

 

Se film/idle på flere skjermer krever nada av skjermkortet. Hverken prosessering eller minnemessig. Det er prosessoren og RAM som står for det meste av dette arbeidet her, og noe du knapt trenger skjermkortet til.

Hva slags skjermkort du trenger vil dermed egentlig bare bunne ut i hvor god ytelse du skal ha på den ene skjermen i spill. Det dedikerte minnet på skjermkortet er for store teksturer in-game og dens arbeid med 3D-renderingen.

 

Et GTX 760 4GB er mer et triks for å lokke deg til å tro at du får noe mer ut av det (å slenge på mer minne koster dem lite). Prosessoren har ikke sjangs til å utnytte minnet, da både minnekontrolleren og prosesseringskraften er ALT for lav. Kort sagt: Kjøp GTX 770 til rundt 2300kr, som gir noe bedre ytelse i spill enn 760. Nå vil ting kunne endre seg med radikalt annet oppsett, så dette gjelder i ditt tilfelle TS.

 

Alternativt så går du for GTX 750Ti om du ikke har noen store krav i spill, og er tilfeldigvis svært effektiv kort som knapt trekker noe strøm (lite varme og støy) og baserer seg på en nyere arkitektur.

 

Reservoir dogs er relativt krevende. WOW, ikke noe særlig. Ville nok vurdert GTX 770.

 

Takker for innholdsrikt svar!

Det er sjeldent jeg spiller andre spill en WoW, men det er greit å ha ett kort som kan takle mer grafikkkrevende spill når en først skal kjøpe nytt. Men etter hva jeg har fått av informasjon så langt,

ender jeg mest sannsynligvis med å kjøpe 770 kortet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...