Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sprukket rotfylt jeksel på en fredags ettermiddag.


spekemat1

Anbefalte innlegg

For ca en ukes tid siden mistet jeg øverste del av fyllingen i en rotfylt jeksel. Fikk time som skulle være på onsdag som var, men den ble utsatt til tirsdag til uken.

 

I dag så spiste jeg mat og hele jekselen som nå mangler fylling sprakk i to deler. Den ene delen av tannen virker å sitte fast i røttene og går ikke an å bevege, mens den andre delen (står fremdeles på korrekt plass) kan beveges på.
Ringte tannlegen og pleieren sa jeg måtte vente til timen på tirsdag, eller komme på akuttime lørdag og da betale ordinær pris + 75% ekstra.

 

Jeg er redd det å vente kan ødelegge tannen mer og gjøre muligheten for å få krone lav - som da fører til at jeg må trekke jekselen. Jeg er 23 år gammel og føler det er ALT for tidlig å trekke tann uansett hvor den befinner seg.

 

Det jeg da lurer på er:
1. Vil det gå greit å vente til tirsdag så lenge jeg ikke tygger på den siden / spiser bare flytende mat?

2. Ville dere investert flere tusen kroner på dette fremfor å trekke? (Får 75% regusjon av alt over 2500 gjennom Studentsamskipnaden i Trondheim)


Og et lite oppfølgingsspørsmål; Jeg sjekket prislisten hos tannlegen, og de har egen pris for konsultasjon og alle andre typer behandlinger - men nederst på siden står det oppført timespris på tannlege og tannpleier. (http://www.tannlegetrondheim.net/Tjenester/Forbrukerinformasjon/Prisliste)

Tolkes den timelisten da som at det vil koste 6100 for krone i porselen og thats it?
Eller vil det bli 6100 + 2500 for hver påbegynte time med tannlege + 1900 for hver påbegynte time med tannpleier?

Takk for alle innspill, tips og svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er 23 år, da har du kanskje ikke hatt denne rotfyllingen så lenge? Hvis den har røket etter relativt kort tid, så kan det bli snakk om reklamasjon.

 

Om du kan få krone er avhengig av at det er nok tannsubstans igjen, og at dette er sterkt nok. Alternativet er å sette ny tann på stift, det igjen er avhengig av at du har nok plass og styrke i kjevebeinet. Atter alternativ er da en bro, som medfører sliping av de to nabotennene.

 

Du har selvfølgelig fortalt tannlegesekretæren hva det gjelder, og hun har like selvfølgelig konferert med andre/tannlegen om hun var i tvil om svaret hun skulle gi deg. Hvis det var fare på ferde hadde de nok tatt deg inn på dagen.

 

Jeg har også brukket en rotfylt jeksel en gang. Den var brukket under tannkjøttet, likevel var det nok tann igjen til en krone. Men det varte bare seks år før den knakk igjen, og da helt ved roten, uten mulighet for ny krone. Så det kan lønne seg å få en langsiktig vurdering fra tannlegen, ellers kan en rimelig løsning nå bli dyrere med tiden.

Lenke til kommentar

Du er 23 år, da har du kanskje ikke hatt denne rotfyllingen så lenge? Hvis den har røket etter relativt kort tid, så kan det bli snakk om reklamasjon.

 

 

 

Fikk den i 2011 når jeg var i militæret. Kun vært problemer helt fra tannlegen begynte behandlingen til i dag. Mistet fyllingen 8(!) ganger før han fikk den til å sitte mens rotfyllingsprosessen var i gang. EDIT: Antar det ikke er noe vits i å reklamere til det Norske forsvar da de som regel har alt av vanntette vilkår og slikt i orden.

 

Får gå på suppe-diett de neste 4 dagene og da vente og se hva tannlegen sier på tirsdag.

Slik som det er nå har min far heldigvis sagt seg villig til å kjøre et sponset lån til jeg er ferdigutdannet og har mulighet til å betale tilbake. Så nå blir det å gjøre det som hva enn måtte gjøres for å få dette til å bli i orden! Bortsett fra stift. Det blir jo hinsides dyrt vil jeg tro?

 

Men noen som har formening om hvordan jeg skal tolke prislisten? Vet jeg får svar på dette på tirsdag, men med influensa og en knekt jeksel, vil jeg ha en ting mindre å tenke på.

Endret av spekemat1
Lenke til kommentar

Faren min knakk ene fortanna når han tygde på et bein en fredagsmiddag engang. Den bare knakk tvers av. Han festa den med litt lynlim og den satt som et skudd til han kom seg til tannlegen mandag morgen.

Litt værre å gjøre det med en halvråtten jeksel såklart..tannlegen jobba visst som pokker med varmepistol for å få løs lynlimet igjen så han kunne fikse tanna.

Lenke til kommentar

Faren min knakk ene fortanna når han tygde på et bein en fredagsmiddag engang. Den bare knakk tvers av. Han festa den med litt lynlim og den satt som et skudd til han kom seg til tannlegen mandag morgen.

Litt værre å gjøre det med en halvråtten jeksel såklart..tannlegen jobba visst som pokker med varmepistol for å få løs lynlimet igjen så han kunne fikse tanna.

 

Haha! Jeg er evig fan av lynlim og gaffateip, men tror jeg må sette streken ved DIY-tannlegearbeid. :green:

Lenke til kommentar

De kan jo legge bro? Eller er det bare når det trekkes en tann mellom to andre?

 

En bekjent av meg pleier å ta alt som har med slike ting å gjøre i Polen. De er flinke der borte, og prisene er langt lavere. Kan spare tusenvis selv etter at fly og hotell er betalt.

 

Er også norske firma som spesialiserer seg på slike tannlegeturer.

Lenke til kommentar

Hvilken jeksel er det? Hvis det er den bakerste er det bare å trekke den, billigere og gjør det at du kan slippe problemer med visdomtanna på den siden.

Det er den 3. bakerste jekselen. Altså visdomstann -- ok jeksel -- jeksel som sliter hvis du forstår?

Takker for alle innspill osv. her! Tannpinen er såppass ille nå, at jeg må inn til akuttime first thing imorgen for å få gjort noe. Biten som er knekt av sitter jo fremdeles på "sin plass" holdt fast av fyllingen og tannkjøtt. Den beveger seg mye og skaper bare latterlig ubehag hele veien.

 

Heldigvis har jo far steppet inn og sagt at jeg ikke skal tenke på utgifter denne gangen, så kommer til å unngå trekking da jeg selv føler som noen adre her, at det kan bli ubehagelig å miste tyggemotstand på en bit av jekselen.

Lenke til kommentar

Det er mulig det er bedre med trekking og så sette inn en protese likevel, særlig hvis det har vært mye problemer. Godt mulig det blir dyrere der og da, men du skal ha den tanna i en 50-60 år til!

Spør den nye tannlegen, og gjør det før bedøvelsen settes ;p

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Jeg trakk den samma tanna for noen år siden (visdomstann - jeksel - trukket tann - frisk tann). Jeg hadde faktisk fått en krone på den, men grunnet dårlig arbeid fra tidligere tannlege, så døde den og ny tannlege så ingen annen utvei enn å trekke den. Det var hull i bunden av rota, så tannen ble veldig for infisert. Tror jeg prøvde rotfylling 4 ganger før den ble trukket en søndags kveld, rip.

 

Det går helt greit å spise mat, selvom det er et hull der. Klart det er bedre å spise om det hadde vært en tann der, men det er intet som plager meg noe særlig.

 

Alternativene er å legge en bro over mellom de to friske tennene, eller så setter de inn en skrue ned i kjeven og fester en krone på toppen. Jeg har ingen planer om å svi av et femsifret beløp på en slik operasjon, kanskje en gang når man har en stabil økonomi, men ihvertfall ikke nå som man er student.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

 

Du er 23 år, da har du kanskje ikke hatt denne rotfyllingen så lenge? Hvis den har røket etter relativt kort tid, så kan det bli snakk om reklamasjon.

 

Fikk den i 2011 når jeg var i militæret. Kun vært problemer helt fra tannlegen begynte behandlingen til i dag. Mistet fyllingen 8(!) ganger før han fikk den til å sitte mens rotfyllingsprosessen var i gang. EDIT: Antar det ikke er noe vits i å reklamere til det Norske forsvar da de som regel har alt av vanntette vilkår og slikt i orden.

Får gå på suppe-diett de neste 4 dagene og da vente og se hva tannlegen sier på tirsdag.

Slik som det er nå har min far heldigvis sagt seg villig til å kjøre et sponset lån til jeg er ferdigutdannet og har mulighet til å betale tilbake. Så nå blir det å gjøre det som hva enn måtte gjøres for å få dette til å bli i orden! Bortsett fra stift. Det blir jo hinsides dyrt vil jeg tro?

Men noen som har formening om hvordan jeg skal tolke prislisten? Vet jeg får svar på dette på tirsdag, men med influensa og en knekt jeksel, vil jeg ha en ting mindre å tenke på.

Jeg spørte militærtannlegen hva han var i det sivile..
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Jeg har selv trukket bakerste jeksel pga. død tann og en visdomtann på vei ut. Har aldri hatt følelsen av å mangle en tann til tross for at visdomtanna ikke har kommet ut enda.

Lenke til kommentar

 

 

Du er 23 år, da har du kanskje ikke hatt denne rotfyllingen så lenge? Hvis den har røket etter relativt kort tid, så kan det bli snakk om reklamasjon.

Fikk den i 2011 når jeg var i militæret. Kun vært problemer helt fra tannlegen begynte behandlingen til i dag. Mistet fyllingen 8(!) ganger før han fikk den til å sitte mens rotfyllingsprosessen var i gang. EDIT: Antar det ikke er noe vits i å reklamere til det Norske forsvar da de som regel har alt av vanntette vilkår og slikt i orden.

Får gå på suppe-diett de neste 4 dagene og da vente og se hva tannlegen sier på tirsdag.

Slik som det er nå har min far heldigvis sagt seg villig til å kjøre et sponset lån til jeg er ferdigutdannet og har mulighet til å betale tilbake. Så nå blir det å gjøre det som hva enn måtte gjøres for å få dette til å bli i orden! Bortsett fra stift. Det blir jo hinsides dyrt vil jeg tro?

Men noen som har formening om hvordan jeg skal tolke prislisten? Vet jeg får svar på dette på tirsdag, men med influensa og en knekt jeksel, vil jeg ha en ting mindre å tenke på.

Jeg spørte militærtannlegen hva han var i det sivile..

 

"Rørlegger."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...