Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sprukket rotfylt jeksel på en fredags ettermiddag.


spekemat1

Anbefalte innlegg

For ca en ukes tid siden mistet jeg øverste del av fyllingen i en rotfylt jeksel. Fikk time som skulle være på onsdag som var, men den ble utsatt til tirsdag til uken.

 

I dag så spiste jeg mat og hele jekselen som nå mangler fylling sprakk i to deler. Den ene delen av tannen virker å sitte fast i røttene og går ikke an å bevege, mens den andre delen (står fremdeles på korrekt plass) kan beveges på.

Ringte tannlegen og pleieren sa jeg måtte vente til timen på tirsdag, eller komme på akuttime lørdag og da betale ordinær pris + 75% ekstra.

 

Jeg er redd det å vente kan ødelegge tannen mer og gjøre muligheten for å få krone lav - som da fører til at jeg må trekke jekselen. Jeg er 23 år gammel og føler det er ALT for tidlig å trekke tann uansett hvor den befinner seg.

 

Det jeg da lurer på er:

1. Vil det gå greit å vente til tirsdag så lenge jeg ikke tygger på den siden / spiser bare flytende mat?

 

2. Ville dere investert flere tusen kroner på dette fremfor å trekke? (Får 75% regusjon av alt over 2500 gjennom Studentsamskipnaden i Trondheim)

 

 

Og et lite oppfølgingsspørsmål; Jeg sjekket prislisten hos tannlegen, og de har egen pris for konsultasjon og alle andre typer behandlinger - men nederst på siden står det oppført timespris på tannlege og tannpleier. (http://www.tannlegetrondheim.net/Tjenester/Forbrukerinformasjon/Prisliste)

 

Tolkes den timelisten da som at det vil koste 6100 for krone i porselen og thats it?

Eller vil det bli 6100 + 2500 for hver påbegynte time med tannlege + 1900 for hver påbegynte time med tannpleier?

 

Takk for alle innspill, tips og svar! :)

Nei, timeprisen er for behandling som det ikke er stykkpris for. Men du må regne med å betale for konsultasjonen som du har i forkant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker til alle som har kommet med svar! Jeg var på akuttime hos tannlege og fikk fjernet den løse delen som da ble kostende 2000 kroner. Etter det hadde jeg ny time nå på fredag hvor vi skulle diskutere hvorvidt vi skulle rotfylle for 5000 og så sette på krone til 6000.

Tannlegen jeg var hos sa at vi burde prøve å holde tannen i 5-6 år til jeg eventuelt var i arbeid og kunne sette inn noe mer robust som et implantat som vel og merke koster 20K-ish.

Tannlegen la derfor en helt vanlig fylling på tannen og ordnet meg med en ny time for operasjon. Han ville ikke gjøre rotfyllingen på nytt (Viste seg at den var for kort fra militærtannlegen). Så i dag var jeg hos tannlegen og fikk gjennomført en rotspissamputasjon. En brutal faen av en "operarsjon" men virker som det går greit. Knasker masse smertestillende nå.

Har også vært i kontakt med forsvaret som ba meg om å klage inn til NAV på grunn av dette. Ved å klage inn vil jeg jo få dekt fylling 1500 og operering av rot 1600. Så da blir det plutselig ikke så dyr affære uansett. Satser bare på at fyllingen holder. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...