Gå til innhold

Ny jobb, hjelp med skatt


Babyloner

Anbefalte innlegg

Si at jeg starter i en jobb idag og tjener 100 000 kr mnd, altså total inntekt i 2014 vil være 400 000 kr. Hvilken skatteprosent vil jeg ha da? Jeg kommer vel bare til å betale halv skatt i desember, så må jeg ta høyde for det når jeg bestiller skattekort, eller kan jeg bare sjekke tabellen for 400 000 og bestille et skattekort på 30% ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Si at jeg starter i en jobb idag og tjener 100 000 kr mnd, altså total inntekt i 2014 vil være 400 000 kr. Hvilken skatteprosent vil jeg ha da? Jeg kommer vel bare til å betale halv skatt i desember, så må jeg ta høyde for det når jeg bestiller skattekort, eller kan jeg bare sjekke tabellen for 400 000 og bestille et skattekort på 30% ?

 

Alt dette finner du ut av når du bestiller skattekort.. Du fyller inn hva du har tjent i år og hva du forventer å tjene fremover og vips så har du svaret..

Lenke til kommentar

Du bestiller ikke et gitt skattekort. Du oppgir inntekter og fradrag, og så får du et skattekort beregnet for deg.

 

Med en inntekt på 400 000 kr skal du betale 104 904 kr i skatt, gitt at du ikke har noen fradrag ut over standardfradrag, ikke har formue, og ikke har tjent noe tidligere i året. Denne skatten skal fordeles på 3,5 måneder (4 minus halve desember). Det vil si at du skal trekkes cirka 30k per måned i skatt, eller rundt 30 % (egentlig litt høyere, fordi Skatteetaten ikke tar hensyn til hele minstefradraget når de beregner skattetrekket din).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...