Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Win7 fryser, men ikke xp


Anbefalte innlegg

Tenkte å bruke den gamle pc'n, som en lagringsserver. Men har forstått det slik at xp ikke støtter 4TB disker. Så siden jeg har en lisens til win7 home prem 64bit liggende, så installere jeg bare det på maskinen.

 

Koblet fra alle utenom en 500gb disk. Startet opp med win7 cd.

Valgte å formatere partisjonen og installere på den. Når den er komt til ca 80% fryser hele pc'n. Lot den stå en times tid, for å se om den kom, men neida.

Startet på nytt, men denne gangen slettet jeg partisjonen, og laget ny og formaterte, nå dukket det også opp en ekstra partisjon (system 100MB). Men pcen frøs mitt i installasjonen denne gangen også.

Har prøvd utallige forsøk, med å bytte skjermkort, bytte cdrom, bytte om på sataport til hdd og sata kabel. Og har faktisk tilslutt klart å komme gjennom installasjonen (tilfeldighet). For pc'n fryser nå også, den kan stå på skriveborde og ikke gjør noe for så bare å fryse. Lengste periode uten at den har gått i stå er 35min. :w00t:

 

Har kjørt ultimateboot og testet hdd. Den fant 2 sektor feil (AJ36 bad sector). Uti fra det som jeg har lest på nettet så trenger det ikke være noe stort problem.

 

Valgte å start opp med win7 cd'n igjen. Slette alle partisjoner, lage en ny på 50gb, det blir automatisk laget en på 100mb (system). Men fryser fortsatt i installasjonen

Setter inn xp cd'n, denne installasjonen går smerte fritt. Nå har pc'n stått på med XP i 2-3timer uten et eneste problem.

 

Så noen som har noen tips til meg for å få installert win7 uten at pc'n fryser helt? Vett at dette ikke er de sprekeste spesifikasjonene, men burde ikke være noe problem.

 

Hardware:

Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM

MSI 975X Platinum PowerUP Ed., I975X, Socket-775, ATX, GbLAN, ViiV, PCI-Ex16

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's

Seasonic S12 Strømforsyning 500W, 120mm Vifte, 6xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pi

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

Sapphire Radeon X1950PRO 256MB GDDR3, PCI-Express, HDCP, 2xDVI-I, Lite-Retail

Sapphire Radeon HD 5450 512MB DDR3

NEC DVD-brenner AD-5170 IDE Silver OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

(Skjermkortene var ikke tilkoblet samtidig)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff...! Har vært borti noe lignende for et par år siden. Lastet et sett med partisjonsverktøy (husker ikke navnet) som ble lagt til en CD, og som ble oppstartet ifra. Der var harddisk-fabrikantens verktøy som jeg brukte.

Men hvis du ikke kan det, eller får noen til å hjelpe, så kjøp heller en ny disk. Fordi dette blir fort lav timebetaling.

Men lykke til! :)

Lenke til kommentar

Fikk kjørt installasjonen gjennom uten problem. Etter ca 15min tenkte jeg å ta en restart, men akkurat da frøs den. Fikk startet opp windows igjen, tok 3 min så gikk den i stå igjen.

 

Men jeg får sjekke litt på samsung sine sider og se om jeg finner noe der.

Ja, skulle jeg sett på dette som timebetalt så kunne jeg vell ha kjøpt et par nye hdd på den tida jeg har brukt på dette til nå ;) Men synes det er interessant og lærerikt å feilsøke slikt.

Lenke til kommentar

Fikk kjørt installasjonen gjennom uten problem. Etter ca 15min tenkte jeg å ta en restart, men akkurat da frøs den. Fikk startet opp windows igjen, tok 3 min så gikk den i stå igjen.

 

Men jeg får sjekke litt på samsung sine sider og se om jeg finner noe der.

Ja, skulle jeg sett på dette som timebetalt så kunne jeg vell ha kjøpt et par nye hdd på den tida jeg har brukt på dette til nå ;) Men synes det er interessant og lærerikt å feilsøke slikt.

Jess... Det er derfor vi er et snev av nerder..............!! :dremel:

Lenke til kommentar

Hei. Jeg ser på bildene av biosen der. Det står blant annet JMB361 Mode der og at den står på IDE. Har du mulighet til å sette den til AHCI istede? Vet ikke om du har den muligheten, men hvis du har det så prøver du det og kjører installasjonen en gang til. Se om det hjelper.

Endret av wil
Lenke til kommentar

Hei. Jeg ser på bildene av biosen der. Det står blant annet JMB361 Mode der og at den står på IDE. Har du mulighet til å sette den til AHCI istede? Vet ikke om du har den muligheten, men hvis du har det så prøver du det og kjører installasjonen en gang til. Se om det hjelper.

Det er ingen vits.

Denne jmb361 er for ekstra ultra ata 133 port (idé/påta) kontroller på det hk (ingen AHCI)

Og harddisken(e) er nok tilkoplet brikkesettets sata porter/kontroller fra intel.

Skal han sjekke for disk ahci mode trykkes enter på Sata Configuration litt nedenfor.

Lenke til kommentar

Uff...! Har vært borti noe lignende for et par år siden. Lastet et sett med partisjonsverktøy (husker ikke navnet) som ble lagt til en CD, og som ble oppstartet ifra. Der var harddisk-fabrikantens verktøy som jeg brukte.

 

Fant ikke så mye på samsung sine sider. Men hva var det du gjorde med dette verktøyet? Dele opp i partisjoner, slette harddisk, andre verktøy funksjoner?

 

La inn de 3 øverste driverene for hovedkortet, lyd, lan og sata. Inn på en cd plate og satt den inn når jeg kan legge til drivere i windows installsjonen, men hvis det er haket av for skjul drivere som ikke er kompatibel, så kommer ingen av driverene opp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...