Gå til innhold

Nett-troll, bør de avsløres?


V?rbris

Anbefalte innlegg

De fleste som bruker nett og diskuterer der oppdager fort at anonyme og ikke anonyme nett-troll dukker opp.

 

Med personlige angrep, spyr de ofte ut eder og galle, usaklig til tusen - som oftes anonymt.

 

Men bør de få beholde denne anonymitet?

 

Bør de avsløres, og det bør være enkelt da de legger igjen elektroniske spor, så bytte av nick ikke hjelper.

 

http://www.dagbladet.no/2014/06/09/kultur/netthets/nettroll/trusler/robert_ashberg/33689959/

 

https://nb-no.facebook.com/aftenposten/posts/10152280518140516

 

http://www.dagen.no/Meninger/25/06/2014/Nett-troll_kan_temmes-84844

 

Ellers bør de skjermes på best mulig sosialdemokratisk vis?

 

Sies det er mye tapere der ute, unge sinte menn, lavt på rangstigen og sosiale avvikere på alle plan:

 

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=844138

 

Skal vi ikke tie dem i hjel, men forstå dem i hjel?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Skal vi ikke tie dem i hjel, men forstå dem i hjel?

 

 

 

Ditt navn? Adresse?

 

Tror det blit for mye, og det handler også om individets rett til privatliv osv.

Ja, alle er irriterte over troll... men etter min mening går det fint med å fjerne kommentarene. Hvis man publiserer personopplysninger blir det rett og slett for mye. Just don't feed the trolls, som de sier.

Lenke til kommentar

Problemet er jo å skille mellom kva som kun er ondskapsfull eder og galle, og kva som faktisk er viktig samfunnskritikk.

 

Det å kunne argumentere anonymt kan være ei viktig ordning for å få belyst viktige tema som ingen vil snakke om. Før internett så hadde vi leserinnlegg i avisene der folk kunne komme med bemerkninger utan å signere med sitt eige navn.

 

F.eks slike saker som f.eks fedres rett til å kreve samvær med sine barn, eller rettigheiter for transeksuelle. Det er fyrst no dei siste åra at det har blitt greit å snakke åpent om slike ting, men sjølv om samfunnet har stigmatisert alle som har snakka offentleg om desse tinga før, så betyr ikkje det at det ikkje var viktig at nokon tok ordet.

 

 

Ville f,eks diskusjonsforumet her fungert som eit diskusjonsforum dersom anonymfunksjonen blei tatt vekk, og det blei krav om å knytte brukarprofilen sin opp mot f,eks ein facebook-konto med fullt navn?

 

 

Det er sjølvsagt ikkje bra at enkelte personer får frie tøyler til å spre hat på internett, men eg har vanskeligheiter med å sjå korleis vi kan eksponere nett-trolla utan at vi også knebler samfunnsdebatten.

Det bør være mulig for f.eks ein politimann å rette fokus på f.eks ein ukultur innad i politiet utan at vedkommande skal kunne identifiserast slik at løysninga på saka blir at varslaren får sparken og politiet får fortsette som før.

 

Anonymitet er ein del av friheita til å kunne rette kritikk mot etablerte samfunnsnormer. Det er ikkje alltid kritikken er berettiga, men av og til er kritikken viktig å få fram.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror det blit for mye, og det handler også om individets rett til privatliv osv.

Ja, alle er irriterte over troll... men etter min mening går det fint med å fjerne kommentarene. Hvis man publiserer personopplysninger blir det rett og slett for mye. Just don't feed the trolls, som de sier.

Korrekt, problemet er at de største trollene er offentlige. Også kalt feminister.

Lenke til kommentar

Syns det er riktig at folk som kommer med dødstrusler o.l på nett får konsekvenser.

Men ideelt sett så burde det vel heller vært en online greie der jeg f.eks ser at "Oladunkman" (fiktiv) skriver en dødstrussel til Siv Jensen og jeg rapporterer denne, den blir vurdert og vips har den husstanden mistet internett i to dager. Da slutter nok de fleste med slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tror det blit for mye, og det handler også om individets rett til privatliv osv.

Ja, alle er irriterte over troll... men etter min mening går det fint med å fjerne kommentarene. Hvis man publiserer personopplysninger blir det rett og slett for mye. Just don't feed the trolls, som de sier.

Korrekt, problemet er at de største trollene er offentlige. Også kalt feminister.

 

Neida! eller var det et eksempel på et troll? :p

 

 

P.S. jeg er enig med Pugnax :thumbup:

 

Og jeg synes det er bra at hatytringer på nettet skal straffes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er et forslag til åssen nett-trolling kan håndteres :

 

Prioriter å alltid spre konstruktive, inspirerende og oppbyggende bidrag til debatten hver gang du poster noe på internett. Behandle alle andre synspunkter som interessante perspektiver som er mulig å lære noe av , om ikke annet fordi det gjenspeiler ekte holdninger i samfunnet.

 

All trolling fra andre kan bare ignoreres hvis det er skikkelig usaklig , og hvis det er mere saklig så takler man det som kritikk man kan lære noe av , på en høflig og saklig måte der man selv holder fin stil. Du totalt nekter å la tullete oppførsel trekke deg ned , du demonstrerer et mye mer interessant alternativ , og de som velger å delta i denne mere inspirerende og oppbyggende debattformen er din målgruppe :)

 

Nettoresultatet er at du gir minimal mat til trollene samtidig som du inspirerer andre til å gjøre det samme. Over tid kommer trollene enten til å endre holnding , eller dra til andre arenaer der de får mer oppmerksomhet.

 

Netto resultat : mye mer verdi igjen for tiden :D

Lenke til kommentar

Her er et forslag til åssen nett-trolling kan håndteres :

 

Prioriter å alltid spre konstruktive, inspirerende og oppbyggende bidrag til debatten hver gang du poster noe på internett. Behandle alle andre synspunkter som interessante perspektiver som er mulig å lære noe av , om ikke annet fordi det gjenspeiler ekte holdninger i samfunnet.

 

All trolling fra andre kan bare ignoreres hvis det er skikkelig usaklig , og hvis det er mere saklig så takler man det som kritikk man kan lære noe av , på en høflig og saklig måte der man selv holder fin stil. Du totalt nekter å la tullete oppførsel trekke deg ned , du demonstrerer et mye mer interessant alternativ , og de som velger å delta i denne mere inspirerende og oppbyggende debattformen er din målgruppe :)

 

Nettoresultatet er at du gir minimal mat til trollene samtidig som du inspirerer andre til å gjøre det samme. Over tid kommer trollene enten til å endre holnding , eller dra til andre arenaer der de får mer oppmerksomhet.

 

Netto resultat : mye mer verdi igjen for tiden :D

 

 

:thumbup::thumbup::thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Seriøst, er jo egentlig en kjedelig diskusjon å ta med masse folk som "bruker " nick, å ikke eget navn ved posting/brukernavn på forum.

Men er jo ikke noe bedre selv ..... Men det er jo egentlig en ikke av min interrese at folk skal "kjenne meg igjenn" er jo ikke akkurat noen "kjendis" so why try to be one.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...