Gå til innhold

[Løst] Betaling av gjeld, hva er smart?


skidd

Anbefalte innlegg

Hei.

 

hvis man f.eks. har en gjeld på 50 000 der man betaler til f.eks. 6-7 stk hver mnd og føler litt på at man aldri kommer i mål, fordi det er småsummer her og der, er det da lurt og ta et forbrukslån slik man kan betale ferdig all gjeld og kun betale til en plass med en sum hver mnd? vil vell ikke bli så gale med et lån på ca 50 000 over 1 år?

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på kostnadene, og hvor mye du er villig til å bytte kostnad mot komfort. Klart, det er enklere med ett forfall i måneden enn syv. Men hvis de syv har gratis terminbetaling mens det ene skal ha 300 kr i termingebyr kan det fort gå andre veien.

 

Sjekk en del kredittselskaper om de kan gi deg lavere rente. Har du en OK inntekt er det ofte ikke så fryktelig vanskelig å få en lånerente ned på 14-15 % fremfor 18-19 % som kredittkortselskap mv. har.

 

Det får også betydning om noe av gjelda du betaler på er misligholdt. Den bør betales straks, for gebyrene og salærene til inkassoselskapene kan legge ganske kraftig på effektiv rente.

 

Et annet alternativ er å bruke snøballeffekten. Sorter lånene dine fra høyest til lavest. Betal inn minimumsbeløpet på alle bortsett fra den laveste, og betal så mye du kan på det laveste. Når det er nedbetalt, fortsett på det nest laveste. Der vil du kunne se lånene forsvinne etter hvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer an på kostnadene, og hvor mye du er villig til å bytte kostnad mot komfort. Klart, det er enklere med ett forfall i måneden enn syv. Men hvis de syv har gratis terminbetaling mens det ene skal ha 300 kr i termingebyr kan det fort gå andre veien.

 

Sjekk en del kredittselskaper om de kan gi deg lavere rente. Har du en OK inntekt er det ofte ikke så fryktelig vanskelig å få en lånerente ned på 14-15 % fremfor 18-19 % som kredittkortselskap mv. har.

 

Det får også betydning om noe av gjelda du betaler på er misligholdt. Den bør betales straks, for gebyrene og salærene til inkassoselskapene kan legge ganske kraftig på effektiv rente.

 

Et annet alternativ er å bruke snøballeffekten. Sorter lånene dine fra høyest til lavest. Betal inn minimumsbeløpet på alle bortsett fra den laveste, og betal så mye du kan på det laveste. Når det er nedbetalt, fortsett på det nest laveste. Der vil du kunne se lånene forsvinne etter hvert.

 

Hei og takk for kjapt svar.

 

det er renter på de fleste betalingene, så kun et terminbeløp på ca 300 hadde ikke vært så gale.

 

har sett litt rundt og funnet i min egen bank hvor jeg kan få forbrukslån med 15%

 

den snøball føler jeg at jeg har prøvd men kanskje ikke godt nokk, for prøve litt med den en periode og se hvordan det går, er bare at jeg føler det vil ta lengre tid og strev med denne måten en bare et lån, men nå kan ikke jeg si at jeg er noen økonomiperson siden jeg har havnet i denne situasjonen og peiling på slike lån har jeg ikke så mye av.

Lenke til kommentar

 

Hva er viktigere for deg, å se seks mindre tall synke sakte eller å se ett større tall synke raskere? Det handler litt om psykologien i økonomi.

 

Jeg liker best når et større tall synker raskt, for da føler jeg at jeg kommer fremover.

 

 

 

Forbrukslån har høy rente og gebyrer... du kan gå fra å føle at du aldri kommer i mål til å faktisk aldri komme i mål.

 

Kredittkortlån har typisk 24% ++ effektiv rente, det vil si over 1000 kr i rente per måned med ett lån på 50 000 kr. Det vil si at betaler du 1000 kr måneden på ett slikt lån vil pengene kun gå til rente og gjelden aldri gå ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...