Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Stakk inn USB feil vei Gigabyte Z97, hovedkort dødt?


Anbefalte innlegg

Heisann, som sagt stakk inn en USB feil vei mens maskinen sto på.

 

Den kortsluttet med engang, altså slo seg av med engang.

 

Har jumpstartet PSU, den fungerer. Har prøvd å resette CMOS, ingen hjelp. Har sjekket om USBene er bøyd slik at de kommer bortihverandre, det gjør dem ikke.

 

Det er ikke et problem at hovedkortet har tatt kvelden, siden har allerede bestilt nytt. Men det jeg lurer på, har min CPU også tatt kvelden? Jeg har sjekket CPU socket og CPUen, og det er ingen bøyde pins ens.

Endret av Fniz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var dette på IO panelet til HK eller på frontpanelet til kabinettet? Hvis sistnevnte kan du jo forsøke å nappe ut den interne USB kabelen mellom frontpanel pg HK.

 

Hvis du hadde kommet inn i BIOS kunne du forsøkt å de-aktivere USB support (hvis dette er et valg) for å se om dette hjelper. Men du har nok hærpa hovedkortet ja, og det er nok ikke noe annet som har tatt skade.

 

Godt gjort å dunke den inn feil vei! Du må ha brukt en del makt.

Lenke til kommentar

Det var IO. Jeg kommer ikke inn i noe som helst, maskinen vil ikke på.

 

Har prøvd å koble hovedkortet til et annet frontpanel på et annet kabinett, og det vil heller ikke slå seg på.

 

Har egentlig feilsøkt det meste og prøvd mye.

 

Får sikkert pengene tilbake for hovedkortet, er bare redd for at CPU potensielt har tatt kvelden og andre komponenter som var knyttet til hovedkortet.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle du få penger tilbake? Det dekker ikke meg bekjent skade påført av kunde... Det eneste måtte være hvis du har en veldig god inneboforsikring, men da er gjerne egenandelen høyere enn prisen på nytt HK.

 

Jeg får se, har ihvertfall kjøpt et nytt et, som er helt likt.

 

Bare håper ikke at min 4670K døde, fordi da blir det plutselig langt dyrere.

Lenke til kommentar

Som flere har nevnt så er nok CPU og RAM sannsynligvis fri for skader. En kortslutning vil vanskelig kunne påvirke kretser direkte lengre ute i systemet. Men det som ligger mellom PSUens transformator, og USB'en vil derimot få høyere strømføring gjennom seg. Strømmen går ikke gjennom verken RAM eller CPU, men hentes via 5V (som BlueEAGLE nevnte) som går via hovedkortets PCB.

 

Det finnes flere faktorer, og det er lite sjanse for noe ytterligere skade heldigvis. F.eks Hadde du fucket opp noe på skjermkortet derimot, så kunne du nok raskt kunne skade både skjermkort, PSU og HK.

 

Og er PSUen i orden, så er det nok bare HKet som er dødt skal en tro.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Starter den overhode når den er koblet til HKet (spinner viften opp?).

 

Ps: Du kan ikke få bilde på skjermen uten RAM.

 

Ellers er ikke jumpstarting veldig pålitelig. Det sier bare at det KAN hende den funker. Altså mest for å se at den i det minste ikke er HELT død. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...