Gå til innhold

Hjelp til fartsglad allround-sykkel (nybegynner)


CYA

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Etter år med dårlige knær og overtråkk har jeg lagt løpesko på hylla og tatt frem den gamle Everest Canyon-en jeg har hatt stående i boden. Den er grisetung å stampe på flaten, og av diverse andre årsaker har jeg bestemt meg for å kjøpe ny sykkel.

 

Først, la det være sagt: jeg har søkt mye rundt på nettet. Men jeg blir overhodet ikke klok på temaet sykkel.

 

Bruksområde til/fra jobb (2x10km) + trening. Ønsker å kunne forholde meg til èn sykkel. Hovedsakelig asfalt, men mye variabel kvalitet rundtom. Dette taler for landeveissykkel etter mitt skjønn. Forøvrig måles topp til tå til 188 cm (google synes å si at dette krever en 58-ramme?)

 

Men jeg får litt noia av tynne dekk (nær-døden-trynings som tenåring som ikke slipper tak), og aner ikke om landeveissykkel er 100% når det gjelder pendling, da jeg må krysse sentrumskjernen av Bergen til/fra jobb med bagasje på ryggen. Større plass til dekk, opp/ned fra fortau, brostein og dårlig asfalt, samt (visstnok) noe mer avslappende sittestilling gjør derfor cyclocross mer tiltalende enn landeveissykkel.

 

Mitt første spørsmål er om dette en analyse forumet kan si seg enig i?

 

Mitt andre spørsmål er dønn ut helt basic. Hvilken prisklasse bør jeg henvende meg til? Jeg vet at referansepriser rundt 5000 på terrengsegmentet ville gitt meg en OK sykkel, men jeg aner ikke hvordan ståa er på landeveissykkel/cyclocross. Jeg ønsker ikke å kompensere noenting som helst på bl.a. bremser til fordel for pris (innenfor rimelighetens grenser), da Bergen er vått og kuppert. Samtidig blir den brukt mest til pendling, dernest trening, og evt. 1-2 ritt i året kun for å ha noe å jobbe mot. Mosjonist, med andre ord.

 

Mitt tredje spørsmål er anbefalinger av sykkel, og har har jeg antatt at en pris rundt (max) 10 000 +/- passer meg. Jeg tror også cyclocross er sykkelvarianten jeg burde gå for, men igjen - jeg har ikke snøring. Vekt bryr jeg meg ikke om (10-11 kg går fint). Har lest meg litt opp på gir, og synes som cyclocross er marginalt giret ned ift. en tilsvarende landeveissykkel. Er det mye hazzle ved å bytte ut stock (kommer ikke til å sykle i terreng. Cyclocross vurderes altså kun pga litt mer comfort vs. landevei).

 

http://www.sykkelbutikken.no/sykkel/cyclocross/kona-jake-disc-2013/

http://www.sykkelbutikken.no/sykkel/cyclocross/merida-cyclocross-3-20132/

http://www.sykkelsenteret.no/sykler/cyclo-cross/cannondale-caad-x-disc-105/

http://www.xxl.no/sykkel/sykler/landeveissykkel/merida-cx-3-cyclocross-sykkel-2014/p/1097673_1_style

http://www.xxl.no/sykkel/sykler/landeveissykkel/white-cx-pro-14-cyclocross-sykkel/p/1095682_1_style

 

Er noen av disse syklene bra saker (gitt kriteriene mine)?

 

 

På forhånd tusen takk for hjelp.

Endret av CYA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres definitivt ut som om cyclocross med skivebrems og bombesikre hjul er tingen for deg.

 

Denne gir mest for pengene etter min mening http://bikeshop.no/Sykkel/Komplette-sykler/Cyclocross/Gavia/Gavia-CX-PRO-Cyclocross-Str-57-cm-GAVCXPRO57-p0000033720 .

 

En del av de du linker til har Tiagra-komponenter, som er helt kurant men hakket under 105.

 

Det du stort sett betaler for fra Tiagra/105 og oppover er redusert vekt, ikke holdbarhet eller funksjonalitet.

 

Ellers hadde jeg nok personlig valgt CaadX-en, men det er pga. subjektiv forkjærlighet for Cannondale-rammer :)

 

Pass på å få en ramme som er i riktig størrelse for deg, samt få et sett ordentlige skjermer som er montert på en bedre måte enn med "strips"-aktige løsninger (f.eks. SKS longboard).

 

Merk også at du ikke trenger cyclocross for å få avslappet sittestilling, f.eks. racerne Cannondale Synapse og Canyon Endurance CF har komfort-geometri som gir en vesentlig mer oppreist sittestilling, og i noen modeller har de også skivebrems. Men disse ligger vel gjerne da i en litt høyere prisklasse.

Endret av Saftis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for raskt og fylldig svar, Saftis!

 

Ok, så tommelfingerregelen er at sykler over 105-løsningen egentlig kun gir lavere vekt? Det er kjempenyttig å vite! Lavere vekt enn 10-11 kg er bare en bonus og ikke et mål for min del. Vil ikke litt vekt uansett gi litt mer stabilitet? Har aldri syklet med bukkestyre annet enn prøvekjøring.

 

Er litt opptatt av comfort, fordi pendlersekken kan bli litt tung. Den vil alltid inneholde PC og tøy/skoskift + evt. arbeidspapir jeg har tatt med meg hjem for evt. hjemmekontor, så bagasjen kan potensielt bli over 5 kg. Tenker at siden pendling blir den hyppigste aktivteten, og dernest egentrening på fritiden, så må sittestillingen ikke være for aggressiv (vil ikke risikere å slå salto av bagasjen!)

 

Skjermer hadde jeg faktisk ikke tenkt på - det er jo ganske nødvendig. Er syklene differensiert mtp. festeanordninger for skjermer?

 

Skivebrems høres bra ut. Har aldri likt felgbrems eller noe annet tilsvarende. Er det vesensforskjell på mekaniske og hydr. skivebremser i sykkelverden (jf. mitt bruk)?

 

Har også lagt merke til at det er enkelte modeller som har bremsespaker også på topp av bukkestyret - er dette noe å anbefale eller er dette bare noe herk? Det var vel Merida 4-modellen jeg linka opp som hadde en slik løsning i tillegg til "vanlig" oppsett nedi selve horna (kjenner jeg må jobbe litt med sykkelvokabularet).

Endret av CYA
Lenke til kommentar
Økt vekt for stabilitet er definitivt ikke en vei jeg ville gått, det er så enormt mye gøyere å sykle på min 9kg sykkel enn min 16kg sykkel at det finnes ikke ord :)

Uten at jeg har noen erfaring med det selv, har jeg lest at folk foretrekker å sykle med sidevesker montert på bagasjebrett heller enn sekk når de skal på touring-turer (dvs. sykle i ukesvis), da dette gir mindre belastning på rygg/skuldre.

 

Ellers bruker vel mange jobbpendlere taktikken med å ta med sekk med jobbklær for uken på mandag, og ta med skittentøyet tilbake på fredag, ellers sykle uten sekk :)

 

Forskjellene i mekanisk vs. hydraulisk ligger vel i bedre modulering, alle typer bremser klarer å låse hjulet uansett.

 

Noen få cx-er har dobbelt sett med bremser. Om du trenger det eller ikke er opp til deg. Jeg sykler bare racer, også i byen, og har aldri hatt behovet for "vanlige" bremser, men så sykler jeg omtrent aldri oppreist med henda på den flate delen av styret heller, kun for å variere i oppoverbakkene.

 

Tror ordet du leter etter er girhendlene, ev. "i bukken" :)

Lenke til kommentar

Som du er inne på selv, cyclocross er tingen. Kjøpte en cyclocross selv for fire år sida, og har vært veldig fornøyd. I det siste har jeg brukt racer-dekk, men cyclocross-dekk er veldig greie om man ikke kun kjører der hvor det er perfekt asfalt. Racer-dekk medfører som regel punktering dersom man skulle treffe et hull eller en skarp kant.

En potensiell bonus med en cyclocross-sykkel er at man også kan sykle på vinteren, ihvertfall med riktig modell. Jeg sykla mesteparten av den vinteren det var så kaldt (mener det var november og desember 2010). Det skal sies at bukkestyre kan bli litt vel smalt og shaky om det er mye snø, men jeg tryna bare to ganger i løpet av en hel vinter (bare én gang var fordi jeg mista kontrollen, den andre gangen måtte jeg kaste meg i grøfta for å unngå å bli kjørt ned).

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Skivebrems høres bra ut. Har aldri likt felgbrems eller noe annet tilsvarende. Er det vesensforskjell på mekaniske og hydr. skivebremser i sykkelverden (jf. mitt bruk)?

 

 

Ja , det er faktisk tildels veldig stor forskjell på mekaniske vs hydrauliske bremser ( iallefall de som jeg har prøvd )

 

 

Jeg har begge variantene og overgangen mellom mekaniske til mine Shimano XT hydrauliske bremser er som å komme til en annen verden.

Må bruke mye kraft før de mekaniske bremsene tar i.

Trenger stort sett bare å bruke en finger med XT før de tar i med voldsom kraft.....

 

 

 

Vil samtidig komme med et lite stikk til produsentene av (cyclocross) sykler.

Det hadde bare kostet de noen få hundrelapper å heller putte inn hydrauliske bremser på syklene.

Slik det er nå , er det stort sett bare toppmodellene som har slikt.

PÅ MTB får man hydrauliske bremser , selv i de lavere prisklasser .....

Lenke til kommentar

Vil samtidig komme med et lite stikk til produsentene av (cyclocross) sykler.

Det hadde bare kostet de noen få hundrelapper å heller putte inn hydrauliske bremser på syklene.

Slik det er nå , er det stort sett bare toppmodellene som har slikt.

PÅ MTB får man hydrauliske bremser , selv i de lavere prisklasser .....

Tja, det er gjerne litt mer pris enn som så. Shimano rs685 koster gjerne 3500-4500 for et system. Sram force cx1 hydraulic lander kjapt på 5000++. Nå er jo ikke bremsene og STI hendlene som disse erstatter gratis riktignok, men 1500-3000 i differanse blir det nok. Så mange flere valg enn disse er det foreløpig ikke. Bukkestyrer har ikke det brede utvalget av hydrauliske bremsehendler som flate styrer har, dyrere å lage er de også p.g.a. mindre plass når de skal passe sammen med giringen. Til sist fordrer disse gjerne de nyeste 11 girs kasettene som også legger no på prisen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Du har ikke vurdert en fitness/hybrid sykkel da? Jeg har denne http://www.milslukern.no/product.html/specialized-sirrus-comp-carbon-disc og vurderer og sette på en box som dette på den http://www.wiggle.co.uk/topeak-dynapack-dx-with-rain-cover/ jeg skal ikke bruke den til å frakte en PC ( bruker bare iPad ), men jeg vil tro du får med en 13.3" oppi der muligens større? Sykkelen jeg har er faktisk en drøm til alle mulige formål, til jobb, til butikk, ikke minst trening. Sykkelen min kom med 700*25 dekk noe som er tynt, men det sammen med lav vekt(carbon ramme) og aggressiv syklestilling gjør den svinekjapp hehe

Her er et bilde av min sykkelpost-295601-0-99870500-1414307756_thumb.jpg sykkel som koster litt 15000 men du gleder deg oxo til hver tur på en sånn sykkel! Sykkelen er spesiel da dette er en normal landeveissykkel Specialized har satt et flattstyre med gripetak i endene. Dette gjør så du seinere hvis du ønsker med letthet kan sette på et bukkestyre å bruke den som en landeveissykkel. Får å dra det ennå lenger så kan du med disse dekka på oxo få en cyclokross sykkel om det ønskes http://www.conti-online.com/www/bicycle_de_en/themes/city/TouringPlus_en.html

Dette er virkelig en allround sykkel som ikke er best på noe, men meget god på alt :) lykke til med valg av sykkel!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...