Gå til innhold

ANBEFALING: Gode kamera på farten


Anbefalte innlegg

De fleste som kun bruker mobilen til å ta bilder med, gjøre det vel fordi de ikke vil drasse med seg så mye annet. Å kunne dele bildene kjapt og enkelt på sosiale medier er også viktig for enkelte. Da vil jeg si at man finner ikke noe bedre kjøp enn Canon PowerShot S110. Koster kun 2000 kr, er lite og lett, har wifi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes at når en oppsummering starter med "Disse småkameraene banker mobiltelefonen din ned i støvlene" så burde man også ta med en setning eller to for hvert kamera om hvordan de er på kommunikasjon. Deling av bilder er viktig for mange, og wifi, kommunikasjon mot mobil og kameraapper for opplasting av bilder til diverse servere vil da være av interesse. GPS-tagging er også noe mobilen ofte gjør bra.

 

Et veldig godt innspill, takk!

 

Et kjapt svar: Canon EOS M og Nikon 1 AW1 har ikke WiFi, resten har. Både Nikon 1 AW1 og Olympus Tough TG-3 har GPS, samt at noen av produsentenes egne apper lar deg bruke mobiltelefonen for å tagge bilder, uten at jeg har testet dette nærmere.

Lenke til kommentar

 

Jeg synes at jeg mangler en oplagt kandidat på listen Fujifilm F900EXR til knapt 2000 som giver både 20x zoom og gode egenskaber i dårligt lys (fx lejrbål...) i lommevenligt hus

Som jeg har anmeldt her

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1515510

Hvor eneste alvorlig minus er at AF ikke kan overrules med MF, ikke engang tvinges til 'uendeligt'.

Tja, nå vil jeg ikke akkurat kalle f/3,5 på en 5,4x cropfaktor sensor for gode egenskaper i dårlig lys, selv om det har aldri så mye BSI. Blenderen tilsvarer bruk av f/19-29 på fullformat. Men det er helt grei lysstyrke til å være et 20x superzoom kompaktkamera. Det eneste i artikkelen som kan matche det på zoom er Panasonic TZ60 med f/3,3 på en ennå mindre sensor (ff-ekvivalent f/21,5)

 

En ikke uvæsentligt detalje i den sammenligning er at nok er det 30x vs 20x zoom, men prisen er ca 3200 versus ca 2000 !!

Så hvis ikke man har behov for de fulde 30x er det ret væsenlig forskel.

 

Og F900 får stadig mere lys ind på sensor end TZ60 på grund af at sensor har en faktor 132% i areal. (Og panasonic har endda mast endnu flere pixels ind på det endnu mindre areal - 156% i pixeldensitet per arealenhed)

Men ja selvfølgelig kan man finde kameraer uden eller med lidt zoom med bedre egenskaber i dårligt lys - men nu taler vi jo ferie, og dermed er det all-round egenskaber der er interessant.

 

Til feriebrug er lommevenlighed en overset faktor. Se på disse to biilleder, og gæt hvilket der hænger mest fast når det skal i og op af lommen:

post-132057-0-47425500-1406811530_thumb.jpg post-132057-0-03383200-1406811573_thumb.jpg

Så som jeg ser det får man rigtigt meget for pengene med F900, derfor mener jeg at den havde været relevant at tage med til herr og fru Hvermannsen...

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar

Ikke glem at det fortsatt er mulig å få tak i Sony Cybershot RX100. Med dagens pris er det utrolig mye kamera for pengene.

 

Litt underlig at man i stedet kun trekker frem nyeste utgave som koster over det dobbelte. Fordelene med mark III er for de fleste ikke så store at det er verdt 4000 kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Overskrift og innledning på denne artikkelen er nok riktig for de fleste mobilkameraer, men ikke for Nokia Lumia 1020. Jeg har tidligere brukt både systemkamera og kompaktkamera på tur, men denne sommeren har Lumia 1020 vært mitt eneste kamera - med kjemperesultat! De enkle manuelle justeringsmuligheter på dette mobilkameraet innebærer at det med sine 41 megapixler er en fullgod konkurrent med de kameraene dere anbefaler. Bruk av kun automatikk gir også godt resultat. Synes derfor det er merkelig at dere pr juli 2014 skriver en slik artikkel uten å nevne Nokia Lumia 1020 (eller Nokia Lumia 930 eller Sony Xperia Z2, som også har kamera et par klasser over Samsung Galaxy eller Ipad, som dere sammenligner med).

Lenke til kommentar

Angående Nokia Lumia 1020 (som jeg selv for kort tid fikk i hus) finnes det endel tester/sammenligninger mot tradisjonelle kamera - her er en som har foretatt en sammenligning mot Nikon D800e:http://evan-theelectricalengineer.blogspot.in/2013/10/nikon-d800e-vs-nokia-lumia-1020.html

 

Jeg har enda ikke hatt tid til å sette meg inn i alle muligheter som følger med kameraet i 1020 - det er mange muligheter for full kontroll, og såvidt jeg har forstått er det nå også mulig å få ut råfiler.

 

Av det jeg har sett foreløpig stiller jeg spørsmålstegn ved hensikten i dag å kjøpe et kompaktkamera i tillegg - har man systemkamera fra før av så er man rimelig godt dekket med dette og nokian.

 

Tor

Lenke til kommentar

Overskrift og innledning på denne artikkelen er nok riktig for de fleste mobilkameraer, men ikke for Nokia Lumia 1020. Jeg har tidligere brukt både systemkamera og kompaktkamera på tur, men denne sommeren har Lumia 1020 vært mitt eneste kamera - med kjemperesultat! De enkle manuelle justeringsmuligheter på dette mobilkameraet innebærer at det med sine 41 megapixler er en fullgod konkurrent med de kameraene dere anbefaler. Bruk av kun automatikk gir også godt resultat. Synes derfor det er merkelig at dere pr juli 2014 skriver en slik artikkel uten å nevne Nokia Lumia 1020 (eller Nokia Lumia 930 eller Sony Xperia Z2, som også har kamera et par klasser over Samsung Galaxy eller Ipad, som dere sammenligner med).

1020 er rigtigt fint og kompakt hvis man kan klare sig uden (eller kun ganske lidt) zoom.

 

Ofte vil det være muligt at erstatte zoom med simpelt 'fodarbejde' ved at flytte sig tættere ved motivet, og derfor er det godt for en stor brugergruppe - men det sætter en del begrænsninger.

 

Selvfølgelig kan man lave crop (aka "digital zoom") som substitut for zoom, men har man brug for bare 10x zoom er der kun 0.4Mpix af de 41Mpix i brug... Eller hvad der svarer til lidt ringere end VGA, og det er jo fint nok til en mail eller et billede på en hjemmeside.

 

Selv om sensor er ganske stor for så kompakt en enhed en phablet er sammenlignet med selv et kompakt kamera, så vil der tilsvarende ikke være meget tilbage hvis man skal bruge crop som substitut for zoom, så egenskaber i dårligt lys er kun gode uden (eller med ganske lidt) zoom/crop.

Lenke til kommentar

Av det jeg har sett foreløpig stiller jeg spørsmålstegn ved hensikten i dag å kjøpe et kompaktkamera i tillegg - har man systemkamera fra før av så er man rimelig godt dekket med dette og nokian.

 

Tor

Det kommer vel an på hvilket kompaktkamera man kjøper. RX100, som jeg nevnte tidligere, "banker" Nokia 1020, spesielt på dynamikk og støyegenskaper på både lavere og høyere ISO. Farge- og detaljgjengivelse er også markant bedre på RX100.

 

Men som et mobilkamera er Nokia 1020 veldig bra. Jeg ville likevel ikke brukt det som et hovedkompaktkamera, men mer som et knipsekamera i festlig lag (bortsett fra når det er litt dunkel belysning, da hadde nok RX100'en blitt dratt fem uansett).

 

Sånn litt på siden, så kan man faktisk kjøpe en "RX100" til mobilen sin i form av Sony sin QX100, som har samme sensor og objektiv som RX100 så vidt jeg vet. Men det blir jo uansett en ekstra "klump" å ta med seg.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

EOS-M er et kupp på bildekvalitet for de som ikke trenger søker eller noe annet enn kitobjektivet. Med andre ord en en skikkelig kompaktkamera-killer for sin pris.

 

Med 22mm f/2 STM står ikke bildekvaliteten tilbake for noen andre crop-kameraer jeg kan komme på heller, og til prisen er det utvilsomt et fint kamera å ha med seg på tur.

 

Made in Japan er det også, og det merkes på byggekvaliteten.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...