Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Drikkevann i storbyer?


Anbefalte innlegg

Hehe, spørsmål om du kan drikke vannet her i sør faktisk. :p Du skal ikke langt bort fra byene før du finner usiviliserte steder, bekker og rent vann sørover i Norge altså. ;)

 

Og i motsetning til oppe i Nord, så holder renseanleggene vesentlig høyere standard (ja, hvor mine besteforeldre bor i vesterålen er det lokale vannet mer eller mindre ikke renset overhode).

 

Uansett. Synes nå vannet i Trondheim, vannet på østlandet, og vannet i de friske fjellbekkene oppe i Nordnoge smaker omtrent like godt. Det er i hvert fall ikke langt i fra. Er ikke før du kommer ut av landet at ting virkelig smaker dritt. F.eks grunnvann i Danmark er svært langt nede på lista :sick:.

 

Men nei, vannet tilsettes ikke klor. Man bruker UV-lys i dagens moderne samfunn, og med mindre strømfall eller tilsvarende feil ved anlegget gjør at man må klore litt, så er dette uansett minimalt.

 

Hele prosessen i detalj står beskrevet her for Oslo sitt drikkevann:

http://www.vann-og-avlopsetaten.oslo.kommune.no/vannet_vart/drikkevann/vannbehandlingsanlegg/behandlingsprosessen/

 

Edit:

Og det er vel strengt talt på østlandet at både Imsdal og farris tapper vannet sitt også. ;)

(nord og sør på østlandet)

 

Hei, jeg flyttet fra Akershus til Gjøvik hvor jeg syntes vannet i Gjøvik smaker mindre godt en hva det gjorde i Akershus.

 

Her er et bilde av et glass drikkevann fra Gjøvik

 

Q3Pa4zM.jpg

 

Som du ser er det myte hvit i vannet, noe er vel luft men er alt det hvite der luft? Du kan jo ikke se gjennom vannet engang. Vet du om det er noen mulighet for at de benytter kalk eller noe slik i vannet her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men nei, vannet tilsettes ikke klor. Man bruker UV-lys i dagens moderne samfunn, og med mindre strømfall eller tilsvarende feil ved anlegget gjør at man må klore litt, så er dette uansett minimalt.

 

Hele prosessen i detalj står beskrevet her for Oslo sitt drikkevann:

http://www.vann-og-avlopsetaten.oslo.kommune.no/vannet_vart/drikkevann/vannbehandlingsanlegg/behandlingsprosessen/

 

Det tilsettes klor i drikkevannet i Oslo, det står til og med i lenken din. UV-belysning brukes stort sett i små anlegg, og i enkelte større, moderne anlegg. Også ganske tydelig på smaken at man tilsetter kalk.

 

Det er en stor myte at norsk drikkevann er så rent. Mens vannet fra resten av Europa hentes opp fra dype kilder med lite forurensning, er vannet vi henter opp i Norge nesten utelukkende overflatevann. Det vil si at det inneholder mye mer partikler, mindre organismer og bakterier. Iom. at man ikke har rovdyr i Norge, kan et dyrekadaver fra en elg el. ligge å råtne ganske lenge i vannkanten før noen evt. fjerner det. Og drikkevann er også badevann for mange.

 

Men vi har gode renseanlegg i Norge og vannet i springen er rent nok, vesentlig renere enn det meste av flaskevannet en får kjøpt.

Lenke til kommentar

 

 

Hehe, spørsmål om du kan drikke vannet her i sør faktisk. :p Du skal ikke langt bort fra byene før du finner usiviliserte steder, bekker og rent vann sørover i Norge altså. ;)

 

Og i motsetning til oppe i Nord, så holder renseanleggene vesentlig høyere standard (ja, hvor mine besteforeldre bor i vesterålen er det lokale vannet mer eller mindre ikke renset overhode).

 

Uansett. Synes nå vannet i Trondheim, vannet på østlandet, og vannet i de friske fjellbekkene oppe i Nordnoge smaker omtrent like godt. Det er i hvert fall ikke langt i fra. Er ikke før du kommer ut av landet at ting virkelig smaker dritt. F.eks grunnvann i Danmark er svært langt nede på lista :sick:.

 

Men nei, vannet tilsettes ikke klor. Man bruker UV-lys i dagens moderne samfunn, og med mindre strømfall eller tilsvarende feil ved anlegget gjør at man må klore litt, så er dette uansett minimalt.

 

Hele prosessen i detalj står beskrevet her for Oslo sitt drikkevann:

http://www.vann-og-avlopsetaten.oslo.kommune.no/vannet_vart/drikkevann/vannbehandlingsanlegg/behandlingsprosessen/

 

Edit:

Og det er vel strengt talt på østlandet at både Imsdal og farris tapper vannet sitt også. ;)

(nord og sør på østlandet)

Hei, jeg flyttet fra Akershus til Gjøvik hvor jeg syntes vannet i Gjøvik smaker mindre godt en hva det gjorde i Akershus.

 

Her er et bilde av et glass drikkevann fra Gjøvik

 

Q3Pa4zM.jpg

 

Som du ser er det myte hvit i vannet, noe er vel luft men er alt det hvite der luft? Du kan jo ikke se gjennom vannet engang. Vet du om det er noen mulighet for at de benytter kalk eller noe slik i vannet her?

Det er nok ganske vanlig å legge til litt kalk i vannet. Selv om jeg tror det ikke er det du ser på bildet (det bør vel ikke skille seg så lett som du ser i topp VS bunn i vannet). Så det vi åpenbart ser, det er nok luftbobler.

 

Men at det er en lavere mengde kalk er nok sant.

Lenke til kommentar

Slik ser vannet mitt ut. Bor ute på bygda og nærmeste by er 1,5 time unna.

Utetemperaturen er på 20gr men vannet er så iskaldt at det dugger på glasset. Det er smakløst og har ingen luftbobler. Nydelig rent vann som jeg drikker litervis av hver dag!

 

Når jeg bodde inne i byen opplevde jeg at vannet var hvitt og at det var lunkent. Uansett hvor lenge man sto å ventet så ble det aldri iskaldt. I tillegg var det en liten smak av jern eller noe. Antageligvis pga. at vannet måtte gjennom hele byens rørsystem før det kom ut av kranen min.

 

 

2ce298k.jpg

 

Endret av Adrax
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men nei, vannet tilsettes ikke klor. Man bruker UV-lys i dagens moderne samfunn, og med mindre strømfall eller tilsvarende feil ved anlegget gjør at man må klore litt, så er dette uansett minimalt.

 

Hele prosessen i detalj står beskrevet her for Oslo sitt drikkevann:

http://www.vann-og-avlopsetaten.oslo.kommune.no/vannet_vart/drikkevann/vannbehandlingsanlegg/behandlingsprosessen/

 

Det tilsettes klor i drikkevannet i Oslo, det står til og med i lenken din. UV-belysning brukes stort sett i små anlegg, og i enkelte større, moderne anlegg. Også ganske tydelig på smaken at man tilsetter kalk.

 

Det er en stor myte at norsk drikkevann er så rent. Mens vannet fra resten av Europa hentes opp fra dype kilder med lite forurensning, er vannet vi henter opp i Norge nesten utelukkende overflatevann. Det vil si at det inneholder mye mer partikler, mindre organismer og bakterier. Iom. at man ikke har rovdyr i Norge, kan et dyrekadaver fra en elg el. ligge å råtne ganske lenge i vannkanten før noen evt. fjerner det. Og drikkevann er også badevann for mange.

 

Men vi har gode renseanlegg i Norge og vannet i springen er rent nok, vesentlig renere enn det meste av flaskevannet en får kjøpt.

Må pumpes ikke vannet fra vannkanten, men dypt nede.

F.eks i Mjøsa hentes vannet på 75 meters dyp, så at det ligger en elg i vannkanten å råtner påvirker ikke vannet.

Fra Maridalsvannet i Oslo hentes det fra 30 meter.

 

Tviler på at noen henter vann fra overflaten, men du har kanskje noen kilder på at det blir gjort?

 

 

http://www.iu.hio.no/kjemi/nyheter/ekskursjon99.htm

http://www.oa.no/nyheter/article6673923.ece

Lenke til kommentar

 

 

Men nei, vannet tilsettes ikke klor. Man bruker UV-lys i dagens moderne samfunn, og med mindre strømfall eller tilsvarende feil ved anlegget gjør at man må klore litt, så er dette uansett minimalt.

 

Hele prosessen i detalj står beskrevet her for Oslo sitt drikkevann:

http://www.vann-og-avlopsetaten.oslo.kommune.no/vannet_vart/drikkevann/vannbehandlingsanlegg/behandlingsprosessen/

Det tilsettes klor i drikkevannet i Oslo, det står til og med i lenken din. UV-belysning brukes stort sett i små anlegg, og i enkelte større, moderne anlegg. Også ganske tydelig på smaken at man tilsetter kalk.

 

Det er en stor myte at norsk drikkevann er så rent. Mens vannet fra resten av Europa hentes opp fra dype kilder med lite forurensning, er vannet vi henter opp i Norge nesten utelukkende overflatevann. Det vil si at det inneholder mye mer partikler, mindre organismer og bakterier. Iom. at man ikke har rovdyr i Norge, kan et dyrekadaver fra en elg el. ligge å råtne ganske lenge i vannkanten før noen evt. fjerner det. Og drikkevann er også badevann for mange.

 

Men vi har gode renseanlegg i Norge og vannet i springen er rent nok, vesentlig renere enn det meste av flaskevannet en får kjøpt.

Må pumpes ikke vannet fra vannkanten, men dypt nede.

F.eks i Mjøsa hentes vannet på 75 meters dyp, så at det ligger en elg i vannkanten å råtner påvirker ikke vannet.

Fra Maridalsvannet i Oslo hentes det fra 30 meter.

 

Tviler på at noen henter vann fra overflaten, men du har kanskje noen kilder på at det blir gjort?

Her i trondheim kommer vannet fra en innsjø i alle fall. :)

https://www.trondheim.kommune.no/jonsvatnet/

Lenke til kommentar

 

Russland og USA har jeg ikke prøvd. Er det virkelig SÅ dårlig altså? Hvor i USA var dette? (antar det også . en del lokale forskjeller?)-

 

USA er helt katastrofe, det er faktisk sånn at jeg velger å ikke kjøpe brus.

Og slik trur de at brus skal smake. Smaker som man drikker rett fra pirbadet i trondheim.

 

LA var ille, San Francisco også.

Samme i hellas (kos)

Egentlig vil jeg tørre å påstå at norge har det beste vannet i verden.

Dvs før noen reisetroll kommer med new zealands krystallvan-opplegg.

 

 

Kom nettopp tilbake fra statene og signerer dette. USA er det verste jeg har prøvd. Cola smakte klor, vannet var rett og slett udrikkelig. Ble som regel bare øl.

Lenke til kommentar

 

Russland og USA har jeg ikke prøvd. Er det virkelig SÅ dårlig altså? Hvor i USA var dette? (antar det også . en del lokale forskjeller?)-

 

USA er helt katastrofe, det er faktisk sånn at jeg velger å ikke kjøpe brus.

Og slik trur de at brus skal smake. Smaker som man drikker rett fra pirbadet i trondheim.

 

LA var ille, San Francisco også.

Samme i hellas (kos)

Egentlig vil jeg tørre å påstå at norge har det beste vannet i verden.

Dvs før noen reisetroll kommer med new zealands krystallvan-opplegg.

 

 

Jeg syntes ikke USA var så ille, bodde i Phoenix Arizona et år, vi fikk vannet våres fra Colorado River, jeg bodde i et relativt nytt boligområde og befant meg 2 kvartal fra Colorado River og renseanlegget til våres nabolag, så dette medfører jo at renset vann slapp å bli fraktet så lang (i mitt tilfelle) familien jeg bodde med hadde også et filteringsystem for vannet sitt samt en "kaldtvannstank" da det er så ekstremt varmt i Arizona, her fikk isbitmaskinen, kjøleskap og en egen kran vann fra,men syns helt ærlig ikke det var stor forskjell på ufiltert og filtert vann, med unntak av temperatuen, eneste jeg syntes var litt merkelig er jo at de putter flor i drikkevannet i USA.

Lenke til kommentar

USA var ille. Flaskevann funket, men vann fra kranen (som de lokale ikke drakk) eller på steder som de blandet ut vannet (typisk dispenser-cola, fastfood kjeder og lignende) smakte alt bare klor. Klaget på at colaen smakte klor, og fikk byttet i en sprite som smakte enda verre. Blæh.

 

Norsk vann er godt, men i perioder kan Oslovannet bli litt vel kloret for min smak. Ikke noe problem å drikke det, skulle noe skje får man beskjed!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...