Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Klage bruktbil


Anbefalte innlegg

Hei

 

kjøpte en bil privat for etpar dager siden, og bilen virket helt grei, faktisk billig.

 

Det eneste jeg merket med bilen var at det var litt lukt av hund i den, men tenkte det skulle gå greit.

 

Senere når jeg har kommet meg litt i gang med bilen og fått kjørt litt, så merker jeg at motoren ikke blir ordentlig varm. Kan være termostat, kan være noe mer alvorlig.

 

Selger nevnte ingenting om dette da jeg overtok bilen mens han pratet mye bil. Da jeg tok kontakt, sa han at bilen hadde vært slik uten å ha presentert noen problemer, selv på vintertid.

 

Temperaturen ligger på mellom 75-80 grader i 90 sonen, litt høyere i 50 sonen. Fransk bil

 

Så skulle det vise seg at bilen har vært godt luftet før jeg tok en prøvetur, og at det er så mye hund i bilen at jeg får vondt i brystet, og det setter seg i klærne selv fra førersetet og blir med inn i leiligheten (har aldri hatt kontakt med hund så jeg vet ikke om jeg er allergisk, men kan være at jeg er det)

 

Ellers er bilen pen og grei.

 

Men jeg tenker at jeg helst skulle hatt en annen bil.

 

Har jeg noen rettigheter?

 

Og hva kan man gjøre for å fikse?

Endret av neutrality
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Du har dessverre meg kjent lite med rettigheter når det kommer til denne type problemer. Du kan jo prøve å få renset setene, se om det får ut lukta. Hvis det er en stasjonsvogn kan du jo se om du får ut mattene bak i bagasjerommet og vasket ut lukta.

Lenke til kommentar

Du får ingen allergisk reaksjon av lukt av hund? WTF? Har du hatt noen problemer med den? Nei. Da har du ingenting å klage på, som du selv never var grei bil til en billig penge, har det noengang slått deg at den var priset billig fordi den luktet av hund?

 

Lukten er vel et symptom på årsaken som forårsaker allergisk reaksjon. Skal prøve å være mer innlysende neste gang.

 

Men så var det helst kjøleanlegget som var hovedårsaken til at jeg er misfornøyd.

 

Dette kan ha mange årsaker, vannpumpe, termostat, toppakning og noe av dette er veldig dyrt å reparere.

 

Da jeg kjøpte bilen så kjøpte jeg den "som den er", og jeg aksepterer at jeg er ansvarlig for påløpende vedlikehold.

 

Derimot sa selger at den var i orden slik som den er, ikke at det kommer et defekt kjøleanlegg til motor med på kjøpet.

 

Om du forstår.

Endret av neutrality
Lenke til kommentar

Du har dessverre meg kjent lite med rettigheter når det kommer til denne type problemer. Du kan jo prøve å få renset setene, se om det får ut lukta. Hvis det er en stasjonsvogn kan du jo se om du får ut mattene bak i bagasjerommet og vasket ut lukta.

 

Ja, tenker bytting av kupefilter, støvsuging, vask og osone generator kan løse problemet.

Lenke til kommentar

For å se korrekt temperatur må det måles direkte. På min første bil viste nålen bare litt over det blå (var ikke tall her), men når jeg målte med et dertil egnet termometer, lå kjølevannet på ca 88 grader. Det behøver ikke å være noe feil med kjølesystemet, men det kan være feil på temperatursensor, instrumentet eller spenningsregulator til instrumentene.

Lenke til kommentar

Ja jeg forstår. Men hvordan blir det når temperaturen ifølge instrumentet påvirkes av farten på bilen?

 

Jeg får den til ca 88-89 grader på tomgang, og når den når denne temperaturen så slår viften inn og dytter den til ca 85 igjen.

 

I 30 sonen får jeg nesten 88, i 50 sonen får jeg ca 80-85, i 80 sonen og opp ligger den på 75-77 grader.

 

Det er samme symptom som jeg har hatt på en tidligere bil, og da trodde jeg det var termostat som var ødelagt, men termostaten var tatt ut. Da jeg monterte termostat kokte bilen over.

Lenke til kommentar

Da høres det ut som om viften din slår inn litt for tidlig. Siden temp går nedover etterhvert som farten øker, kan det være at termostaten ikke er helt god. Det kan også være at temperatursensoren til instrumentet er montert slik at den kjøles ned av fartsvinden, og dermed ikke viser korrekt når du kjører. Det er jo en fransk bil...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei viften slår inn korrekt. Det var jeg som var unøyaktig, fordi temperaturen gikk forbi "midtpunktet" før den slo inn og dyttet den litt under. Jeg gav feil inntrykk, ser det nå.

 

Det kan være som du sier om det andre, vi får se.

 

Men ideen er å få seg en annen bil i første omgang. Tenker det ikke skal være slik at man skal måtte begynne å feilsøke kjøleanlegget andre dagen man kommer hjem med bil som skulle være i orden.

Endret av neutrality
Lenke til kommentar

:s nå er jeg skikkelig lei meg og forbanna. Jeg kontaktet selger i dag angående bilen og kjølesystem, og etter det så lot jeg bilen stå.

 

Bilen har stått lukket i varmen.

 

Så har jeg nettopp vært og sett inni bilen og det stanker sånn hund der at jeg skulle tro en blaut bikkje har krøpet inn i nesen min.

 

Da jeg var å så på bilen så sto den med åpne vinduer og aircondition blåste for fult og da jeg tok den lille prøveturen for å teste bilen, så var den godt nedkjølt, og det var stekvarmt i sola så jeg kjørte med alle vinduer åpne. Jeg kjente litt hundelukt, men jeg var mer opptatt av hvordan bilen var mekanisk/teknisk :( :( tenkte ikke over det.

 

Det blir til og med surlukt i rygg og i baken på klærne mine etter å ha sittet i den og hunden skulle liksom bare ha sittet i bagasjerommet. Det går ikke an.

 

Lukta har vært skult for meg da jeg kjøpte bilen

Endret av neutrality
Lenke til kommentar

Da jeg var å så på bilen så sto den med åpne vinduer og aircondition blåste for fult og da jeg tok den lille prøveturen for å teste bilen, så var den godt nedkjølt, og det var stekvarmt i sola så jeg kjørte med alle vinduer åpne. Jeg kjente litt hundelukt, men jeg var mer opptatt av hvordan bilen var mekanisk/teknisk :( :( tenkte ikke over det.

 

Hvis det er huket av i kontrakten for at bilen er besiktiget og prøvekjørt, så tror jeg ikke du har så mye å stille opp med. Realistisk sett vil den billigste løsningen være å leie en tepperenser for å ta setene og bytte termostat på motoren, for å se om det hjelper.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

"Som den er" fraskiver deg ikke rettighetene til å angre på kjøpet. Det betyr at du ikke kan returnere bilen fordi den ikke falt i smak eller at du fant ut at du ikke var tilfreds med opplyste feil/mangler.

 

Om du kjøper en bil og det viser seg at den har alvorlige feil som selger har holdt tilbake så skal kontrakten fortsatt kunne beskytte deg innenfor en rimelig tid.

 

http://www.forbrukerradet.no/tips-og-r%C3%A5d/bil/misforn%C3%B8yd+med+bilkj%C3%B8p/feil-p%C3%A5-bil-kj%C3%B8pt-privat--1128867

 

https://www.naf.no/kjop-og-salg/salg-av-bil/kjop-og-salgskontrakt-for-bil/

 

Småtteri som en dårlig termostat eller vond lukt i bil kommer du nok ikke langt med. Du kan spare deg selv tid ved å bare fikse slik selv, som ikke skal være alt for vanskelig eller dyrt.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...