Gå til innhold

Værtetthet


Anbefalte innlegg

Hei,

 

I en annen tråd her har det blitt diskutert 35mm f/1.4.

Jeg har mer eller mindre bestemt meg for å bestille art-modellen til Sigma siden denne får himla mye skryt. Jeg har frem til nå stort sett brukt nikon sine varianter med værtetting, og har ikke vært redd for å begi meg ut i litt ruskevær.

 

Hvordan bør jeg nå forholde meg til bruk av dette fra Sigma? Hvordan behandler dere som allerede eier et slikt et det?

Er det slik at jeg kun kan ta dette med ut på goværsdager uten regn og fukt i lufta?

Fortell meg gjerne hvordan dere behandler et slikt " ikke værtett" objektiv, hvor går grensen med tanke på bruk?

Finnes det eventuelt noe smart å sette på slik at en kan bruke det i all slags vær?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt Sigma 35mm fikk en flaske fruktjuice over seg, og det har også tålt lett regn flere ganger.

Når det er sagt vil jeg ikke anbefale verken fruktjuice eller regn, og jeg har derfor kjøpt noen enkle beskyttelser av denne typen:

 

http://www.ebay.com/itm/OP-TECH-RAINSLEEVE-DSLR-DIGITAL-CAMERA-RAIN-COVER-PACK-2-HAND-HELD-OR-TRIPOD-/201122368598?pt=UK_Camera_Cases_Bags_Covers&hash=item2ed3d3cc56

 

... men jeg har til gode å bruke det.

Lenke til kommentar

Har sett dette plastikpose trikset også, et fint alternativ til strikk er å bruke solblenderen til å holde fast posen:,-)

 

Noen som vet om en god pose til slikt, har ymse erfaring med ville vanlige brødposer,,,,,,

Endret av Nikon D600
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil tro at de fleste ivrige fotokara som deltar på dette forumet ikke knipser kun i govær, men også i litt ruskevær. Jeg synes ofte det blir en fin stemning i bildene rett etter ei regnskur, og dette innebærer ofte at det kommer noe vann på utsyret. Ville dere beskyttet Sigma linsene (35 og 50 A) Noe anderledes enn Nikon sine?

Ettersom de nye fra Sigma er så styggode er det så ergelig at de ikke har kostet på seg en liten pakning, slik at de kunne kalles værtettet som Nikon sine.. Synes det fort høres litt styrete ut med plastposer og dill for å beskytte......

Lenke til kommentar

Har eiere av denne linsa med seg paraply, plastpose etc ut på tur uten å tenke at dette er styrete? I såfall må jeg også bryte denne barieren. Sitter bare litt langt inne når jeg ikke er vandt med å tenke på slik. Pokker å at en ikke kan få i både pose og sekk :) (Ettersom den er såpass mye bedre enn Nikon sin værtette). Leser også mye på utenlandske forumer og nesten ingen der heller legger særlig stor vekt på manglende værtetting, Skyldes dette normen ikke tar bilder i regnet eventuelt at de ikke synes det som (meg) er styrete å dra med beskyttelse? Eller tåler faktiisk linsene mer fuktighet enn som så?

 

Og hva er eventuelt følger av at det ikke tåler vann?

-Skjer det der å da, at ting ikke fungerer ? Eller senskader?

-Er det kun objektivet som går vest eller også kameraet også?

Endret av bjellsau
Lenke til kommentar

Leser også mye på utenlandske forumer og nesten ingen der heller legger særlig stor vekt på manglende værtetting, Skyldes dette normen ikke tar bilder i regnet eventuelt at de ikke synes det som (meg) er styrete å dra med beskyttelse? Eller tåler faktiisk linsene mer fuktighet enn som så?

Ønske om værtetting er noe som har tatt helt av de siste årene. Ikke det at det er unyttig, tvert i mot, men alt utstyr tåler en del uten å bli ødelagt, og som nevnt i flere innlegg allerede så vil en plastpose, en paraply, eller bare det å være litt forsiktig normalt fungere helt fint.

 

Hva som skjer hvis det går galt er det ikke noe fasitsvar på. Både kamera og objektiv har elektronikk og motor(er) som åpenbart kan gi problemer hvis det blir fuktig. Senskader er sikkert også mulig hvis vannet ikke kommer ut igjen.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Har hatt Nikon ute i regnvær uten at det har laget problemer, aldri Sigma, men som flere skriver dekker man til og tørker av det så skal utstyret tål litt regn.

 

Har Olympus som er vel kanskje det råeste på markedet utenom kameraer laget for undervannsfotografering.

 

5 minutter ute i denne videoen gir vel en pekepinn på hva det tåler

 

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Da slår jeg meg til rod med det, og går for det som er best optisk :)

 

Da er det nok lurt som det ble skrevet og alltid ha en plastikpose i lomma eventuelt fotosekken og dra frem.

Men jeg begynte å se for meg en artig paraplysak om en skal ut å fotografere når en vet det skal komme regn. Noen som vet om en kan få tak i en miniparaply? Se for dere en liten paraply som dekker kunkamera og objektivet pluss litt til. Kanskje denne kunne festes på en universal L-brakett, for så å satt L-braketten på kamera, dette i stedet for å dra på en svær paraply. Med denne skisserte metoden har en jo begge henda fri.....

Ulempen er at det hele blir litt tyngre, for dette er noe jeg ser for meg å bruke håndholdt, men trenger ikke bli veldig tungt. En annen ting er at vinden kan ta litt tak.... Noen som kan se for seg en slik ordning, eller er dette en spinnvilltanke jeg ikke bør gå videre med :hmm:

Kanskje jeg bør ta patent på dette, om det da ikke finnes fra før, haha :dribble:

Lenke til kommentar

Da slår jeg meg til rod med det, og går for det som er best optisk :)

Tror det er fornuftig. Det jeg gjør er å prøve å bruke litt sunn fornuft. I kulde/litt tørr snø, tåke, lett regn tar jeg bilder uten å gjøre noe spesielt utover å prøve å være rask, og eventuelt tørke av dråper med skjorta el.l etterpå. Er det ekstreme forhold bruker jeg det som er for hånden for å beskytte kameraet, og vurderer også hvor mye det er verdt for meg å få tatt et bilde. Under vanskelige forhold er det å holde frontlinse og søker rene (nok) for dråper og dugg ofte et vel så stort problem som å beskytte kamera og objektiv, selv med solblenderen på.
Lenke til kommentar

Når en er ute i kuldegrader, gjerne når det snør kan en feks bruke en slik en eventuelt en plastpose.

Når det er kuldegrader og kameraet har fått utetemp er det ingen problemer, og eventuell snø bare preller av, men unntak for omtrent nullføre og våt snø som blir omtrent som regn. Problemet i kulde er når du kommer inn i varme igjen, da vil du få kondens på yttersiden hvis du ikke legger kameraet i en pose/veske til det har blitt varmt.

Endret av se#
Lenke til kommentar

ok, takk for svar :)

 

Da kan jeg ved våt snø bruke feks den Kata-saken jeg linket til og når jeg skal inn så tar jeg av kata og legger den i en lufttett pose til det hele har temperert seg?

Men det skal da ikke oppstå kondens inne denne Kata, eventuelt plastpose undeder fotograferingen utendørs..... Det er først når en kommer inn igjen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...