Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan skal jeg få dritt-maten ut av livet?


Anbefalte innlegg

Det er rart med det. Men de fleste i militæret, robinsonsekspedisjonen eller andre gruperinger hvor det kan være litt ustabile matrutiner og en viss aktivitet, så pleier de med litt ekstra fett på kroppen å miste en del vekt.

 

Uavhengig hva kroppens metabolisme måtte si, så går du ned i vekt om du ikke spiser for mye. F.eks en gang om dagen.

 

Kroppen kan justere forbrenningen til et gitt punkt, en finjustering om du vil. Men cellene deler seg, kroppen beveger seg, du tenker fortsatt, og du må holde kroppen varm. Alt dette krever det meste av energien. Spiser du mindre enn hva dette krever, ja så blir du tynn. Måtte det være 10 små måltider eller et stort. Ja hva slags gener du har spiller liten rolle. Det er fysikk og kjemi.

 

Men nå spiser man gjerne mer enn det, og med overskuddet så kan kroppen velge å spare på overskuddet eller ikke. Det vil gener og andre met avanserte prosesser i kroppen justere på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Som henviser til pubmed, og mest sannsynlig langt mer rennomert enn en med en enkel mastergrad tatt på nett???

 

Til og med Olympiatoppen har funnet at måltidsfrekvens ikke har noe å si for forbrenning.

 

Det er så LATTERLIG tankegang.

 

Om noen da har problemer med å gå OPP i vekt, kan de da bare spise et måltid i døgnet siden forbrenningen da senkes??? :lol:

Tankegangen om at små og hyppige måltider er bedre, er både logisk og fornuftig, selv om den *kan* være feil. Tanken er at fordøyelse krever energi, og at flere måltider krever mer energi å fordøye enn ett stort. Dessuten kan mer næring tas opp når maten spres over tid. Videre kan det tenkes at energi tas opp lettere enn vitaminer og andre næringsstoffer, slik at ett måltid vil gi mer energi uten å få med nok av de andre næringsstoffene. Dette gir da en tilsvarende effekt som "tomme kalorier", det vil si at energibehovet blir tilfredsstilt, men ikke næringsbehovet. Dermed vil kroppen forbli sulten.

 

Det skal forresten mer til enn én artikkel i pubmed til å rokke ved etablerte faktum. En stakkars blogger må jo hoppe fra standpunkt til standpunkt etterhvert som ny og motstridende forskning publiseres. En ernæringsekspert har derimot utdanning til å forstå at kunnskap ikke bygges på en enkelt rapport.

 

Nå er det slik at Martin Berkhan ikke går på akkord med seg selv og snur etter trendene som de fleste kommersielt baserte ernæringsfysiologene gjør.

Nå bruker han pubmed aktivt og tar ikke ting ut av sammenheng ved å bruke en artikkel derfra.

 

Det er såre enkelt.

 

Faste 16 timer, bruke 8 timer på å spise.

De fleste som følger denne måten å spise på (det er ikke en diett forresten) bygger like mye muskelmasse, men akkumulerer ikke like mye fett som folk som fordeler måltider utover dagen fra og med de står opp.

 

For min del spiser jeg 13oo, 16oo og 20oo.

På treningsdager 12oo, 15oo og 20oo med sjokomelk og nøtter rett etter trening.

 

Faste har også vist seg å være positivt i mange andre aspekter men TS spør etter fettforbrenning så det er vel ikke vits å ta opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er rart med det. Men de fleste i militæret, robinsonsekspedisjonen eller andre gruperinger hvor det kan være litt ustabile matrutiner og en viss aktivitet, så pleier de med litt ekstra fett på kroppen å miste en del vekt.

Spørsmålet er hva som skjer *etter* Robinson, hva som skjer etter en sultekur. Veldig få klarer å opprettholde ønsket vekt over flere år. De fleste går faktisk opp igjen ganske raskt, og blir enda feitere enn før. Jo-jo-slanking kalles det. Det som skjer ved sultekur er at ikke bare fett forsvinner, men også en betydelig andel muskelmasse, inkludert hjerte og indre organer. Resultatet er at hvileforbrenningen blir lavere, og du går nå opp i vekt på samme mengde mat som du før kunne vedlikeholde vekten med.

 

For varig vektnedgang kommer du ikke utenom først å håndtere de psykiske årsakene til at du ble feit i utgangspunktet. TS forstår dette:

 

 

Ikke bare smaker det godt, neinei, det er faktisk en nødløsning når jeg blir veldig demprimert (noe jeg har en tendens til å bli ofte), det er faktisk humør-boostern min.

 

Du bruker mat til å regulere emosjonelle tilstander. Det er mulig å avlede oppmerksomheten en periode, men du vil alltid føle behov for å finne utløp så lenge det utløsende problemet ikke blir adressert.

Lenke til kommentar

 

Det er rart med det. Men de fleste i militæret, robinsonsekspedisjonen eller andre gruperinger hvor det kan være litt ustabile matrutiner og en viss aktivitet, så pleier de med litt ekstra fett på kroppen å miste en del vekt.

Spørsmålet er hva som skjer *etter* Robinson, hva som skjer etter en sultekur. Veldig få klarer å opprettholde ønsket vekt over flere år. De fleste går faktisk opp igjen ganske raskt, og blir enda feitere enn før. Jo-jo-slanking kalles det. Det som skjer ved sultekur er at ikke bare fett forsvinner, men også en betydelig andel muskelmasse, inkludert hjerte og indre organer. Resultatet er at hvileforbrenningen blir lavere, og du går nå opp i vekt på samme mengde mat som du før kunne vedlikeholde vekten med.

 

For varig vektnedgang kommer du ikke utenom først å håndtere de psykiske årsakene til at du ble feit i utgangspunktet. TS forstår dette:

 

 

Ikke bare smaker det godt, neinei, det er faktisk en nødløsning når jeg blir veldig demprimert (noe jeg har en tendens til å bli ofte), det er faktisk humør-boostern min.

 

Du bruker mat til å regulere emosjonelle tilstander. Det er mulig å avlede oppmerksomheten en periode, men du vil alltid føle behov for å finne utløp så lenge det utløsende problemet ikke blir adressert.

 

Ja, det er jeg helt enig i. :)

 

Den psykiske delen kan vel jeg nok ikke gjøre så mye med. Selv om jeg dog ga visse anbefalinger til å opprettholde en normal vekt. Men for å komme dit så kan det jo hjelpe med en aldri så effektiv slankekur.

Men om problemet ligger på det psykiske plan så må du selvsagt ta tak i dette først.

 

 

 

Det som skjer ved sultekur er at ikke bare fett forsvinner, men også en betydelig andel muskelmasse, inkludert hjerte og indre organer. Resultatet er at hvileforbrenningen blir lavere, og du går nå opp i vekt på samme mengde mat som du før kunne vedlikeholde vekten med.

 

Gitt at du ikke trener så klart, da vil nok fettet forsvinne før musklene. :) Noe som selvsagt er å anbefale. Dog, det skal ikke all verdens til for å opprettholde en muskelmasse.

Lenke til kommentar

Ikke engang en bodybuilder klarer å opprettholde muskelmassen under hard slanking, til tross for proteinrik diett, trening og doping.

"Ikke en gang". Det er jo mye vanskeligere for en med masse muskler og bare litt fett, enn en med masse fett og litt muskler (typisk for de som er feite at de ikke har en topptrent kropp under der).

 

Ja for de tjukke som ikke trener noe særlig til vanlig så vil man i mange tilfeller faktisk ØKE muskelmassen om man trente og slanket seg.

Lenke til kommentar

Først og fremst, så har trådstarter et så tåpelig spørsmål at det finnes ikke noen beskrivelse for hvordan vi faktisk kan hjelpe, annet enn å si at du kommer til å dø med di giftstoffene som cellene dine ikke klarer å bryte ned.

 

Får du i deg dritt i cellene dine, som de ikke klarer å bryte ned, så er du fukked.

 

Det er ikke bare til å drite ut drittmaten. Den blir der i cellene dine for alltid.

Lenke til kommentar

Først og fremst, så har trådstarter et så tåpelig spørsmål at det finnes ikke noen beskrivelse for hvordan vi faktisk kan hjelpe, annet enn å si at du kommer til å dø med di giftstoffene som cellene dine ikke klarer å bryte ned.

 

Får du i deg dritt i cellene dine, som de ikke klarer å bryte ned, så er du fukked.

 

Det er ikke bare til å drite ut drittmaten. Den blir der i cellene dine for alltid.

 

Wow, sier du det samme om narkomane og alkoholikere også, eller?

 

 

 

Anonymous poster hash: afa67...d94

Lenke til kommentar

Først og fremst, så har trådstarter et så tåpelig spørsmål at det finnes ikke noen beskrivelse for hvordan vi faktisk kan hjelpe, annet enn å si at du kommer til å dø med di giftstoffene som cellene dine ikke klarer å bryte ned.

 

Får du i deg dritt i cellene dine, som de ikke klarer å bryte ned, så er du fukked.

 

Det er ikke bare til å drite ut drittmaten. Den blir der i cellene dine for alltid.

 

Håper du kan forklare det til alle oss andre som ikke forstår :)

Lenke til kommentar

I cellene våre er det noe som heter lysosomer.

 

Disse bryter ned molekyler, bakterier, partikler og annet ødeleggende materiale som cellene ønsker å sende ut av cellen og bort fra kroppen.

 

Hvis det finnes giftige molekyler og partikler osv. i cellene våre ved f.eks opptak av "drittmat", så er det ikke sikkert lyssomene våre klarer å bryte dem ned.

 

Derfor så er vi fukked. Vi må leve med dem til vi dør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...