Gå til innhold

Kjøpe laptop med for "mye" videominne ?


Anbefalte innlegg

Hei, har lyst til å kjøpe en laptop med i7-4500u cpu og 840M grafikkkort. Men jeg ble litt i tvil når jeg så at de hadde lagt på 4GB videominne i laptopen, når maks 840M kan benytte seg av er 2GB (tror jeg). Kan det "skade" ytelsen noe at det er for mye videominne koblet på eller vil det bare i praksis være det samme som at den hadde 2GB videominne ?

 

http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/LE59416326/lenovo-z50-15-6-barbar-pc-sort

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

840M kan helt fint benytte seg av 4 GB minne. Imidlertid er GPU'en ikke kraftigere enn at du vil få en elendig ytelse i oppløsninger og med instillinger som krever mer enn 2 GB minne. Det er altså ikke noe poeng å ha så mye minne på et 840M, men det heller ikke et problem.

Ah okei da skjønner jeg, takk for svar

Lenke til kommentar

 

840M kan helt fint benytte seg av 4 GB minne. Imidlertid er GPU'en ikke kraftigere enn at du vil få en elendig ytelse i oppløsninger og med instillinger som krever mer enn 2 GB minne. Det er altså ikke noe poeng å ha så mye minne på et 840M, men det heller ikke et problem.

Ah okei da skjønner jeg, takk for svar

 

Verdt å merke seg er at slike laptop-GPUer med enorme mengder VRAM typisk bruker DDR3 istedet for GDDR5 (som i praksis er minst to ganger raskere for skjermkort.) Nå kommer ikke 840M med annet enn DDR3-minne og har en latterlig trang 64-bit minnebuss, som betyr i praksis at du vil få lignende (elendig) grafikkytelse fra integrert Intel-grafikk. Om du kjøper laptop og har et ønske om å kjøre spill på den ville jeg ikke slått meg til ro med noe dårligere enn en laptop med et 850M, og da helst med GDDR5.

Lenke til kommentar

 

 

840M kan helt fint benytte seg av 4 GB minne. Imidlertid er GPU'en ikke kraftigere enn at du vil få en elendig ytelse i oppløsninger og med instillinger som krever mer enn 2 GB minne. Det er altså ikke noe poeng å ha så mye minne på et 840M, men det heller ikke et problem.

Ah okei da skjønner jeg, takk for svar

 

Verdt å merke seg er at slike laptop-GPUer med enorme mengder VRAM typisk bruker DDR3 istedet for GDDR5 (som i praksis er minst to ganger raskere for skjermkort.) Nå kommer ikke 840M med annet enn DDR3-minne og har en latterlig trang 64-bit minnebuss, som betyr i praksis at du vil få lignende (elendig) grafikkytelse fra integrert Intel-grafikk. Om du kjøper laptop og har et ønske om å kjøre spill på den ville jeg ikke slått meg til ro med noe dårligere enn en laptop med et 850M, og da helst med GDDR5.

 

 

Selv om GT840M ikke er kraftig, er det likevel over 3 ganger så kraftig som den integrerte intel grafikken, ganske merkbart i de fleste spill ;) Ta f.eks Watch Dogs som er et ganske nytt og tungt spill, på intel grafikk er det ikke spillbart på low (12fps i snitt hos notebookcheck.net ) mens med GT840M er det spillbart (38fps i snitt), kanskje ikke optimalt, men ihvertfall spillbart på low.

Lenke til kommentar

 

 

 

840M kan helt fint benytte seg av 4 GB minne. Imidlertid er GPU'en ikke kraftigere enn at du vil få en elendig ytelse i oppløsninger og med instillinger som krever mer enn 2 GB minne. Det er altså ikke noe poeng å ha så mye minne på et 840M, men det heller ikke et problem.

Ah okei da skjønner jeg, takk for svar

 

Verdt å merke seg er at slike laptop-GPUer med enorme mengder VRAM typisk bruker DDR3 istedet for GDDR5 (som i praksis er minst to ganger raskere for skjermkort.) Nå kommer ikke 840M med annet enn DDR3-minne og har en latterlig trang 64-bit minnebuss, som betyr i praksis at du vil få lignende (elendig) grafikkytelse fra integrert Intel-grafikk. Om du kjøper laptop og har et ønske om å kjøre spill på den ville jeg ikke slått meg til ro med noe dårligere enn en laptop med et 850M, og da helst med GDDR5.

 

 

Selv om GT840M ikke er kraftig, er det likevel over 3 ganger så kraftig som den integrerte intel grafikken, ganske merkbart i de fleste spill ;) Ta f.eks Watch Dogs som er et ganske nytt og tungt spill, på intel grafikk er det ikke spillbart på low (12fps i snitt hos notebookcheck.net ) mens med GT840M er det spillbart (38fps i snitt), kanskje ikke optimalt, men ihvertfall spillbart på low.

 

 

Da er du jammen ikke mye kresen.

 

Og så skal det sies at desto varmere laptop'en blir, så vil prosessor og GPU klokke seg ned for å hindre overoppheting, og ytelsen synker betraktelig.

 

Så langt har jeg enda ikke funnet noe poeng i en gaming laptop. Bortkastede penger, bruk riktig utstyr til riktig aktivitet.

Lenke til kommentar

Selv om GT840M ikke er kraftig, er det likevel over 3 ganger så kraftig som den integrerte intel grafikken, ganske merkbart i de fleste spill ;) Ta f.eks Watch Dogs som er et ganske nytt og tungt spill, på intel grafikk er det ikke spillbart på low (12fps i snitt hos notebookcheck.net ) mens med GT840M er det spillbart (38fps i snitt), kanskje ikke optimalt, men ihvertfall spillbart på low.

Legg merke til hva notebookcheck.net klassifiserer som "Low": 1024x768 med minimale innstillinger.

Laptopen trådstarter ser på har en oppløsning på 1920x1080, som betyr at 1024x768 kommer til å se forferdelig dårlig ut. De eneste spillene man kan forvente å kjøre med grei ytelse og opplevelse på en laptop med et 840M og 1920x1080 oppløsning er spill som CS:GO, Dota 2, LoL, og SC2, det er ikke i nærheten av nok ytelse for en akseptabel opplevelse av lettkjørte spill som Dishonored eller Bioshock: Infinite, for ikke å snakke om tyngre spill som BF4 og Far Cry 3.

 

Når HD Graphics 4600 bare klarer 15% av det man trenger for akseptabel ytelse i nyere spill har det lite å si om 840M leverer 2 eller tre ganger så mye, det er fortsatt en alvorlig mangel på ytelse.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Ville bare påpeke at det er FEIL å si at GT840M er like dårlig som integrert grafikk når det er 3 ganger så kraftig.

 

At man ikke kan spille tunge spill på FullHD oppløsning er helt klart, dro bare frem det spillet siden det var relativt nytt blant spillene notebookcheck tester med.

 

Det er fremdeles mange spill man kan spille på FullHD med GT840M, f.eks alle blizzard sine spill. F.eks diablo 3 er helt greit spillbart på FullHD (rundt 50fps på min UX32LN medium detaljer og fullHD), men med intel grafikk er det ikke mulig (rundt 15-20fps med intel).

Lenke til kommentar

Ja altså tanken var nok ikke at det skulle være en "gaming" pc, med lav-effekt prosessor og skjermkort.... mer for lette spill isteden for å bare se på filmer på turer. "gaming" laptop med dette forumets definisjon på "gaming" er håpløst det er jeg helt enig i :)

 

Da ville jeg gått for en med Intel HD 4600 eller bedre, og SSD.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...