Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Altibox rævsentral


Anbefalte innlegg

Jeg vil aldri tro at Altibox bryr seg særlig om dette, annet enn om de skulle kunne finne noe feil som påvirker andre abonnenter. Og hvordan du skal få til kortslutning via en fiberkabel skal du selv få lov til å redegjøre for. Det er vel ikke mulig ??

 

Kortsluttning på fiber er vel ikke mulig, Men nå er det vel neppe NAT på het-3012 boksen, så feil intern i nettverket, kan nok muligens påvirke nettverket rundt i sentralen. Selv om det er stjernenett.

Men nå er jeg ikke direkte ekspert på det området. Er litt rart for meg at altibox gir så lite veileding for andre rutere, at dette blir mere å prøve selv løsning. Andre levrandører pleier man å kunne velge rutere fritt.

 

Nå vet jeg lite hva som skjer om man velge IPTV instillingene:

qJnDpl.jpg

VLANs 100 = tlf

101 = tv net

102 = internet

 

Om det kun er snakk om portvelger for IPTV og bredbånd samt telefon eller om den gjør noe mere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg vil aldri tro at Altibox bryr seg særlig om dette, annet enn om de skulle kunne finne noe feil som påvirker andre abonnenter. Og hvordan du skal få til kortslutning via en fiberkabel skal du selv få lov til å redegjøre for. Det er vel ikke mulig ??

 

Kortsluttning på fiber er vel ikke mulig, Men nå er det vel neppe NAT på het-3012 boksen, så feil intern i nettverket, kan nok muligens påvirke nettverket rundt i sentralen. Selv om det er stjernenett.

Men nå er jeg ikke direkte ekspert på det området. Er litt rart for meg at altibox gir så lite veileding for andre rutere, at dette blir mere å prøve selv løsning. Andre levrandører pleier man å kunne velge rutere fritt.

 

Nå vet jeg lite hva som skjer om man velge IPTV instillingene:

qJnDpl.jpg

VLANs 100 = tlf

101 = tv net

102 = internet

 

Om det kun er snakk om portvelger for IPTV og bredbånd samt telefon eller om den gjør noe mere.

 

 

 

Jeg tipper det er fordi Altibox er for stabilt som er svaret på hvorfor de ikke gir veiledning på tredjepartsutstyr og programvare.

 

F.eks. når jeg var Nextgentel-kunde i over 10 år, så ga de ihvertfall hjelp innad i Windows TCP/IP innstillinger i forhold til DNS og slikt. Men, det var vel fordi om de ikke hadde gitt denne hjelpen, så hadde de nok mistet meg og andre som kunde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altibox er vel egentlig eid av lyse.no så det er privateid.

Ganske så forskjellig fra telenor og canaldigital.

 

Så jeg forstår virkelig ikke hvorfor de ikke prøver å gi best kundesupport.

 

http://breiband.finnas-kraftlag.no/article/501

 

Forstår virkelig ikke altibox kan havne på toppen her, enten er dette kjøpt og betalt, eller sier dette hvor dårlig andre selskaper er. Eller det kan si mere om produktene ellers, f.eks hastighet\priser og tvpakken. Men i følge rykter kommer altibox dårlig ut på TV delen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har bestilt meg Asus AC68U til fordel for Altibox routeren. Hvordan foretrekkes det å koble den? Via bridge, eller å fjerne altibox routeren helt og gå direkte fra mediakonverteren til Asus routeren?

Er det noen viktige innstillinger man må velge på Asus routeren eller er den bra rett ut av eska?

Lenke til kommentar

Les innlegget høyere opp:

 

VLANs 100 = tlf
101 = tv net
102 = internet

 

Altså vlan 102 burde funger bra hvis du kun skal ha internett,

i enkelte tilfeller må du kopiere mac adressen fra hjemmesentralen til den nye asus ruteren, men i fleste tilfeller holder det å bruke den.

Har selv ikke prøvd dette, men i følge andre skal dette fungere.

 

Flere sier zyxel gir dårligere ping så den er bare å droppe.

Lenke til kommentar

Fikk hodepine av å lese denne tråden. :confused:  og angst.. får ny 2812ac neste fredag fra Altibox.. den jeg har nå funker bunnstabilt

..men da kabler jeg ALT som skal på nettet her så da slipper jeg forhåpentligvis problemer..

 

er kun en person i huset som bruker trådløs av og til i etasjen under sentralen og det funker men tregt som sirup..

 

Trådløst nett på mine maskiner..? aldri.. Men bevares..det burde jo gå an å få til te folk som vil ha det i år 2015 skulle man tro.

 

Argumentet til Altibox for å fjerne mitt nåværende fibermodem som ikke har klikket en eneste gang på ca 4 år er at nytt "modem"

skal ha støtte for trafikk 1.000 mbps opp og ned. ( jeg har 75\75 linje).

 

kjipt å måtte bytte noe som virker.. og pussig nok står det i infobrevet at ny løsning vil kreve dobbel stikk kontakt..!?

Er spent på hva det dreier seg om..

Lenke til kommentar

Fikk hodepine av å lese denne tråden. :confused:  og angst.. får ny 2812ac neste fredag fra Altibox.. den jeg har nå funker bunnstabilt

..men da kabler jeg ALT som skal på nettet her så da slipper jeg forhåpentligvis problemer..

 

er kun en person i huset som bruker trådløs av og til i etasjen under sentralen og det funker men tregt som sirup..

 

Trådløst nett på mine maskiner..? aldri.. Men bevares..det burde jo gå an å få til te folk som vil ha det i år 2015 skulle man tro.

 

Argumentet til Altibox for å fjerne mitt nåværende fibermodem som ikke har klikket en eneste gang på ca 4 år er at nytt "modem"

skal ha støtte for trafikk 1.000 mbps opp og ned. ( jeg har 75\75 linje).

 

kjipt å måtte bytte noe som virker.. og pussig nok står det i infobrevet at ny løsning vil kreve dobbel stikk kontakt..!?

Er spent på hva det dreier seg om..

da får du samme sentral og du har samme hastighet som meg. Hadde vært kult om du kunne testet det trådløse nettet og sagt hvordan du opplever det. Så vet jeg om det er/ikke er hjemmesentralen problemet ligger i ;)

Endret av mrdalesen
Lenke til kommentar

Jepp:) Har bare en gammel lurvete bærbar med win7 på til å teste trådløst med men skal sef teste det.

 

Den blir bare brukt til litt FB og surfing av en person. Alt blir stående på nøyaktig samme plass så blir det forandringer vil det ha med

nytt fibermodem og gjøre.

 

Fins ikke murvegger eller andre hindringer her og den bærbare står i etasjen under fibermodemet. ( rett under omtrent).

Har besøk av folk av og til som kobler seg opp med mobiler på nettet mitt også der nede og det har fungert greit men jeg har aldri

målt faktisk hastighet.

 

Har hørt fra naboer her med samme fibermodem at den trådløse er dårlig og det innrømmer vel Altibox også.

Når de da "ruller" ut nye modem til alle her er det nesten utrolig at de igjen velger en type med elendig trådløs enhet på hvis det er

tilfelle.

 

Når det står at ny løsning krever dobbel stikk kontakt kan vel det ikke være annet en et hint om at man må belage seg på egen

trådløs enhet i tillegg..skulle jeg tro.

Håper ikke den er så ræva.. aldri om jeg gidder sette opp en boks til for å ha trådløs.

Nå kjører jeg fibermodemet rett i en GB 3Com 8 port switch og kabler ut til 3 stasjonære og 2 linjer til nett tv via div utstyr.

Funker helt kule.. 2 maskiner kan games på (BF4 og div) og aldri problemer av noe slag.

 

Skal prøve å ta en før og etter måling av hastighet på det trådløse selv om jeg hater og ta i det.. :confused: he he..

Får nytt modem først neste fredag på kvelden så vil ta litt tid før jeg får gjort det da desverre.

Lenke til kommentar

Altibox er vel egentlig eid av lyse.no så det er privateid.

Ingenting er eid av lyse.no. Dette er et domene som eies av Lyse IT.

Lyse Energi AS er et morselskap i et konsern som eier mye, bl.a Altibox og Lyse fiber (som leverer Altibox i Stavangerområdet).

 

 

 

Så jeg forstår virkelig ikke hvorfor de ikke prøver å gi best kundesupport.

Neivel...

Alle prøver vel å gi best kundesupport. Men spørsmålet er vel om noen lykkes med det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da skulle jeg gjerne likt å vite hvorfor i så fall altibox kunder å surrre med vlan instillingene, for å få internett.

Hvis ikke får man både 102,101,100 (Internett, tv og telefon) over samme tpkabelene, og det funger ikke så godt.

 

De kunne gjort det slik at HET converteren ser slik ut:

het.jpg

Lenke til kommentar

Da skulle jeg gjerne likt å vite hvorfor i så fall altibox kunder å surrre med vlan instillingene, for å få internett.

Hvis ikke får man både 102,101,100 (Internett, tv og telefon) over samme tpkabelene, og det funger ikke så godt.

 

De kunne gjort det slik at HET converteren ser slik ut:

het.jpg

 

Het enheten er en converter den skal oversette mellom en et medium til et annet medium. Den skal ikke vite hva vlan er eller kunne kjøre tjenester over feks. SIP (voice).

 

Alle portene du har tegnet opp som du savner på Het enheten har de på "hjemmesentralen" Zyxelen som er koblet til med media converteren.

 

1. Ingen Altibox kunder trenger å "surre med vlan instillingene"

2. Det fungerer helt fint å få fler vlan over en TP kabel - det kalles en trunk og er veldig vanlig.

 

Du er som vanlig på skogstur LMH1 og det begynner å bli for komisk at du stadig vekk synser og foreslår om noe du ikke en gang har grunnleggende kunnskaper om.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Da er nytt fibermodem på plass.

 

Kablet funker det som før.. men ser ut til at det faktisk holder gjevnere og litt raskere linje.

 

Trådløst.

Før bytte hadde jeg 21.75.mbps ned og 22.44.mbps opp på den gamle røkla av en bærbar jeg har.

 

Med ny boks. 73.70.mbps ned og 49.63.mbps opp.

Alt målt med Altibox speedtest.

 

Altså ser det ut til at den trådløse delen av ny boks er myye bedre en den gamle.

Skulle jeg oppdage at det er ustabilt eller annet skal jeg poste det her.

Lenke til kommentar

Da er nytt fibermodem på plass.

 

Kablet funker det som før.. men ser ut til at det faktisk holder gjevnere og litt raskere linje.

 

Trådløst.

Før bytte hadde jeg 21.75.mbps ned og 22.44.mbps opp på den gamle røkla av en bærbar jeg har.

 

Med ny boks. 73.70.mbps ned og 49.63.mbps opp.

Alt målt med Altibox speedtest.

 

Altså ser det ut til at den trådløse delen av ny boks er myye bedre en den gamle.

Skulle jeg oppdage at det er ustabilt eller annet skal jeg poste det her.

dæven snylte... det var rett og slett veldig merkelig...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Altså ser det ut til at den trådløse delen av ny boks er myye bedre en den gamle.

Skulle jeg oppdage at det er ustabilt eller annet skal jeg poste det her.

Vet du hva slags standard den kjører på? (zyxel p2812 wireles ac)

 

http://www.zyxel.com/news/ZyXEL-Launches-802-11ac-Home-Router-20130607-567029.shtml

 

Godt mulig den har samme ytelseklasse som intel Wireless-AC 3160 altså 433 mbit ikke mye bedre en Wireless n (300 mbit)

Lenke til kommentar

Fordelen med å kjøre 5 GHz er at det er mindre utsatt for forstyrrelser fra naboer, og gir mer stabil streaming enn 2,4, som er det en "vanlig" P2812 har). Hos meg får jeg av og til utfall og bufring på Apple-TV når jeg kjører på 2,4 GHz-nettet, mens det er helt stabilt på 5. Dette kjøres fra samme router, men nettene har ulik SSID slik at jeg har kontroll på hvem som kjører hva.

Lenke til kommentar

Fordelen med å kjøre 5 GHz er at det er mindre utsatt for forstyrrelser fra naboer, og gir mer stabil streaming enn 2,4, som er det en "vanlig" P2812 har). Hos meg får jeg av og til utfall og bufring på Apple-TV når jeg kjører på 2,4 GHz-nettet, mens det er helt stabilt på 5. Dette kjøres fra samme router, men nettene har ulik SSID slik at jeg har kontroll på hvem som kjører hva.

har samme løsning som deg, men enhetene mine har trøbbel med å koble seg til 5ghz. Vet de er godkjent for ac-bruk, men de kobler seg bare til noen ganger, rett foran boksen, veldig merkelig.

Lenke til kommentar

Det jeg prøve å spørre om:11ac+2x2+2SS+link.png

Hva slags hastigheter får man her, veldig nærme ruteren, Typisk på billige rutere hvis man er 1 meter unna så får man under dette.

Men da må man også ha god innebygd nettverkkort i laptopen særlig wireless AC 7260 før man kan være sikker på routeren er flaskehalsen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du trenger ikke bytte den. Du kan bare sette boksen i bridge mode.

 

 

Hva er vitsen med det, når man kan koble seg utenom den "beryktede" boksen?

 

Selv i bridge-mode, så må boksen ofre sin prosessorkraft, om man kan unngå det, så blir det alltid det beste. Et mindre svakt ledd i kjeden, og det der.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...