Gå til innhold

Ønsker skjermkort som samarbeider med intel-grafikk


Anbefalte innlegg

Vurderer skramle sammen en ny liten maskin (m-ITX) som skal stå i stua. I den anledning vil jeg ha noe som er helt stille det meste av tiden, samtidig som jeg har mulighet til høy grafikkytelse ved behov. Problemstillingen for tråden er idle-støy fra GPU.

 

Til vanlig ønsker jeg å bruke den integrerte intel-grafikken på prosessoren.

Ved behov for høy grafikkytelse ønsker jeg at grafikkortet overtar. Dette kan jeg godt gjøre manuelt, og det kan være dobbelt opp med kabler til skjermene (både fra hovedkort og grafikkort). Hyppig bios-fikling er ikke aktuelt.

 

Min 3 år gamle laptop fikser dette lett (vha. Nvidia Optimus), men jeg finner ikke noen løsning for stasjonære maskiner. Finnes det software for slikt? Noen GPU-produsent, hovedkortprodusent, AMD, Intel, Nvidia noen?

 

Nest beste løsning (har dual boot): Ubuntu bruker alltid Intel-grafikk. Windows 7 bruker alltid Nvidia/AMD. Mulig?

Endret av Salt kjeks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Desverre, tror jeg ikke dette er mulig, på grunn av laptoper ofte har bygget inn skjermkortet som en del av hovedkortet, og har egen kontroller eller nvidia chip som styrer Nvidia Optimus.

 

Strømbruk er vel ikke noe problem stort sett for stasjonære maskiner.

Selv om det kan bli varm for en ITX mini maskin.

 

Beste ville vært å ha Fractal Design Node 304 da har man god plass til skjermkort.

Og PSUen er ikke like stort problem.

 

Angående skjermkort (GTX 750 Ti) og oppover som jeg antar er aktuelt her.

Så er jeg enig det er lite utvalg blandt skjermkort uten vifte.

 

Gigabyte GeForce GTX 750 Ti OC 2GB Windforce 2X eller tilsvarende med 2 vifter er nok rundt 40 db lyd inni kabinettet, eventuelt kan du vurdere: Alpenföhn Peter 2 Universal VGA Kjøler som burde være tilstrekkelig til et GTX 750TI eller GTX 650 (Ti) uten ekstra kjøling.

Lenke til kommentar

Strømforbruket er ikke problemet, men det skal være stille. På idle skal kun én saktegående Noctua 14cm vifte spinne, slik at det er helt lydløst. Når jeg først har kjøpt og betalt for en integrert grafikkbrikke burde jo dette være mulig å bruke litt fleksibelt.

 

Hvis jeg først skal ha ny maskin så skal den kunne dra spill greit på 1440p, så da vil jo et brukbart grafikkort varme godt. Og først da er det greit med viftestøy.

 

Dersom dette ikke er mulig å få til er det nok til at det ikke blir noe kjøp, så håper noe kan gjøres. Hvis det ikke er mulig å deaktivere et dedikert grafikkort i operativsystemet så er det vel lost case dette her.

Lenke til kommentar

Nvidia har i flere år planlagt en løsning de kaller for "Nvidia Synergy", også kalt "Desktop Optimus", da det er ment å virke likt, bare på stasjonære maskiner. Dessverre er det flere år siden jeg sist hørte et pip fra den siden, og aner ikke om de droppet teknologien helt, eller om det plutselig en dag dukker opp.

 

Tanken er jo god, men i praksis ikke særlig viktig. Et moderne grafikkort fra Nvidia trekker ikke særlig mange Watt (10-15 W klassen) ved idle, og se og bør være svært stillegående. Setter du vifta til å dette til et aboslutt minimum ved Idle/lave temperaturer, så tror jeg nok at selv en stock vifte til GTX 780 fint klarer å matche, om ikke bli enda mer stillegående enn Noctua-vifta. Da vil du ikke kunne høre skjermkortet, da selv den stille Noctuaen vil overdøve det.

 

Nå har jeg ikke direkte prøvd stock-vifta, kun den som følger med Classy-kort, og da er dette i alle fall tilfelle.

 

ELlers kan du som nevnt tidligere utstyre kortet med passiv kjøler, vannkjøling etc... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkuratt ja :)

Takk skal dere ha.

 

Det har visst skjedd noe de siste årene på strømforbruk ved lav belastning. Ser også at Nvidia ligger et hestehode foran AMD når det kommer til strømforbruk særlig ved lav belastning, med rundt 20 watt på filmavspilling.

 

Et GTX 770 med en god kjøler er veldig aktuelt. Et Bitfenix Phenom mini-ITX er også interessant, men her kommer kortet kun ca 18 mm fra sideplaten, noe som kanskje er litt lite. Men folk trykker jo disse kortene sammen i SLI, så det klarer seg nok med litt lite pusterom også.

 

03-Power-Consumtion-Blu-ray.png

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Med lite pusterom så er det kun en type kjøler som takler det bra, og det er faktisk stock-kjølerene, som med en sentrifugal-vifte gjøre det mye bedre på slikt enn aksial-typen som tredjeparts-kjølere som regel er. :) Mer plass til kjøleribbe, men ikke designet for å stå inntil hverandre.

 

Morsomt nok så kom jeg på videoen jeg en gang i min spede barndom lagde for å vise effekten av begrenset pusetrom har på aksialvifter:

:ph34r::p

Her med ark for å fysisk vise luftstrømmen sin hastighet, og skjermkort som "sperreflate".

 

Du kan jo dog vurdere et annet kabinett med pustehull i kabinettsiden, slik at skjermkortet kan hente frisk luft rett utenifra. Det vil nok hjelpe generelt, men spesielt aksialvifter vil da gjøre det ganske bra. ;)

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for nyttig info :) Jeg får lete videre etter et kabinett som er både lite, stilig og som gir komponentene nok luft. Jeg var ikke klar over denne forskjellen mellom aksialvifter og sentrifugalvifter.

 

Fractal design-kabinettet utgår nok på grunn av at jeg ikke vil bytte ut Evga Supernova-psu'en jeg allerede har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...