Gå til innhold

Oppgradere eller kjøpe nytt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

8-16GB ram, SSD og nytt skjermkort og du er oppe å kjøre igjen kan jeg tenke meg.

 

Siden maskinen er 3 år gammel kan det også være på tide med utskifting av kjølepasta på cpu. En ny kjøler på cpu er anbefalt om du sitter med stock, som støyer mye.

 

Dette er mulig med et budsjett på 6000.

 

For eksempel:

https://prisguiden.no/liste/149170

Her er ikke RAM tatt med, av den enkle grunn at jeg ikke vet hvilken som egner seg til ditt hovedkort. Noen hovedkort er veldig kresne. Foreslår at du kjøper et ekstra kit av det du har fra før og ser om hovedkortet godtar, kan returneres om det ikke fungerer optimalt.

 

Forskjellen fra den CPU en du har og ny vil ikke utgjøre store forskjellen i ytelse i forhold til prisen det koster å kjøpe det. Sitter selv på en I5 2500K og spiller alle moderne spill på maks uten problem. Skjermkort og ram har større innvirkning her.

Lenke til kommentar

Enig i det. Prosessoren din er fremdeles rask.

 

Vil du gjøre mer enn å bare bytte skjermkort vil jeg absolutt anbefale en SSD om du ikke har - til operativsystem og mest brukte spill, og mer minne. Rundt 8Gb minne er helt ok til normalt bruk. Har selv 16Gb men har aldri sett maskinen utnytte så mye for mitt bruk.

Lenke til kommentar

Om du går for mitt forslag av cpu:

https://prisguiden.no/produkt/noctua-nh-d14-114633

 

Denne er stillegående, men krever litt plass i kabinettet. Forvent litt banning når du setter den sammen første gangen :)

Vær obs på at den kan ta opp så mye område at du mister en ram slot, men da kan du snu kjøleren 90 grader.

 

Det følger forresten med kjølepasta i denne esken så da slipper du å kjøpe egen tube. GTX 770 skjermkortet jeg viste til over er forøvrig av den mer stillegående typen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...