Gå til innhold

Når man må det som man vil


Anbefalte innlegg

Man f.eks. må drikke melk (ens foreldere bestemmer om det). Hvis man ikke drikker melk, skal man bli straffet. Man liker melk, og man drikker den.

 

Er det å drikke melk i en slik situasjon ens fri bestemmelse, eller betyr det at man har underkastet seg foreldrenes krav?

 

Jeg spør fordi jeg har hørt fra min kjent at det har ingenting med frihet å gjøre når man gjør som andre vil uansett hva man selv vil dersom det å ikke gjøre det som andre vil innebærer straff.

 

Jeg er ikke enig i det, og syns at man er alltid fri når man gjør hva man vil uansett forskjellige eksterne elementer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Dypest" sett er alle helt frie, om man tar i betraktning konsekvensene og langtidsperspektivet - om man tar i betraktning hva slags utfall de ulike handlingene i praksis har. Men sånn man bruker begrepet så er det relevant å se på det andre begrepet "makt". Hvis noen anvender makt til å få deg til å endre handling, så er du ikke fri. Et annet relevant begrep er vold (vold innebærer mer enn fysisk vold). Samt manipulasjon.

 

Sånn jeg tenker, i alle fall.

Lenke til kommentar

Ja, men er det ikke slk at man man alltid er manipulert av andre eller seg selv? Det er en del av oss som bestemmer om hva som vi skal gjore. Alt er avhengig av hva er det som vi kaller "jeg".

 

F.eks. reglene - er det viktig hvem er ansvarlig for dem? vi eller foreldre/myndighetene osv.? reglene er en slags manipulasjon som vi ofte godtar.

Lenke til kommentar

 

F.eks. reglene - er det viktig hvem er ansvarlig for dem? vi eller foreldre/myndighetene osv.? reglene er en slags manipulasjon som vi ofte godtar.

Reglene som kommer fra myndighetene er ikke noen "manipulasjon", det er tvang ved fremsettelse av voldstrusler om du ikke adlyder.

 

At du velger å adlyde myndighetene er i bunn og grunn ikke noe anderledes enn når du adlyder den bevepnede ransmannen som vil ha lommeboka di.

Lenke til kommentar

Man f.eks. må drikke melk (ens foreldere bestemmer om det). Hvis man ikke drikker melk, skal man bli straffet. Man liker melk, og man drikker den.

 

Er det å drikke melk i en slik situasjon ens fri bestemmelse, eller betyr det at man har underkastet seg foreldrenes krav?

 

Du snakker om hjernevasking. De har begynt å like melken fordi de tør ikke å motsi foreldrene.

Eller?

Lenke til kommentar

Man f.eks. må drikke melk (ens foreldere bestemmer om det). Hvis man ikke drikker melk, skal man bli straffet. Man liker melk, og man drikker den.

 

Er det å drikke melk i en slik situasjon ens fri bestemmelse, eller betyr det at man har underkastet seg foreldrenes krav?

Er det morsmelken vi snakker om nå?

Lenke til kommentar

Nei, det er Staten

 

Skjønner...

 

Reglene som kommer fra myndighetene er ikke noen "manipulasjon", det er tvang ved fremsettelse av voldstrusler om du ikke adlyder.

At du velger å adlyde myndighetene er i bunn og grunn ikke noe anderledes enn når du adlyder den bevepnede ransmannen som vil ha lommeboka di.

 

Du tror ikke det vil dukke opp en virkelig stor bevæpnet ransmann om Staten oppløses?

 

Spør av interesse. Jeg syns det er veldig merkelig tankegang det der...

Lenke til kommentar

 

 

 

Reglene som kommer fra myndighetene er ikke noen "manipulasjon", det er tvang ved fremsettelse av voldstrusler om du ikke adlyder.

At du velger å adlyde myndighetene er i bunn og grunn ikke noe anderledes enn når du adlyder den bevepnede ransmannen som vil ha lommeboka di.

Du tror ikke det vil dukke opp en virkelig stor bevæpnet ransmann om Staten oppløses?

 

Spør av interesse. Jeg syns det er veldig merkelig tankegang det der...

Større og mer bevepnet enn Staten?
Lenke til kommentar

 

 

 

Større og mer bevepnet enn Staten?

Mer mannevond.

 

Såklart, noen regimer er slik at det klart er bedre å klare seg uten. Men med strukurer som maktfordelingsprinsippet som ble nevnt over burde man vel komme bedre ut av det...

Ser ingen grunn til å forvente en MER mannevond kriminell organisasjon enn Staten.

 

At jeg gjerne hadde sett at man i Norge hadde fulgt maktfordelingsprinsippet er irrelevant så lenge regimet ikke har noe ønske om å følge samme.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...