Gå til innhold

Erstatte Tamron 17-50 f2.8?


Anbefalte innlegg

Min Tamron 17-50 f2.8 fungerer ikke lengre. Virker rett og slet som om det er noe vesentlig feil i objektivet, da jeg ikke får til å vri rundt på zoomen lengre. Snart seks år gammelt, så det er kanskje ikke annet å vente...

Men, jeg må da erstatte objektivet med noe nytt.

 

Ser for meg å bruke et sted mellom 3-5000kr. Vil stort sett brukes på et Canon 400D og noe mindre på en 40D.

 

Canon EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS STM

Canon EF-S 17-85 mm F4-5.6 IS USM

Sigma 17-70mm F2.8-4 C DC Macro OS Canon

Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM Canon
Evt. standard 18-55 canon

 

Tips mottas med takk.

Endret av finfyr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv Sigma 17-50 F2.8 OS og er kjempefornøyd. Den er like skarp som Tamron sin, og har billedstabilisering i tillegg. Et svært anvendelig objektiv og svært rimelig for tiden. Husk at dette var et 6500-kroners objektiv da det ble lansert i 2010, og jeg var kjempeglad da jeg fikk det for 4000 kroner i 2012. Nå koster det 2990, og er et kupp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM det er snakk om. Det er ikke fullt så stillegående fokusering som STM-objektivene til Canon, men det er slett ikke ille. Sigmaen er lynrask å fokusere, og lager kun en liten "tokk"-lyd når fokuseringen endres. Har ikke prøvd den til video, men det kan tenkes at disse små fokuseringslydene er nok til å bli med på opptaket.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tenkte å ta opp igjen denne tråden i stedet for å lage en ny en som omhandler mye av det samme...

Er det stor forskjell på Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM for Sony og Tamron SP AF 17-50mm f2.8 XR Di ll LD Aspherical (IF) for Sony mtp. bildestabilisator kontra ikke? Antar at det vil være en fordel å ha dette for oss som ikke driver profesjonelt?

Har et ganske enkelt kamerahus, Sony A200 btw..

Lenke til kommentar

Tenkte å ta opp igjen denne tråden i stedet for å lage en ny en som omhandler mye av det samme...

 

Er det stor forskjell på Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM for Sony og Tamron SP AF 17-50mm f2.8 XR Di ll LD Aspherical (IF) for Sony mtp. bildestabilisator kontra ikke? Antar at det vil være en fordel å ha dette for oss som ikke driver profesjonelt?

 

Har et ganske enkelt kamerahus, Sony A200 btw..

 

Kjenner ikke til Sony-variantene, men A200 har innebygd stabilisator så du er ikke avhengig av stabilisator i objktivet. Både Sigma 17-50mm og Tamron 17-50mm har fått ganske gode kritikker.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Min Tamron 17-50 f2.8 fungerer ikke lengre. Virker rett og slet som om det er noe vesentlig feil i objektivet, da jeg ikke får til å vri rundt på zoomen lengre. Snart seks år gammelt, så det er kanskje ikke annet å vente...

 

Hmm, jeg har det samme objektivet og for et par dager siden oppsto plutselig den samme feilen hos meg. Kjøpte mitt for ca 3 1/2 år siden.

 

Er dette noe jeg kan klage på hos butikken jeg kjøpte det eller må jeg også bite i det sure eplet og kjøpe nytt?

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

 

Min Tamron 17-50 f2.8 fungerer ikke lengre. Virker rett og slet som om det er noe vesentlig feil i objektivet, da jeg ikke får til å vri rundt på zoomen lengre. Snart seks år gammelt, så det er kanskje ikke annet å vente...

Hmm, jeg har det samme objektivet og for et par dager siden oppsto plutselig den samme feilen hos meg. Kjøpte mitt for ca 3 1/2 år siden.

 

Er dette noe jeg kan klage på hos butikken jeg kjøpte det eller må jeg også bite i det sure eplet og kjøpe nytt?

 

 

I henhhold til forbrukerkjøpsloven har du reklamasjonsrett i inntil 5 år for produkter som er forventet å ha lenger levetid. Det er rimelig å forvente av et objektiv.... om det ikke er skadet på en eller anen måte,,da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan tyde på at du har en god sak...men det er viktig at du hevder din rett. Min erfaring er at butikker/selgere henviser til garantitid og avviser kravet. Jeg har aldri opplevd at noen uoppfordret har godtatt noe som reklamasjon. Det er DU som må reklamere. Les gjerne punktet om reklamasjonsrett i forbrukerkjøpsloven ( som ikke er det samme som kjøpsloven), slik at du er godt forberedt.

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_6

 

§ 27

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen tar reklamasjonsretten mer seriøs enn andre jeg leverte inn en 4.5 år PC skjerm hos Elkjøp og sa jeg reklamerte på den, ingen spørsmål de tok den inn og de skiftet faktisk panelet på den uten noe om og men.

 

Jeg leverte inn en Philips videospiller (VHS) et par måneder før det var gått 5 år. Etter noen uker fikk jeg ganske enkelt ny; ingen spørsmål stilt.

Lenke til kommentar

Kan tyde på at du har en god sak...men det er viktig at du hevder din rett. Min erfaring er at butikker/selgere henviser til garantitid og avviser kravet. Jeg har aldri opplevd at noen uoppfordret har godtatt noe som reklamasjon. Det er DU som må reklamere. Les gjerne punktet om reklamasjonsrett i forbrukerkjøpsloven ( som ikke er det samme som kjøpsloven), slik at du er godt forberedt.

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_6

 

§ 27

Takk for tipset!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...