Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenors nye bredbåndsmodem fra HELVETE..!


Anbefalte innlegg

Jepp, dette modemet er fra helvete og det begynner å lage gnagsår på hjernen min!

 

Har hatt problemer med WIFI-hastigheten på min 40/10 linje i over en måned. Oppgraderte linjen min for rundt 3-4 måneder siden og de første ukene hadde jeg opptil 50Mbit/s i nedlastingshastighet på WIFI, men plutselig skjedde det noe hvor hastigheten gikk ned til rundt 20Mbit/s i nedlastingshastighet. Fikk derfor tilsendt et nytt modem fra Telenor av samme type.

 

På mitt nye modem får jeg akkurat samme resultater som med mitt gamle modem. Begge modemene er forsåvidt ZyXEL P8702N som er det nyeste fra Telenor. På kabel oppnår jeg max hastighet, så det er deffinitivt noe galt med WIFI. Dette er bevis på at lovet hastighet kommer INN til modemet: Screenshot

 

Det er kun nedlastingshastigheten som er problemet på WIFI. Jeg får faktisk max opplastingshastighet på 12Mbit/s på hver bidige test, noe som er rart. Skulle tro at opplastingshastigheten også ble dårligere hvis det var noe galt med WIFI. Har klødd meg mye i hodet, men etter å ha fått nytt modem fra Telenor idag så innser jeg at det kanskje kan være signalforstyrrelser, eller?..

 

 

Dette er hva jeg har prøvd hittil og får de samme resultatene:

 

- Har prøvd det vanlige som restart og reset av modemet.

- Sittet alt fra 2 meter fra modemet til 12 meter fra modemet

- Har siste firmware: AAJX4

- Brukt Wifi Analyzer app for å finne kanaler uten forstyrrelser

- Prøvd alle kanaler på band 2,4GHz med resultat rundt 20-25Mbits/s

- Prøvd alle kanaler på 5GHz med resultat rundt 20-25Mbit/s (Altså ingen forskjell)

- Har prøvd å skrudd av alt i huset som kan skape forstyrrelser (TVer, kjøleskap, radioer, andre enheter osv.)

- Flyttet på modemet rundt overalt i huset med samme resultater (noen ganger dårligere resultat)

 

 

Akkurat nå har jeg 2 andre nettverk rundt i nabolaget som dukker opp på oversikten over trådløse nettverk. Det ene nettverket er på kanal 1 og det andre er på kanal 11. Har plassert meg i midten på kanal 6 per nå. Uansett så får jeg som sagt ca. samme resultat på alle kanalene (rundt 20-25Mbit/s). Jeg skal ha rundt 48-50Mbit/s.

 

 

Telenor har observert linja mi i 24 timer i tillegg til å kjøre flere tester og finner ikke ut hva som er galt. Har vært i kontakt med dem over lengre tid og ingen der vet hva det kan være. Jeg kunne selvfølgelig brukt kabel eller bestilt meg et annet modem i håp om at det ble bedre, men jeg er ikke interessert i å bruke kabel og det er ikke de andre i huset heller.

 

Forslag..?

 

 

Flere som har lignende problem med ZyXEL P8702N:

Rar Wifi oppførsel

Elendig signal på trådløs ruter.

SÆRT problem på hjemmenettverk

Steam fører til at jeg mister tilgang på internett!

Ny ruter fra Telenor ZyXEL P8702N

Endret av Adrax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at du har målt med kabel, og fått bortimot 50/12, i samme periode som du får lav ytelse på WiFi, slik at det er WiFi som er problemet, og ikke linjen.

 

Jeg ville gjort følgende:

- forsøkt å nedgradere 8702N til eldre FW, og testet da AAJX3 eller AAJX2 (siden du sa det virket til å begynnne med)

- bedt Telenor sende en P2812, og oppgradert den til BLN16 (det er en gjennomtestet modell som bør funke greit, ulempen er at du ikke får 5 GHz)

- kjøpt en ny billig router, og satt den opp som AP, slått av WiFi på TN-routermodem (de koster ikke allverden: http://www.prisjakt.no/category.php?m=s177989910&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista )

Lenke til kommentar

Regner med at du har målt med kabel, og fått bortimot 50/12, i samme periode som du får lav ytelse på WiFi, slik at det er WiFi som er problemet, og ikke linjen.

 

Jeg ville gjort følgende:

- forsøkt å nedgradere 8702N til eldre FW, og testet da AAJX3 eller AAJX2 (siden du sa det virket til å begynnne med)

- bedt Telenor sende en P2812, og oppgradert den til BLN16 (det er en gjennomtestet modell som bør funke greit, ulempen er at du ikke får 5 GHz)

- kjøpt en ny billig router, og satt den opp som AP, slått av WiFi på TN-routermodem (de koster ikke allverden: http://www.prisjakt.no/category.php?m=s177989910&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista )

 

Har som sagt målt med kabel og får topp hastighet på rundt 48-50Mbit/s, så ja, det er WIFI som er problemet.

Jeg hadde den nyeste FW til å begynne med (AAJX4) når jeg oppgraderte linjen for 3-4 måneder siden med det nye Zyxel modemet, så jeg har hatt 50Mbit/s på Wifi før, men det varte bare noen uker.

 

Kan jo alltids prøve å spørre om dem kan sende P2812, men tipper den er utgått av sortementet.

Vil helst unngå å bruke penger på et nytt modem.

Lenke til kommentar

Det ligger mange TN 2812 på finn.no, dersom du ikke får et fra Telenor: http://www.finn.no/finn/torget/resultat?keyword=2812&SEGMENT=0&ITEM_CONDITION=0&SEARCHKEYNAV=SEARCH_ID_BAP_ALL&sort=3&periode=

 

Ingen permanent løsning, men det kan være til nytte frem til Telenor får løst problemet. Regner med at du har prøvd med flere dingser, slik at det ikke er en driveroppdatering på din PC som gjør at det går tregt?

 

Har du forsøkt å slå av 2,4 GHz og teste kun på 5 GHz, og motsatt?

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Hvorfor tar du ikke kontakt med telenoreksperten??

Har snakket med flere kundesupportere og 3 teknikere som ikke finner ut av problemet. De satt til og med en egen tekniker på saken min i flere dager for å finne ut av det uten hell.

 

 

Hva tester du med av utstyr og hvordan tester du?

Bruker test.telenor.net for å sjekke bredbåndshastigheten.

Wifi Analyzer app til mobilen for å sjekke signalforstyrrelser.

Endret av Adrax
Lenke til kommentar

Så det er bare mobil du bruker for å sjekke hastigheten? Du har ikke noen laptop du kan teste med?

 

Edit: er ikke kjent med den appen, men hva gir den deg av info?

Får du vite signalstyrken i dbm? Noisefloor? Modulasjon mellom enheten og routeren?

Gjerne et screenshot av infoen du får der hvis du har mulighet til det.

Antar at du kjører wpa2-kryptering på nettverket?

Endret av uGn
Lenke til kommentar

Så det er bare mobil du bruker for å sjekke hastigheten? Du har ikke noen laptop du kan teste med?

 

Edit: er ikke kjent med den appen, men hva gir den deg av info?

Får du vite signalstyrken i dbm? Noisefloor? Modulasjon mellom enheten og routeren?

Gjerne et screenshot av infoen du får der hvis du har mulighet til det.

Antar at du kjører wpa2-kryptering på nettverket?

 

Bruker laptopen til å teste hastigheten med. Bruker Wifi analyzer til mobil kun for å sjekke beste signalstyrke.

 

Får oppgitt signalstyrken i dBm ja. Har rundt 55 dBm fra laptopen og til modemet (3 meter)

Har også wpa2-kryptering.

Har forsåvidt også prøvd å endre passord på nettverket i tilfelle det var naboer som stjal hastighet. Samme resultat.

Endret av Adrax
Lenke til kommentar

-55dbm er greit nok, ikke supert, men greit.

Hvis du åpner egenskaper for det trådløse nettverket (wifi status) på laptopen, så skal du få se 'hastigheten' på trådløse nettverket. Angitt til f.eks "130.0 Mbps" - Hva ligger du på der?

 

Vet du om du kjører 802.11 a/b/g/n?

 

Hvordan tester du hastigheten på laptopen konkret? Hvor får du tallene fra?

Lenke til kommentar

-55dbm er greit nok, ikke supert, men greit.

Hvis du åpner egenskaper for det trådløse nettverket (wifi status) på laptopen, så skal du få se 'hastigheten' på trådløse nettverket. Angitt til f.eks "130.0 Mbps" - Hva ligger du på der?

 

Vet du om du kjører 802.11 a/b/g/n?

 

Hvordan tester du hastigheten på laptopen konkret? Hvor får du tallene fra?

 

Der står det 54.0 Mbps.

Jeg har 802.11 b/g/n mixed på 2,4GHz som jeg bruker nå.

Tallene får jeg som sagt fra telenors egen bredbåndstest: test.telenor.net

Lenke til kommentar

 

Så lenge det står 54.0Mbps så vil du aldri klare å få over 20-20mbit, ofte lavere enn det og.

 

Kan det være nettverkskortet til PCen min som ikke tåler belastningen eller noe?

 

 

Hva måler du med speedtest på telefon / annen PC?

Lenke til kommentar

Nyph: les ~3 innlegg lenger over.

 

Adrax: du må finne ut (egenskaper på nettverkskortet) hva nettverkskortet på PCen er satt til og hva routeren er satt til.

Å låse f.eks PCen til 802.11n kan være en god ide. Ikke på routeren, i tilfelle du skal koble den mot noe som ikke støtter 802.11n.

Lenke til kommentar

Feilen ligger selvfølgelig ikke i modemet. Det er i grunn ingen feil her, utenom en bruker som opplevde en hastighet den ene dagen og forventet å oppleve den andre dagen.

Imo burde TN support forklart det ved kontakt, slik at denne saken ikke hadde eskalert. Bedre om trådstarter hadde brukt tiden sin på å lese seg opp om WiFi og feilsøkt/optimalisert på egenhånd.

Lenke til kommentar

Denne modellen tåler endel juling og støtter 802.11 a/b/g/n/ac standardene. Jeg mistenker at det kan være interferens mellom routeren din og naboene sine, samt utstyret som kobles til.

 

En annen ting kan være at du bor i et betongbygg og dårlig plassering av routeren. Betong tar livet av overføringshastigheter via wlan.

 

PS:

 

802.11G støtter maks 54 mbit/s TEORETISK hastighet. I praksis begrenser det seg til 16-22 mbit/s.

802.11N støtter maks 300 mbit/s TEORETISK hastighet. Erfaringsmessig har jeg opplevd opp til 100 mbit/s uten forstyrrelser fra naboer da jeg bor veldig øde :)

 

802.11ac har jeg ikke så mye erfaring med, men denne modellen støtter opp til 1300 mbit/s teoretiske hastigheter. Opplevde hastigheter kan deles på 2 og så trekke fra enda litt mer. Hastighetene trekkes enda mer ned jo flere klienter som er tilkoblet.

 

Har snakket med et par hos Telenoreksperten og de er fornøyde med modellen da den er mye mer stabil. Tåler mye mer juling og gir god dekningsgrad. Kundene deres har gitt gode tilbakemeldinger generelt sett.

 

Til tross at den selges som et multimodem hos Telenor, så fungerer den også som en helt vanlig trådløs router om man kobler opp noe i wlan porten. uten xDSL biten aktiv.

 

Personlig sikler jeg hensynsløst etter denne modellen, men vil ikke bli xDSL kunde hos telenor med den lusne 2 mbitlinja som tilbys i gata her. Kan heller ikke bli Canal Digitalkunde da deres infrastruktur er som en liten sky i det fjerne i forhold til der hvor jeg bor. Skulle ønske de ble solgt i løsvekt. for ikke-kunder

Lenke til kommentar

Jeg tror det må være nettverkskortene til enhetene i huset som ikke takler linja.

 

Med mobiltelefonen min (Galaxy S2) oppnår jeg rundt 35Mbit/s.

Med min gamle laptop oppnår jeg aldri over 25Mbit/s.

Med nettbrettet oppnår jeg bestandig rundt 6Mbit/s.

 

 

Nettverkskortet på laptopen min er Realtek RTL8187B Wireless 802.11b/g 54Mbps

 

 

Kynxx: Du kan få kjøpe det andre modemet jeg fikk fra Telenor. Siden det viser seg at det ikke var modemet det var noe galt med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...